náhledy
NEDOKONČENÝ. Chudák, nikdy po něm nic nepojede, protože už nikdy nedosáhne k druhému břehu. Měl se pyšně nést ve výšce sto metrů, ale vše bylo jinak. Začali ho stavět v roce 1939, ale nakonec se pod ním zvedla hladina Švihovské nádrže s pitím pro Prahu, a tak zamýšlenou dálnici vedli jinudy. Jeho torzo je jen dva metry nad hladinou. Smutní u Borovska zhruba mezi dálnicí D1 a Zručí nad Sázavou.
Autor: Jan Rendek
BRÁNA DO NEBE. Tenhle jste určitě poznali. Je to Podolský most přes Orlickou přehradu. Pro jeho eleganci a výšku se mu přezdívalo Brána do nebe a v roce 1937 projekt získal v Paříži titul Le beau pont de l’Europe, tedy Krásný evropský most. Víc už není třeba nic dodávat.
Autor: Jan Rendek
RADOTÍNSKÁ KRÁSA. Samozřejmě, že pro lidi jsou mosty hlavně místem, po němž se přemisťují sem a tam, jakousi vyvýšenou silnicí. Ale když se podívají dobře, najednou je všechno jinak. Radotínský most je v mnoha ohledech náš největší (udává se, že je dlouhý až 2 291 metrů), ale hlavně patří mezi ty nejkrásnější. Podívejte se na tu ladnost, půvab a estetiku. Kdo by to od betonu čekal.
Autor: Jan Rendek
RECHLE. Víte, co to slovo znamená? Jsou to vlastně česla, která mají zachytávat dřevo, které se po řece plavilo. Když bylo vody málo, podlahou se spustily do řečiště tyče a ty dřevo zadržely až do chvíle, než se hladina zvedla. Tyhle jsou v Českém Krumlově a jsou v Česku nejdelší. Lidé si obvykle myslí, že je to jen dřevěná krytá lávka.
Autor: Jan Rendek
POBOŽNÝ. Je zdoben po pražském vzoru sochami světců a bývaly doby, kdy se k němu stahovala procesí, jelikož byl místem náboženských slavností. Stojí v Bělé nad Radbuzou. Dnes už jen pro pěší. Málem nepřežil válku, ale když ho Němci chtěli v květnu 1945 vyhodit do povětří, starosta je přemluvil, aby ho nechali sloužit dál.
Autor: Jan Rendek
PŮLENÝ A ZRCADLOVÝ. Vede přes řeku Odru a Antošovické jezero u Vrbic poblíž Bohumína. Je půlený, takže jsou to vlastně dva mosty vedle sebe, každý pro jeden jízdní směr. A moc hezky se zrcadlí ve vodě.
Autor: Jan Rendek
PERNÍKOVÝ. Opravdu tak vypadá, přestože je ze dřeva. A není to most, „jen“ lávka spojující dvě zahrady zámku v Novém Městě nad Metují. Stačí se dívat a začnou se vám sbíhat sliny: jen si uloupnout.
Autor: Jan Rendek
MOSTEK U VERSAILLES. Vypadá stroze, ale stojí v Tažovicích na Strakonicku u zámku, jemuž se v dobách jeho největší slávy říkávalo jihočeské Versailles. Uprostřed je z jedné strany kaplička, z druhé socha svatého Jana Nepomuckého.
Autor: Jan Rendek
MODERNÍ. Má ladnost sportovního vozu a linie létajícího talíře, působí odvážně a energicky, je krásný i racionální. Zkrátka: nová doba. Litolský most byl otevřen v roce 2002 mezi obcí Litol a Lysou nad Labem.
Autor: Jan Rendek
DVOJMOST. Něco takového vidí člověk třeba v New Yorku – nebo mezi Vojslavicemi a Píští poblíž Humpolce. Most, který má dvě patra. Vlastně jsou to mosty dva. Ten starší je dole a je na něm klid, jelikož slouží místní dopravě, po tom novějším fičí řady aut, protože je součástí brněnské dálnice.
Autor: Jan Rendek