Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Pavel VítekMF DNES

Anketa: Češi chtějí 29" kola a pětina utratí za nový stroj až 45 tisíc

  • 66
Prestižní cykloankety 2015, která zmapovala zvyklosti českých cyklistů, se i díky podpoře iDNES.cz zúčastnilo přes 15 tisíc lidí. Vyplnili ji především ti, kteří kolo berou jako fitness a zábavu. Plných 22,4 % dotázaných by si pak jako příští model nejraději koupilo horské kolo s 29palcovými koly.

V letošní cykloanketě Asociace dovozců jízdních kol a velomateriálu Češi znovu ukázali, jak velcí jsou nadšenci do kol, nových cyklotrendů a technických fines. Nejčastěji sice dosud jezdí na „horácích“ s pevným rámem a 26palcovými koly (37 % dotázaných), ale bicyklem budoucnosti, na který si myslí největší část dotázaných, je horské kolo s pevným rámem a velkými 29" koly.

Avšak hned druhá největší skupina už je překvapující. 16 % českých cyklistů si totiž touží koupit kolo silniční. Až na třetím místě je pak dosud velmi frekventované trekingové (krosové) kolo. Možná překvapivě na samém chvostu žebříčku s 2,7 % je ve světě nesmírně oblíbené elektrokolo. To nicméně jen potvrzuje již zmíněný hlavní trend: Češi si prostě na kole chtějí „dávat do těla“,zpotit se, shodit kila a zvýšit fyzičku.

Zdá se také, že při tom dvakrát nešetří. Největší část účastníků ankety (25,5 %) zvažuje, že do příštího kola dá nemalých 20 až 30 tisíc korun. Překonali tak, byť těsně, skupinu na druhém místě, která uvažuje o částce 10 až 20 tisíc korun. Ještě téměř 20 % účastníků chce investovat do svého příštího stroje 30 až 45 tisíc korun.

Jak nejčastěji používáte své jízdní kolo?

Největší část dotázaných (22,2 %) také vlastní kolo relativně krátkou dobu, méně než dva roky. To znamená, že Češi jsou náchylnější k rychlejšímu obměňování svých strojů.

Nejčtenější cykloserver?iDNES.cz

Překvapením pro nás byl výsledek jedné z anketních otázek, která se týkala nejčtenějšího a nejsledovanějšího cyklistického internetového média. Server iDNES.cz, který o kolech píše pravidelně v rubrice „Cestování - Kolo“, zvítězil se 38,8 % nad ostatní oborovými cyklo weby. I když si uvědomujeme, že tomuto výsledku pomohla naše podpora anketě, přesto nás výsledek těší. Děkujeme.

Nejméně dvě anketní otázky rovněž dokládají, že Češi milují technické vychytávky. Více než 59 % dotázaných jezdí s nášlapnými pedály a pro velkou většinu (78 %) hrají při nákupu kola největší úlohu jeho technické specifikace.

Na závěr ještě poznámka k trochu překvapivým údajům ohledně trendových elektrokol. Počítejme, že se u nás prodá za rok celkem 320 tisíc kol. Část ankety týkající se budoucích nákupů vyplnilo okolo 9 600 lidí (tedy teoreticky 3 % zákazníků z celkového počtu prodaných kol). Z nich ovšem jen přes 250 označilo elektrokolo. Z toho vyplývá, že o jejich nákupu (nikoli jen v příštím roce, ale prostě někdy v budoucnu) uvažuje kolem 8 500 lidí. Je zde tedy citelný nepoměr mezi potenciálním zájmem zákazníků a očekáváním obchodníků. Ti totiž až dosud odhadovali, že se u nás ročně může prodat 20 až 30 tisíc elektrokol.