USS Lexington s vlajkovou výzdobou a návěstními praporky

USS Lexington s vlajkovou výzdobou a návěstními praporky | foto: www.usslexington.com

USS Lexington: za války noční můra Japonců, dnes magnet turistů

  • 73
Americké válečné lodě USS Lexington se Japonci báli jako čert kříže. Aby také ne, z paluby slavné letadlové lodě, která za druhé světové války operovala v Pacifiku, odstartovalo přes 300 tisíc letadel. Legendární loď dnes kotví v přístavu Corpus Christi v Texasu a láká turisty z celého světa.

Letadla na její palubě zahlédnete už z pláže - a pak si můžete americkou válečnou letadlovou loď prolézt od podpalubí po kapitánský můstek. Ačkoli je USS Lexington, krátce a důvěrně zvaná Lex nebo také Lady Lex, natřená nenápadnou vojenskou šedí, působí mohutně.

Abyste se dočasně "nalodili", musíte vystoupat po skoro stometrovém můstku. Zrovna se po něm řítí golfový elektromobil, kterým vyvážejí a svážejí starší a méně pohyblivé turisty. A také obézní turisty, protože lávka s nepatrným převýšením jim dělá značné potíže.

USS Lexington

Slavné aeroplány na vlastní oči i dotek

USS Lexington

  • Na vzletové palubě by mohlo parkovat 1 000 automobilů.
  • Mohla by na ní být 3 fotbalová nebo 14 basketbalových hřišť.
  • Do hangáru se za války vešlo až 60 letadel uložených do tří úseků, které od sebe oddělovaly protipožární stěny.
  • Muzeum Lexingtonu získalo dvě protiletadlová děla 5“/38, která byla na palubě za II. sv. války. Dokážou vystřelit 25kg granáty až do vzdálenosti 15 km. Na vzletové palubě nyní stojí téměř na stejném místě, kde byla umístěna za války. Každé obsluhovalo deset lidí.
  • Na Lexingtonu je i Boeing F/A-18 Hornet, slavný Blue Angel č. 1, který pilotoval vedoucí pilot Modrých andělů.
  • V lodní knihovně je přes 40 000 knih.
  • Posádka denně snědla 300 kg masa, téměř 1 200 vajec a vypila 620 litrů mléka.

Na palubě i v hangárech Lexingtonu, největší turistické atrakce Corpus Christi, jsou vystavené různé druhy vojenských letadel – phantomy, skyhawky, Tomcat, Cougar, Corsair, Nightingale a další včetně vrtulníku Cobra. Systém táhel a lan s hákem názorně ukazuje, jak letadla při přistání "házela kotvu": hák se zachytil za ocelové lano a zbrzdil letoun.

Můžete tady strávit dlouhé hodiny. Prozkoumávat princip ukládání letadel do hangáru i speciální výtahy, jimiž se vytahovala na palubu. Vlézt do kokpitu simulátoru, rázem se stát pilotem bojové stíhačky a než se nadějete, ničit irácké tanky a řízené střely Scud při operaci Pouštní bouře - samozřejmě se vším tím kýváním, vzlety a střemhlavými pády jako ve skutečné stíhačce. Připoutat se a mačkat knoflíky na kniplu.

Kdo si netroufá do uzavřeného simulátoru, může si ledacos vyzkoušet u bojových interaktivních stanic na hangárové palubě. Při vzdušných soubojích prověří postřeh i reakce a navíc dají nahlédnout do tragických okolností 2. světové války. Postávají u nich hlavně kluci - ti,  kteří sotva dohlédnou na obrazovku i pánové, kteří na ni také sotva dohlédnou, ovšem z jiného důvodu…

A potom můžete sestoupit po schodech do podpalubí a seznámit se s velitelstvím bojových operací, prolézt nemocnici, zubařskou ordinaci, holičství, kapli, kuchyň, prostory, odkud se spouštěla kotva, strojovnu a také kajuty námořníků. Když jsem si prohlížela malé, stísněné kabiny posádky, přemýšlela jsem, jak lidé mohli na lodi pobývat dlouhé měsíce a nezbláznit se. Nebo že si nesrazili hlavu v úzkých a nízkých uličkách. Vždyť tu žilo 1 550 lidí!

