Továrna Airbusu v Hamburku je jediná na světě otevřená pro zájemce k prohlídce

Továrna Airbusu v Hamburku je jediná na světě otevřená pro zájemce k prohlídce | foto: Jan JanulaiDNES.cz

Unikátní exkurze v Hamburku - montáž Airbusu na vlastní oči

  • 13
Továrna na výrobu Airbusů v Hamburku je jediná na světě, která otevřela své brány lidem zvenku. Každý zájemce se může objednat a na vlastní oči se podívat, jak se montují letadla schopná doletět z Prahy do Thajska bez mezipřistání.

Airbus A380 je vůbec největší stroj stvořený člověkem, který létá ve vzduchu. V továrně v Hamburku kromě něj montují také typy A319 a A320.

Na prohlídku továrny se musíte objednat předem. A počítejte s tím, že může trvat jeden až dva dny, než se dá dohromady minimální počet zájemců o exkurzi.

Zato vás čekají nevšední zážitky. A ocení je i ti, kteří se všemu technickému vyhýbají velkým obloukem.

Výrobní proces Airbusu většinou trvá pouhých 25 dní. Začíná ve skladové hale, kde jsou ke kompletaci připraveny všechny části budoucích letadel.

Jednotlivé díly se vyrábí v sesterských závodech po celé Evropě. Jednu z nejdůležitějších částí, nouzové dveře horní paluby, dodává česká firma Letov.

Exkurze v továrně Airbusu trvá přibližně 45 minut. Té naší se osobně zúčastnil marketingový manažer Thore Prang a často nás upozorňoval na všechny možné "vychytávky".

Například trup i většina vnějších dílů je z mimořádně pevných karbonových vláken. Vytvoří se z nich jakási kostra bez motorů, které se říká drak. K ní se připevňuje ocas a křídla.

Továrna Airbusu
Letadlem vede 18 kilometrů kabelů

Vidět to na vlastní oči je fantastické. Napětím skoro nedýcháme a jen obdivně hledíme, jak do sebe díly zapadají. Letadlo je pochopitelně obrovsky složitý mechanismus.

Kontroly jsou zásadně vícestupňové a enormně, puntičkářsky důkladné. Každý zaměstnanec si je vědom toho, že na jeho bezchybné práci závisí bezpečnost budoucích pasažérů a podle toho se také chová - nemůže si dovolit ani sebemenší omyl.

V dalším hangáru se do motorových gondol osazují výkonné motory. Úctu vzbuzují už svými rozměry, natož výkonem.

Přicházíme do další dílny, ve které se upravuje interiér letounu. Vnitřek Airbusu je doslova prošpikován elektrikou a elektronikou. V každém letadle se použije 18 kilometrů kabelů!

Cestující je samozřejmě nevidí. Všechny jsou pečlivě zakryty izolačními deskami. Ale vedou celý letadlem - pod podlahou i stropem. Všechny nitky se sbíhají v pilotní kabině. I do ní jsme se podívali.

Továrna Airbusu
V kabině pilota už nejsou klasické "berany", ale joystick

Ale co to? Nikde nevidím "berany", které má každé letadlo ve filmu! Manažer Thore Prang ukáže na malý joystick na palubní desce. Velmi podobný mám u svého počítače na hry. Nevěřím svým očím. Toto miniaturní zařízení přece nemůže uřídit celý obrovský letoun!

"Nemusíte mít žádné obavy, je naprosto spolehlivý. Navíc se stejně využívá spíš sporadicky. Za normálních okolností dráhu letu, včetně startu a přistání, řídí palubní počítač," vysvětluje manažer Airbusu.

Piloti se soustředí hlavně na to, aby počítač nakrmili příslušnými údaji. Potom už jen kontrolují jeho činnosti.

Myslím, že mnozí účastníci exkurze ztratili své iluze o dobrodružném povolání, po kterém touží každý kluk. Ovšem musím přiznat, že přístrojů v kabině oproti minulosti rozhodně přibylo. Vlastně v ní kromě sedadel nic jiného není a vyznat se v nich může být ještě horší než létat. Pro mě tedy určitě.

Posledních pět dní tráví letoun v lakovně. Tady ho oblečou do kabátu firmy, která si ho objednala. Měl jsem štěstí - při mé návštěvě zrovna dokončovali poslední nátěr u Airbusu určeného pro ČSA.

Pak následuje zálet, při které se všechno znovu kontroluje, a potom už letoun brány továrny navždy opustí.


Jak do Hamburku
Autem po dálnici E55 z Děčína přes Drážďany a Berlín, z Berlína dálnicí E26. Z Cínovce je to cca 550 km. Vlakem je to něco kolem deseti hodin, lodní doprava je také možná, ale komplikovaná.
Nejvýhodnější spojení je pochopitelně letecké, pravidelně odlétají linky ČSA.

Mapka - Německo, Hamburk

Jak do továrny
Nejlépe na stránkách www.airbus.com kontaktovat emailem zákaznické oddělení. To nám obratem poslalo podmínky k prohlídce.

Továrna Airbusu
Stará požární loď v přístavu v Hamburku

TIP iDNES.cz: Projížďka po přístavu

Hamburk je především bývalé hanzovní město s ohromným přístavem. Být v Hamburku a nepodívat se na lodě nebo se některou nesvézt, by byla kardinální chyba. Vyhlídkové plavby vedou přes starý přístav, kde jsou nastálo ukotvena mnohá historická plavidla.

Některá je možné navštívit, například fregatu Rickmer Rickmers. Je tu i poslední klasická nákladní loď Cap San Diego, na jejíž palubě je námořní muzeum, dále stará požární loď i s velkým majákem či bývalá sovětská špionážní ponorka U- 434 (i ta je volně přístupná).


Co dalšího navštívit v Hamburku


- novogotickou Mikulášskou věž vysokou 132 metrů, ze které je úžasný výhled na připlouvající lodě. Až nahoru do věže jezdí výtah.
- historické centrum, kupecké a měšťanské domy te 17. století
- proslulou "vykřičenou" čtvrť St. Pauli, která ožívá v noci, kdy se otevírají bary, sexshopy a nevěstince. Přes den je odtud výhled na přístav jako na dlani.
- Starý Labský tunel, čtvrť St.Pauli. Vede 24 metrů pod hladinou řeky a spojuje oba břehy řeky. Projekt na svou dobu zcela unikátní, tunel zprovozněn v roce 1911. Jde o dva tubusy, které výrazně zkrátí cestu autům i chodcům.
- jezero Alster, které je trochu stranou centra Hamburku. Oáza zeleně se rozkládá na ploše 160 hektarů. I když je hluboké jen 2,5 metru, jde o oblíbenou základnu jachtařů a příznivců vodních sportů vůbec.
- nákupní třídu Jungfernstieg
- největší modelovou železnici na světě Miniature Wonderland, která zabírá celé patro v budově bývalého skladiště v městské části Speicherstad

více informací na stránkách města www.hamburg.de