Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vallettu chrání všichni svatí

  0:08aktualizováno  0:08
- Jděte po vstupu do města rovně 750 metrů a budete na jeho konci. Pak se vraťte 375 metrů a můžete jít vpravo či vlevo vždy po tři sta metrech. Ať však dojdete kamkoli, narazíte na pevnosti. Ta nesou jména svatých - Ondřeje, Salvátora, Řehoře, Michala, Jakuba i dalších. Cestou budete potkávat i šlechtické paláce, měšťanské domy, kostely, kláštery, obchody, banky, restaurace, vinárny, kavárny. Také lidi, kteří jsou flegmaticky klidní a nemají naspěch. Jste v hlavním městě Malty, Valletě. Zdá se, že je celá z kamene, jak se patří na město, které odolalo mnoha nájezdníkům a uchovalo si svoji původní podobu i po několika staletích.
Tak, jak Vallettu spatřili kdysi Napoleon, Adina Mandlová (ta na ostrově žila) či George Bush a Michail Gorbačov (ti na jachtě ve zdejším přístavu Marsamxett udělali jednu z teček za studenou válkou), tak jí letos spatří i na dva miliony turistů, jež sem mají zavítat.
Vallettu založil 28. března 1566 velmistr Řádu rytířů svatého Jana, Francouz Jean Parisot de la Valletta. Jemu a jeho následovníkům se skutečně podařilo vybudovat nedobytnou křesťanskou pevnost. Ta přetrvala dodnes a stále je jakýmsi pojítkem mezi Evropou a Afrikou. Potkáte v ní například i velký počet návštevníků z Libye, jejiž obyvatelé v současnosti nemohou kvůli sankcím cestovat ze své země letadlem a na Maltu to mají poměrně blízko.
Celá Valletta, do níž se dá vejít v podstatě pouze Městskou branou, je jedna velká památka. Co si tedy na procházce, na kterou nepotřebujete kromě vlastních nohou a několika hodin času nic jiného, vybrat?
Z kostelů a chrámů vyniká Spolukatedrála svatého Jana. Tento krkolomný název vám ovšem nevysvětlí ani místní obyvatelé. Ti ovšem považují tuto stavbu za jeden z vrcholů místní architektury a jsou zde přechovávány vzácné poklady země. Když půjdete od Městské brány ulicí Republiky, najdete jí po pravé straně. Minout by jste neměli ani Velmistrovský palác, jež je sídlem parlamentu.
Kdo zase hodlá nakouknout na místní trh, ať zavítá dopoledne na Merchant Street.
Nebývalou pastvou pro oči a fotoaparáty je ovšem cesta do zahrad "Upper Barracca". Je zde báječný výhled na Velký přístav, což je největší přírodní kotviště na světě i samotné město.
Ani ten, koho památky nezajímají, však nepřijde zkrátka. Valletta, s devíti tisíci obyvatel jedno z nejmenších hlavních měst Evropy, je místem nezvyklé pohody, a když zmizí z očí turisté, tak i klidu. Navíc si málokteré město uchovalo tak dokonale svoji původní tvář. Asi to však (přestože byla za druhé světové války bombardována) jde snáz, když jí ze všech stran chrání tolik svatých.

JAK SE TAM DOSTAT: Let do Vallety trvá dvě a půl hodiny. Nejlevnější letenka na přímý let z Prahy stojí 7990 korun (s Fischer Air).
KDY PŘIJET: Na Maltě je vždy poměrně teplo a i v lednu, což je zde nejstudenější měsíc, je průměrně 15 stupnů Celsia. Knižní průvodci uvádějí, že nejvhodnější doba na poznávací cesty je v období od února do června. V tomto prvním letním měsíci dosahují průměrné teploty 25 stupnů.
CO SI KOUPIT: Výrobky ze zlata či stříbra, kožené výrobky, sýr gbejniet či místní dobrá vína.
CO OCHUTNAT: Známá je hlavně timpana, tedy makarony zapečené v lístkovém těstě s omáčkou. Hodně se jí fenkata - jídla s králičím masem. Výborný je místní chléb a nápoj kinnie, vyrobený z hořkých poměrančů.
DŮLEŽITÁ ČÍSLA: V případě nouze volejte tato čísla: policie - 191, první pomoc - 196, hasiči - 199. Ve Valletě je i honorární konzulát České republiky. Má adresu No. 2 Berries Square, telefon: 00356/434641, mobil: 00356/997478, fax: 00356/414120.
INFORMACE: Maltská centrála cestovního ruchu, Kaprova 13, 110 00 Praha 1, P.O.Box 108, tel. 02/2327285. National Tourist Organisation of Malta má svoji kancelář ve Valletě například vpravo za hlavní branou do města. Otevřeno je od 9 do 18 hodin.




Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.