Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V deltě Rhony

  10:19aktualizováno  10:19
Pro ty, kteří budou letos směřovat na jih Francie, protože si vybrali za svůj cíl některé z letovisek v oblasti Lví zátoky, se přímo nabízí řada míst pro zpestření trasy, kterými se buď přímo projíždí nebo leží v blízkosti hlavních silnic k pobřeží. K těm nejznámějším patří Orange a Nimes, pyšnící se památkami z římských dob, papežský Avignon, ale třeba i trochu stranou ležící Arles. I ono má bohatou historii sahající až do období před naším letopočtem. V Arles se řeka Rhona dělí do dvou velkých ramen. Mezi nimi a některými uměle vykopanými kanály se rozkládá území zvané Camargue - podivuhodná kombinace pevniny, vody, močálů i lagunovitých jezer.
 Nebude na škodu poznat tuto oblast blíže. Patrně jejími prvními obyvateli byly ligurské kmeny, ale již v 1. století př. n. l. pronikli do delty Rhony Římané. Rozvíjeli tu obchod, říční dopravu, budovali cesty a silnice. V roce 104 n. l. nechal konzul Marius vykopat k usnadnění plavby kanál podél hlavního ramene Rhony od Arles do Fos. V severní části delty již tehdy začaly práce vedoucí k zemědělskému využití vhodných ploch. Byly však mnohokrát přerušeny (vpády barbarů, epidemie moru). Opuštěné plochy se vždy znovu změnily v bažiny. Metlou zdejšího kraje byli komáři a jimi rozšiřovaná malárie. Velké plochy bažin byly vysušeny v průběhu 17. a 18. století. V minulém století došlo k nasypání hrází okolo Rhony, a tím omezení povodní. Zajímavostí oblasti je pěstování rýže. Přinesli ji sem pravděpodobně Arabové na konci 13. století, ale hlavní období intenzivního pěstování začalo až po druhé světové válce. Koncem 80. let si zde Francie pěstovala celou svou spotřebu. Důležitou roli v hospodářství Camargue kromě pěstování obilnin, pícnin a vinařství hraje tradiční chov býků a koní. Černí býci s bílými koňmi se tu pasou na společných pastvinách. Býci zde pracovali v zemědělství již v 15. století. V 19. století začalo jejich křížení s býky španělské krve na oblíbené býčí zápasy. Koně jsou přizpůsobeni životnímu prostředí Camargue. Nejsou příliš vysocí, ale mají silnou kostru a jsou neobyčejně odolní. V Camargue probíhá i zajímavá hospodářská činnost, prováděná zde od dob Římanů - získávání soli z mořské vody. Saliny Salins du Midi jsou u města Aigues-Mortes. Další pak okolo města Salin de Giraud. Zde se odpařuje voda z mělkých nádrží o rozloze jedenáct tisíc hektarů a ročně se získá na tři sta tisíc tun kvalitní, hrubě zrnité soli. Obě uvedené saliny produkují 90 procent francouzské mořské soli. Za návštěvu určitě stojí i středověké opevněné město Aigues -Mortes. Ve 13. století ho založil král Ludvík IX. Svatý. Má obdélníkový půdorys a je celé obehnáno hradbami. Uličky se křižují pravoúhle. V jednom rohu hradeb je mohutná, dobře zachovaná věž, ze které lze přehlédnout město i jeho okolí. Aigues-Mortes bylo založeno jako vojenská základna a přístav. S mořem bylo spojeno průplavem. Vinou nánosů vznikajících v deltě Rhony se však moře od města vzdalovalo (dnes asi na osm kilometrů). To pro ně znamenalo úpadek a výrazný pokles počtu obyvatel. Dnes je tu zdrojem obživy těžba soli ze salin a vinařství.



Autor:




Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.