Unikátním Teplickým Semmeringem z Hrobu rovnou na běžky

Ideální sněhové podmínky a dobře připravená stopa na hřebenech Krušných hor láká běžkaře k výletům. Na ten dnešní se vydáme po krásné železniční trati zvané Moldavská horská dráha nebo také Teplický Semmering. A začneme rovnou v Hrobě.
Moldavskou horskou dráhou na běžky

Moldavskou horskou dráhou na běžky - Souprava už je téměř plná | foto: Vratislav KonečnýiDNES.cz

Horská trať v Krušnohoří

Do Hrobu, osady nad severočeskými Teplicemi, přijíždí třívozová motorová souprava nacvaknutá lyžaři k prasknutí. Ve vlaku to vypadá jako v obchoďáku při výprodeji, ale přesto jsme se do lokálky narvali.

Motoráček pomalu hrkotá. Trať číslo 135, vedoucí z Mostu na krušnohorskou Moldavu, zvolna táhle stoupá, přibývá zatáček. Dá se na ni přestoupit i na teplickém nádraží, ale musíte přesedat na zastávce Louka, odkud však jedou na Moldavu denně pouze dva spoje.

Právě zatáčky, viadukty a tunely vynesly trati přídomek Teplický Semmering, i když častějším názvem je Moldavská horská dráha či Krušnohorská železnice.

A proč semmering? Označení podobných tratí po celém světě se odvozuje od legendární horské tratě v Rakousku, která vede z Gloggnitz přes Semmering do Mürzzuschlagu a která je na seznamu památek UNESCO. C a k. mocnářství potřebovalo v polovině 19. století rychlé spojení Vídně s přístavním městem Terst, trať tehdy musela překonat na 41 kilometrech hory za Vídní. Charakteristické jsou zatáčky, tunely, viadukty k překonání stoupání.

Dalším z typických prvků semmeringu je takzvaná úvrať, kdy vlak musí změnit mezi stanicemi směr jízdy. To nastává na stanici Dubí.

Moldavskou horskou dráhou na běžky

Kolem rodného domku manželky Edvarda Beneše

Než se tam ale dostaneme, míjíme u Háje, stanice utopené v lese uprostřed bílé divočiny, železniční strážní domek. Na nenápadný domeček mě upozorňuje průvodčí. "Tady se narodila Hana Benešová, rozená Anna Vlčková, manželka prezidenta Beneše. Jméno Anna na Hana si změnila, až když spolu začali chodit, poznali se v Paříži."

Je to tak trochu pohádkový příběh, z chudé chaloupky až do role první dámy, a Benešová jí bezesporu byla. Ale chudí byli v okamžiku seznámení oba.

Pak přichází hrobský viadukt, postavený v roce 1883 přes silnici vedoucí na Bouřňák. Měl jsem možnost ho nafotit přes přední sklo motoráku. Z kabinky strojvůdce by to bylo lepší, ale to předpisy bohužel nedovolují.

První část Moldavské horské dráhy vedla z Mostu do Hrobu a zprovozněna byla v roce 1877. Na Moldavu pak byla protažena až v roce 1884. Koleje pokračovaly dále do Saska.

Moldavskou horskou dráhou na běžky

Nájezd na hrobský viadukt

Moldavskou horskou dráhou na běžky

Tunel u bývalého hornického městečka Mikulov

Jedeme pozpátku

Mašinfíra v Dubí vystupuje, jde se podle předpisů ohlásit na stanici. Jsme na úvraťové stanici, ti, co jeli vpředu, nyní jedou vzadu, ale nikomu to nevadí.

Na průčelí nádraží uvidíte dlouhý dřevěný vláček, který po válce vyrobil místní zaměstnanec Vopravil.

Obrázek není k dispozici

Za nádražím pak začíná to pravé stoupání. Výškový rozdíl mezi Dubím a Moldavou je 400 metrů.

Výhledy tu nejsou jako v Rakousku. Na chvíli zahlédnete v mlze Bouřňák, ale ve vrcholové partii přece jen uvidíte část krušnohorských kopečků a vrcholků.

Pak přicházejí tunely, největší radost pro děti. Mikulovský je dlouhý 334 metrů a je zajímavý tím, že je postavený do písmene S. Sleduju ho přes poodhrnutou záclonku kabinky strojvedoucího.

"Když je v Oseku v létě pouť, jezdí na části trati i pára. V zimě je nádhera pozorovat čerstvě napadaný prašan rozvířený soupravou. Je to jako v pohádce," sděluje mi své traťové zážitky vlakvedoucí, když na konečné vystupujeme.

