Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Unikátní exkurze v Hamburku - montáž Airbusu na vlastní oči

  6:00aktualizováno  6:00
Továrna na výrobu Airbusů v Hamburku je jediná na světě, která otevřela své brány lidem zvenku. Každý zájemce se může objednat a na vlastní oči se podívat, jak se montují letadla schopná doletět z Prahy do Thajska bez mezipřistání.

Továrna Airbusu v Hamburku je jediná na světě otevřená pro zájemce k prohlídce | foto: Jan JanulaiDNES.cz

Airbus A380 je vůbec největší stroj stvořený člověkem, který létá ve vzduchu. V továrně v Hamburku kromě něj montují také typy A319 a A320.

Na prohlídku továrny se musíte objednat předem. A počítejte s tím, že může trvat jeden až dva dny, než se dá dohromady minimální počet zájemců o exkurzi.

Zato vás čekají nevšední zážitky. A ocení je i ti, kteří se všemu technickému vyhýbají velkým obloukem.

Výrobní proces Airbusu většinou trvá pouhých 25 dní. Začíná ve skladové hale, kde jsou ke kompletaci připraveny všechny části budoucích letadel.

Jednotlivé díly se vyrábí v sesterských závodech po celé Evropě. Jednu z nejdůležitějších částí, nouzové dveře horní paluby, dodává česká firma Letov.

Exkurze v továrně Airbusu trvá přibližně 45 minut. Té naší se osobně zúčastnil marketingový manažer Thore Prang a často nás upozorňoval na všechny možné "vychytávky".

Například trup i většina vnějších dílů je z mimořádně pevných karbonových vláken. Vytvoří se z nich jakási kostra bez motorů, které se říká drak. K ní se připevňuje ocas a křídla.

Továrna Airbusu
Letadlem vede 18 kilometrů kabelů

Vidět to na vlastní oči je fantastické. Napětím skoro nedýcháme a jen obdivně hledíme, jak do sebe díly zapadají. Letadlo je pochopitelně obrovsky složitý mechanismus.

Kontroly jsou zásadně vícestupňové a enormně, puntičkářsky důkladné. Každý zaměstnanec si je vědom toho, že na jeho bezchybné práci závisí bezpečnost budoucích pasažérů a podle toho se také chová - nemůže si dovolit ani sebemenší omyl.

V dalším hangáru se do motorových gondol osazují výkonné motory. Úctu vzbuzují už svými rozměry, natož výkonem.

Přicházíme do další dílny, ve které se upravuje interiér letounu. Vnitřek Airbusu je doslova prošpikován elektrikou a elektronikou. V každém letadle se použije 18 kilometrů kabelů!

Cestující je samozřejmě nevidí. Všechny jsou pečlivě zakryty izolačními deskami. Ale vedou celý letadlem - pod podlahou i stropem. Všechny nitky se sbíhají v pilotní kabině. I do ní jsme se podívali.

Továrna Airbusu
V kabině pilota už nejsou klasické "berany", ale joystick

Ale co to? Nikde nevidím "berany", které má každé letadlo ve filmu! Manažer Thore Prang ukáže na malý joystick na palubní desce. Velmi podobný mám u svého počítače na hry. Nevěřím svým očím. Toto miniaturní zařízení přece nemůže uřídit celý obrovský letoun!

"Nemusíte mít žádné obavy, je naprosto spolehlivý. Navíc se stejně využívá spíš sporadicky. Za normálních okolností dráhu letu, včetně startu a přistání, řídí palubní počítač," vysvětluje manažer Airbusu.

Piloti se soustředí hlavně na to, aby počítač nakrmili příslušnými údaji. Potom už jen kontrolují jeho činnosti.

Myslím, že mnozí účastníci exkurze ztratili své iluze o dobrodružném povolání, po kterém touží každý kluk. Ovšem musím přiznat, že přístrojů v kabině oproti minulosti rozhodně přibylo. Vlastně v ní kromě sedadel nic jiného není a vyznat se v nich může být ještě horší než létat. Pro mě tedy určitě.

Posledních pět dní tráví letoun v lakovně. Tady ho oblečou do kabátu firmy, která si ho objednala. Měl jsem štěstí - při mé návštěvě zrovna dokončovali poslední nátěr u Airbusu určeného pro ČSA.

Pak následuje zálet, při které se všechno znovu kontroluje, a potom už letoun brány továrny navždy opustí.


Jak do Hamburku
Autem po dálnici E55 z Děčína přes Drážďany a Berlín, z Berlína dálnicí E26. Z Cínovce je to cca 550 km. Vlakem je to něco kolem deseti hodin, lodní doprava je také možná, ale komplikovaná.
Nejvýhodnější spojení je pochopitelně letecké, pravidelně odlétají linky ČSA.

Mapka - Německo, Hamburk

Jak do továrny
Nejlépe na stránkách www.airbus.com kontaktovat emailem zákaznické oddělení. To nám obratem poslalo podmínky k prohlídce.

Továrna Airbusu
Stará požární loď v přístavu v Hamburku

TIP iDNES.cz: Projížďka po přístavu

Hamburk je především bývalé hanzovní město s ohromným přístavem. Být v Hamburku a nepodívat se na lodě nebo se některou nesvézt, by byla kardinální chyba. Vyhlídkové plavby vedou přes starý přístav, kde jsou nastálo ukotvena mnohá historická plavidla.

Některá je možné navštívit, například fregatu Rickmer Rickmers. Je tu i poslední klasická nákladní loď Cap San Diego, na jejíž palubě je námořní muzeum, dále stará požární loď i s velkým majákem či bývalá sovětská špionážní ponorka U- 434 (i ta je volně přístupná).


Co dalšího navštívit v Hamburku


- novogotickou Mikulášskou věž vysokou 132 metrů, ze které je úžasný výhled na připlouvající lodě. Až nahoru do věže jezdí výtah.
- historické centrum, kupecké a měšťanské domy te 17. století
- proslulou "vykřičenou" čtvrť St. Pauli, která ožívá v noci, kdy se otevírají bary, sexshopy a nevěstince. Přes den je odtud výhled na přístav jako na dlani.
- Starý Labský tunel, čtvrť St.Pauli. Vede 24 metrů pod hladinou řeky a spojuje oba břehy řeky. Projekt na svou dobu zcela unikátní, tunel zprovozněn v roce 1911. Jde o dva tubusy, které výrazně zkrátí cestu autům i chodcům.
- jezero Alster, které je trochu stranou centra Hamburku. Oáza zeleně se rozkládá na ploše 160 hektarů. I když je hluboké jen 2,5 metru, jde o oblíbenou základnu jachtařů a příznivců vodních sportů vůbec.
- nákupní třídu Jungfernstieg
- největší modelovou železnici na světě Miniature Wonderland, která zabírá celé patro v budově bývalého skladiště v městské části Speicherstad

více informací na stránkách města www.hamburg.de

Autoři:




Nejčtenější

Panorama Nepomuku s neodmyslitelnou kulisou Zelené hory.
Krajinou Černých baronů a milované historie. Cyklotoulky okolím Nepomuku

Zvlněná a přátelská krajina luk, polí a remízků v okolí Nepomuku byla osídlená generacemi předků, jejichž dávné působení můžeme pocítit v drobných i...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Další z rubriky

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.