Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vlakem na Jungfraujoch, nejvyšší místo v Evropě, kam vedou koleje

  5:00aktualizováno  5:00
Pokud jste někdy jeli do Kubovy Hutě, jistě si pamatujete, jak namáhavě supěl český motorák na naše nejvyšší nádraží ve výšce 995 metrů nad mořem. Na kontinentu ale můžete vlakem vyjet daleko výš, švýcarské nádraží Jungfraujoch leží ve výšce 3454 metrů. Je to nejvyšší místo v Evropě, kam vedou koleje.

Jungfraubahn, na obzoru Eiger a Munch | foto: Profimedia.cz

Železnice mezi nebem a zemí trumfla i horolezce

Železnice do těchto míst mezi nebem a zemí pronikla dokonce o desítky let dřív než horolezci. Vrcholový úsek trati, vedený z nádraží Kleine Scheidegg v dvoutisícové výšce převážně tunelem uvnitř hory Eiger, se slavnostně otevřel na švýcarský státní svátek 1. srpna 1912.

Přitom extrémní, temnou severní stěnu Eigeru zdolal první člověk teprve v roce 1938. Podařilo se to 18. června německo-rakouskému týmu horolezců.

Švýcarsko. Pohled na trio Eiger, Monch, Jungfrau ze Schynigge Platte (za vlajkou observatoř Sphinx)

Pohled na trio Eiger, Monch, Jungfrau ze Schynigge Platte (za vlajkou observatoř Sphinx)

Závod s vlakem

Ovšem doba pokročila a dnes už se horolezci málem pokoušejí s vlaky závodit. Švýcarský dobrodruh Ueli Steck předloni zlezl eigerskou severní stěnu Nord Wand, mezi horolezci přezdívanou vražedná stěna Mord Wand, za neuvěřitelné 2 hodiny a 47 minut. Podle horolezeckých expertů musel na 1800 výškových metrů po stěně urazit zhruba dvojnásobnou vzdálenost, čili lezl rychlostí 22 metrů za minutu.

Z Kleine Scheideggu pojedete o 1 400 metrů výš na Jungfraujoch zhruba 50 minut, a ačkoli vám tempo zubačky uvnitř eigerského tunelu může připadat hlemýždí, stále je přibližně ve srovnání s nejrychlejším horolezcem historie desetinásobné.

Jungfraubahn vyjíždí z Kleine Scheidegg

Jungfraubahn vyjíždí z Kleine Scheidegg

Přitom dokonce i z železničního tunelu lze zahlédnout to, co vidí horolezec ze stěny. Železnice má totiž cestou nahoru na výhybkách dvě vyhlídkové zastávky. A právě z nižší stanice Eigerwand (2 865 metrů) se za příznivého počasí můžete rozhlédnout po kraji očima alpinisty. Do skály jsou tady zhruba v třetinové výšce nad úpatím Eigeru zasazena obří panoramatická okna s výhledem do údolí, následující stanice Eismeer (3 160 metrů) pak nabízí ze skalních oken na peroně pohled na ledové moře mezi horami Eiger a Mönch.

Pohledy na Eiger přes stanici Kleine Scheidegg

Pohledy na Eiger přes stanici Kleine Scheidegg

Jungfraubahn

Jungfraubahn

Nejvýše v Evropě, kam vedou koleje

Pokud vás cestou vyhlídky ze skalních oken nadchnou, nenechte se odradit na první pohled nudnou vrcholovou stanicí Jungfraujoch. Koleje tu končí ve výšce 3 454 metrů v temných tunelech pod ledovcem.

Za denním světlem musíte ještě o kousek výš, nejrychlejším švýcarským výtahem se dostanete od vlaku do výšky 3 571 metrů, na vyhlídkovou terasu vědecké observatoře Sphinx. Za dobrého počasí se můžete projít i po ledovci, za každého počasí pak jeho vnitřkem.

Vrcholová stanice a vyhlídky z observatoře Sphinx a na ledovec Aletsch

Vrcholová stanice, výhled z observatoře Sphinx na ledovec Aletsch

železnice na jungfraujoch

Celá trasa z údolního Interlakenu až na Jungfraujoch ( 3454 m) byla zprovozněna 1. srpna 1912.

Dopravu zajišťují tři železnice (Berner Oberland Bahn, Wengernalpbahn a vrcholová Jungfraubahn) s odlišným rozchodem 1000 a 800 milimetrů, takže je nutné dvakrát přestupovat v každém směru.

Různé jsou též ozubnicové systémy (Riggenbach a Strub), stejně jako elektrické systémy (stejnosměrný 1500 voltů a střídavý 1125 voltů / 50 Hertzů). Celková délka z Interlakenu do horní stanice je 30 km, největší sklon trati je 25% a převýšení činí 2887 metrů.

Jednou z atrakcí Jungfraujochu je také ledovcová jeskyně, ozdobená modravě nasvícenými ledovými sochami.

Jeskyně plná ledu paradoxně hraje nemalou roli při vytápění vrcholového návštěvnického centra s restauracemi a obchody. Aby totiž ledovec vydržel davy lidí, které projdou jeho útrobami, odvádí se přebytečné teplo z jeskyně pryč. A že ho není málo, místní průvodce Sepp uvádí, že každý člověk přinese s sebou do jeskyně 50 wattů tepelné energie. A návštěvníků jsou tisíce, 365 dní v roce...