Obrázek není k dispozici

Historické nádraží bez čekárny

Moldavské nádraží

V době své největší slávy mělo nádraží na Moldavě 11 průběžných a 5 manipulačních kolejí, 34 výhybek, skladiště zboží, další skladiště, dvě stavědla, výtopnu, vodárnu, nakládací rampu, složiště, dvě točny a rozlehlou výpravní budovu. Zde měl stanoviště český i německý výpravčí vlaků, sídlil tu celní a pasový úřad obou zemí, restaurace a pošta. Po druhé světové válce zůstal v budově výpravčí vlaků ČSD, poštovní úřad a příslušníci ochrany státní hranice.

V současné době probíhá petice na záchranu čekárny - ZDE.

Pár šťouchanců hůlkami, nějaký strk lyžemi a všichni se řítí z vydýchaného vlaku před nádraží. Musela to být stavitelská chlouba - litina, břidlice, v současnosti ale začíná být pohled na budovu tristní.

V roce 1938 tu sloužil jako výpravčí Adolf Branald, ještě než se stal spisovatelem. Napsal tu knihu Valčík z Lohengrina, známější je ale jeho pozdější Král železnic. Na budově visí Branaldova pamětní deska, v čekárně na zdi je pak zvěčněná jeho podobizna. Tu ale od září minulého roku nemají turisté možnost spatřit, čekárna totiž byla uzavřena. Pokud byste chtěli podpořit zachování čekárny na Moldavě, můžete podepsat petici na webu Klubu přátel Krušnohorské železnice. Dočtete se tu i zajímavosti o historii železnice.

V zimě tak návštěvníci nacházejí na nádraží v Moldavě útočiště pouze v části objektu, kde je restaurace. Za oběd tu dáte u hotovek kolem 100 korun, obsluha kmitá, osazenstvo je půl české, půl německé. Jsme na hranici. A i když by mělo platit host jako host, přesto mi neuniklo protivné remcání z úst servírky o roztahovačnosti Němců.

Moldavskou horskou dráhou na běžkyMoldavskou horskou dráhou na běžky

Jinak je Moldava z velké části asijská. Jako téměř ve všech městech narazíte i tady na všechny ty laciné hrůzy Východu, jimiž nás Asiaté obohacují. Skoro máte dojem, že v obci snad ovládají vše a možná nejsem daleko od pravdy.

V infocentru mě zarazilo, že tu mají pohledy pravoslavného kostela v Karlových Varech, kláštera v Oseku, hradu v Krupce, ale ani jeden místní! Veřejné záchodky zde také nenajdete, fungují prý jen v létě, mnoho návštěvníku se kvůli tomu zlobí.

Moldavskou horskou dráhou na běžkyMoldavskou horskou dráhou na běžky

Na běžkách po kolejích, kudy se valily sovětské tanky

Ale nás zajímají lyže. Přes poměrně nevlídné počasí všichni od vlaku mažou pryč. Jedni mizí pod viaduktem. Tady končí koleje. Po pražcích se začátkem května řítily sovětské tanky na pomoc Praze, trať byla hodně poničená. Dne 7. května 1945 zde Sověti přerušili železniční spojení s Německem, o čtyři roky později demontovali koleje.

Obrázek není k dispozici

V současné době se uvažuje o obnovení dopravy, ale když není ani na normální regionální provoz, je těžké najít peníze na finančně náročnou stavbu. Ale jakési mezivládní dohody již byly v roce 2008 podepsány. Jedná se asi o osm kilometrů kolejí do saského Holzhau.

Krušnohorská lyžařská magistrála

Z Moldavy nejčastěji vyrážejí lyžaři na Cínovec, Bouřňák nebo do Nového Města. Tratě jsou upravené, sníh dobrý, jen ostrý vítr šlehá do obličeje.

Dobře se dá napojit i na Krušnohorskou magistrálu. Ta vede hřebenem Krušných hor od Komáří vížky, přes Cínovec, Boží Dar, Blatnou, dá se skončit třeba v Kraslicích, nebo Vejprtech. Trasa má mnoho odboček. Většinou jsou zde táhlé dlouhé úseky, ale i řada ostrých sjezdů. Magistrála v některých úsecích vede podle německé hranice, dá se napojit na tamější trasy.

Moldavskou horskou dráhou na běžky

Koleje, na kterých vlaky mění směr jízdy, odtud už se stoupá k Moldavě

Moldavskou horskou dráhou na běžky

Námraza na turistických značkách

Krátce po čtvrt na dvě odjíždí motorák zase nazpátek, tentokrát poloprázdný. Kdo přišel o dost dřív a nechytl se v hospodě, musí stát na mraze a čekat, až bude vpuštěn do vlaku. Vyhřátá čekárna opravdu chybí. Naštěstí jsou železničáři milosrdní. Naftový motor se rozeřval a my se opět vydáváme na cestu k Hrobu.

Obrázek není k dispozici
Externí obrázek

Mapy © Google

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...