Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Unikátní zubačky z Tanvaldu chátrají. Bez nového depa nepřežijí

  13:05aktualizováno  13:05
Unikátní motorové zubačky z 60. let minulého století, které příležitostně vozí cestující na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem, jsou v ohrožení. Chátrají a nutně potřebují nové depo. Jejich stavba si však vyžádá mnohamilionovou investici, na niž je potřeba získat dotaci.

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003 | foto: Pavel Šturm / Železniční společnost Tanvald

Historické motoráčky z let 1963 a 1965 nutně potřebují nové depo. Lokomotivy nyní nemají žádné provozní zázemí a jsou odstaveny na větru a dešti na tanvaldském nádraží, kde se také provádí veškerá jejich údržba a opravy.

"Jejich kastle není tak pevná a velice jim to škodí. Aby se zachovaly, je potřeba zajíždět s nimi do krytého depa," informoval Petr Prokeš z Železniční společnosti Tanvald.

Útočištěm unikátních vlaků by se mohla stát topírna v Kořenově. Jako depo už sloužila do roku 1987, kdy se na ní pod velkým náporem sněhu zřítila střecha.

"Je ale potřeba kompletně ji opravit a samozřejmě vybudovat novou střechu. Na to je ovšem potřeba 19 milionů korun, proto jsme podali žádost o dotaci z Regionálního operačního programu," řekl Prokeš. Pokud by žádost byla úspěšná, měla by v příštím roce vzniknout hrubá stavba a v roce 2012 by depo začalo fungovat.

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003

Kořenovská zubačka, ozubnicová lokomotiva T426.003

Letos se na historických jízdách svezlo 9 300 lidí

Ozubnicová trať slaví letos už 108 let. Provoz na ní začal v roce 1902 a o 90 let později byla železnice vyhlášena kulturní památkou. Na dvanáctikilometrové trati jsou tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat stoupání. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je totiž nejstrmější železniční tratí v zemi a v posledních letech se stala vyhledávanou turistickou atrakcí.

Letos se už na trati uspořádalo pět historických jízd, celkem se svezlo 9 300 lidí, což je podle Prokeše rekordní počet. Nejvíc cestujících přilákala parní sobota na zubačce, která se konala 21. srpna. V jediný den bylo ve zvláštních vlacích přepraveno přes 5 400 cestujících a až sedmivozové historické soupravy praskaly ve švech. Sezona skončí poslední jízdou v sobotu 25. září.

Kořenovská zubačkaKořenovská zubačka

Poprvé po 65 letech až do Polska

Na trati byl také nedávno po 65 letech obnoven přeshraniční provoz. Díky 160milionové dotaci z evropských fondů se podařilo opravit trať jak na české straně, tak v sousedním Polsku. Vlaky jezdí na trati Harrachov - Jakuszyce - Sklářská Poreba. Od konce září by měly vlaky dojet až do Kořenova.

Vlaky přes česko-polskou hranici jezdily až do roku 1945, po druhé světové válce se ale provoz do Polska zastavil. Přitom v té době byla trať od Kořenova přes Harrachov do Sklářské Poreby elektrifikovaná a patřila k nejmodernějším v zemi. Dnes to na českém území připomíná jen stožár elektrické troleje v Železničním muzeu v Kořenově.

O obnovu mezinárodní dopravy na trati usilovali starostové na obou stranách hranice od roku 1991, slibují si od ní zlepšení přeshraničních kontaktů a rozvoj cestovního ruchu. K tomu by podle Prokeše mohly přispět právě i jízdy historických vlaků, které by se měly také prodloužit až do Polska.

"Nejdříve ale musí jejich provoz na svém území schválit i polská strana," dodal.

Autoři: ,




Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Podle odhadů to vypadá, že plavat ve skutečnosti neumí polovina populace, tedy...
Proč Češi neumějí plavat aneb Jak neutopit doktora Mráčka

V Česku se každý rok utopí asi 200 lidí. A právě teď, během tropických letních týdnů, jich utone v rybnících, řekách a lomech nejvíc. Příliš často podceňujeme...  celý článek

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Vltava v těchto dnech teče rychle. Jez ve Zlaté Koruně prověří vodáky na...
PŘÍMÝ PŘENOS: Podívejte se na sjíždění jezu Zlatá Koruna na Vltavě

Vodácká sezóna je již v plném proudu a řeky se těší na prázdninový nápor vodáků. Pokud právě sedíte u počítače, můžete se zchladit sledováním vodáků na jezu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.