Jedním z největších zážitků pro mě bylo usednutí do kapitánského křesla. Vysoko nad palubou a ještě výš nad hladinou, před sebou spoustu budíků a přístrojů, podobně jako v pilotní kabině letadla. Stačilo zavřít oči a hned se mi v hlavě rojily bitevní scény. Třeba z velkofilmu Pearl Harbor, ostatně některé záběry z japonské lodě se točily právě tady, na Lexingtonu.

USS Lexington, letoun Modrých andělů před vstupem na loď

USS Lexington, strojovna

Modrý duch v Tichém oceánu

USS Lexington je dlouhý skoro 280 metrů a vysoký jako devatenáctiposchoďový dům. Jeho hlavní paluba je větší než tři fotbalová hřiště. Na vodu ho spustili v září 1942, sloužit začal 17. února 1943.

Pro Japonce představoval nezničitelnou noční můru, protože se vždycky objevil nečekaně jako duch, ačkoli byli přesvědčeni, že ho potopili, a způsobil jim další škody. Říkali mu proto Blue Ghost, Modrý duch - byl totiž natřený netradiční modrou barvou. Za každou cenu se ho snažili zlikvidovat. Nejvážnější následky měl útok kamikadze Zeke v listopadu 1944 na Filipínách, kdy zahynulo 47 námořníků a 127 jich bylo zraněno. Na lodi si můžete prohlédnout fotografie zachycující útok, v kabinách se promítají dokumentární snímky z válečné kariéry lodě, filmy věnované bojovým pilotům a námořnictvu běží i v kině Mega Theater.

USS Lexington, kapitánský můstek

USS Lexington, řidící středisko leteckých operací

Během své téměř padesátileté služby urazil Lexington 335 000 kilometrů, jako kdyby osmkrát obeplul celý svět. Sloužil déle než kterákoli jiná válečná loď v historii USA, odstartovalo z něho přes 300 tisíc letadel. USS Lexington také drží jeden zvláštní primát - byl první americkou letadlovou lodí, na níž se staly členy posádky i ženy, a to v srpnu 1980.

USS Lexington, informační středisko bojových operací

Proč vyhrálo Corpus Christi

Může se hodit

Kdy ji navštívit
USS Lexington je přístupný denně od 9 hod., od června do srpna do 18 hod., v ostatních měsících do 17 hod. Zavřeno na Den díkůvzdání (čtvrtý čtvrtek v listopadu) a 25. 12.
Vstupné dospělí 13,95 dolaru, děti od 4 do 12 let 8,95 dolaru. Simulátor stíhačky 4 dolary.
Lexington kotví v downtownu u Corpus Christi Beach.
Proč se jmenuje Lexington
USS Lexington je již pátou válečnou lodí tohoto jména v americké historii. Jméno se používá na památku bitvy u Lexingtonu v Massachusetts v roce 1775 za války o nezávislost.

Užitečný web
usslexington.com - vše o válečné lodi včetně virtuální prohlídky

Lexington končil službu jako tréninková loď námořnictva. V 80. letech už byl jeho provoz příliš drahý a americké námořnictvo se rozhodlo nahradit ho modernější lodí, stala se jí USS Forrestal.

Nastal boj o to, kdo Lexington získá. Zvítězilo Corpus Christi, jež se o Lexington ucházelo kvůli dlouhé tradici námořních základen v okolí a vůbec působení námořnictva USA v těchto končinách. Vytvořilo nejlepší projekt, který podpořili místní podnikatelé i obyvatelstvo, a shromáždilo tři miliony dolarů na jeho realizaci.

V červnu 1992 přivlekli Lexington do Corpus Christi a zakotvili naproti Corpus Christi Beach.

Zajímavý je fakt, že Lexington je finančně naprosto soběstačnou institucí. Nedostává žádné peníze z místních, státních nebo federálních vládních agentur. Veškeré náklady včetně údržby lodě pokrývají příjmy z grantů, darů, vstupného, členských poplatků přátel lodi, z prodeje suvenýrů v obchodě na lodi, příjmů ze speciálních akcí na Lexingtonu a nočních programů pro mládež o životě na lodi. Patriotismem jsou motivováni i dobrovolníci v roli informátorů a hlídačů na lodi.

Corpus Christi

Corpus Christi


Elektromobil