Celý tenhle obdivuhodně úsporný energetický systém se obejde bez topení, radiátory najdete jen ve staré budově vědecké observatoře. V novém turistickém objektu Top of Europe z roku 1987 pak není ani jediný, vystačí si tu s energií ze slunce zachycenou na speciálních obřích oknech s úchvatným výhledem na ledovec Aletsch a s odpadním teplem z kuchyní i z davů turistů.

Schválně si na okna v restauraci pokradmu sáhněte, citelně hřejí i za oblačného počasí.

Vlak stoupá pod Eigerem k tunelu na Jungfraujoch

Vlak stoupá pod Eigerem k tunelu na Jungfraujoch

Vyhlídky i z údolí

Pozoruhodné vyhlídky skýtají i údolní úseky Jungfraubahn. A ještě si můžete pro každou cestu za jednu cenu zvolit jinou podívanou. Zubačka z Kleine Scheideggu do údolí má totiž dvě větve. Na té vedoucí přes Grindelwald ohromuje pasažéry nad jejich hlavami majestátní severní stěna Eigeru, zatímco druhá trasa přes Wengen klesá z Kleine Scheideggu po legendární sjezdovce Lauberhorn až do kýčovitě nádherného údolí desítek ledovcových vodopádů u Lauterbrunnen. Koleje se pak znovu sbíhají v zastávce Zweilütschinen, na soutoku dvou divokých ledovcových řek.

tipy, jak na cestě ušetřit

Pouť na Jungfraujoch patří k nejdražším turistickým atrakcím Švýcarska, základní cena zpáteční jízdenky činí z Interlakenu, nejbližší stanice Švýcarských drah, 182 CHF (zhruba 3 500 Kč). Přesto si tenhle výlet nechá ujít málokterý český turista, jenž do oblasti zavítá. Podle statistik provozovatelů Jungfraubahn bylo naše malé Česko loni 14. v pořadí návštěvnosti podle národů v konkurenci zámořských, asijských i daleko bohatších evropských davů návštěvníků.

Nahoru se dá však dostat i za výhodnější cenu 140 CHF, pojedete-li brzy ráno nebo později odpoledne, a právě teď do konce června lze dostat jízdenku dokonce za třetinu základní ceny pouhých 64 CHF v pracovních dnech (o víkendu 79 CHF). Podmínkou je nakoupit předtím za 100 CHF ve švýcarském supermarketu Coop, (což bude za čokolády, švýcarské víno i běžné potraviny během dovolené "hračka"), vyžádat si Jungfraubahn-voucher a s ním pak přijít na pokladnu Jungfraubahn. Jedinečná promo akce je sice určena především pro švýcarský trh, přesto ani zahraniční turisté nejsou z téhle slevy letos v červnu vyloučeni.

Klikněte na detailní infografiku

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Pověrčivá Číňanka hodila do motoru letadla mince, zastavila tím odlet. (27.6....
Čínská stařenka hodila do motoru mince pro štěstí, letadlo evakuovali

Pověrčivá stará paní zabránila v úterý odpoledne v Šanghaji startu letadla společnosti China Southern Airlines, když cestou na palubu hodila do motoru hrst...  celý článek

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcií na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

Letušky byly prvními čínskýmki civilistkami, které se v roce 2016 prošly po...
Vybuduji ostrov, přivlastním si moře. Umělé kusy souše staví hlavně Čína

Je plné ryb, ropy a zemního plynu. A proto rostou v Jihočínském moři umělé ostrovy. Je to území, o které se přetahuje nejméně šest zemí a budování ostrovů má...  celý článek

Termosnímek letadla (ilustrační foto)
V Americe kvůli vedrům rušili lety. Vzduch byl pro letadla moc řídký

Extrémní teploty v americké Arizoně si vyžádaly zrušení či odložení desítek pravidelných letů, především menších linkových letadel. Událost rozproudila debatu...  celý článek

Další z rubriky

Orla Perć v plné kráse od Swinice (Zawratu) po Krzyzne
Trek v Tatrách jen pro hodně odvážné: čtyři kilometry za osm hodin

Nejnáročnější, nejvzdušnější, nejexponovanější, nejnebezpečnější. A jistě ještě mnoha dalšími NEJ by se mohla pochlubit Orla Perć, česky Orlí stezka, které se...  celý článek

Čeští turisté letos opět míří na prázdniny do Egypta. Je to hit.
Češi už se nebojí. Vracejí se do Egypta i Tuniska, lákají je Emiráty

Oblíbené plážové destinace na severu Afriky, které v loňském roce prožily strmý propad zájmu, už se zase plní turisty z Česka. Přestali se obávat terorismu a...  celý článek

Kempování u ledovce Matanuska. Na délku měří ledovec 43 kilometrů a pohybuje se...
Dvě třetiny Čechů vybírají dovolenou podle rizika teroristického útoku

Až 67 procent Čechů bere při výběru dovolené v úvahu riziko teroristického útoku v dané destinaci. Větší obavy mají hlavně starší lidé. Vyplývá to z průzkumu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.