Airbus A380 je vůbec největší stroj stvořený člověkem, který létá ve vzduchu. V továrně v Hamburku kromě něj montují také typy A319 a A320.
Na prohlídku továrny se musíte objednat předem. A počítejte s tím, že může trvat jeden až dva dny, než se dá dohromady minimální počet zájemců o exkurzi.
Zato vás čekají nevšední zážitky. A ocení je i ti, kteří se všemu technickému vyhýbají velkým obloukem.
Výrobní proces Airbusu většinou trvá pouhých 25 dní. Začíná ve skladové hale, kde jsou ke kompletaci připraveny všechny části budoucích letadel.
Jednotlivé díly se vyrábí v sesterských závodech po celé Evropě. Jednu z nejdůležitějších částí, nouzové dveře horní paluby, dodává česká firma Letov.
Exkurze v továrně Airbusu trvá přibližně 45 minut. Té naší se osobně zúčastnil marketingový manažer Thore Prang a často nás upozorňoval na všechny možné "vychytávky".
Například trup i většina vnějších dílů je z mimořádně pevných karbonových vláken. Vytvoří se z nich jakási kostra bez motorů, které se říká drak. K ní se připevňuje ocas a křídla.
Letadlem vede 18 kilometrů kabelů
Vidět to na vlastní oči je fantastické. Napětím skoro nedýcháme a jen obdivně hledíme, jak do sebe díly zapadají. Letadlo je pochopitelně obrovsky složitý mechanismus.
Kontroly jsou zásadně vícestupňové a enormně, puntičkářsky důkladné. Každý zaměstnanec si je vědom toho, že na jeho bezchybné práci závisí bezpečnost budoucích pasažérů a podle toho se také chová - nemůže si dovolit ani sebemenší omyl.
V dalším hangáru se do motorových gondol osazují výkonné motory. Úctu vzbuzují už svými rozměry, natož výkonem.
Přicházíme do další dílny, ve které se upravuje interiér letounu. Vnitřek Airbusu je doslova prošpikován elektrikou a elektronikou. V každém letadle se použije 18 kilometrů kabelů!
Cestující je samozřejmě nevidí. Všechny jsou pečlivě zakryty izolačními deskami. Ale vedou celý letadlem - pod podlahou i stropem. Všechny nitky se sbíhají v pilotní kabině. I do ní jsme se podívali.
V kabině pilota už nejsou klasické "berany", ale joystick
Ale co to? Nikde nevidím "berany", které má každé letadlo ve filmu! Manažer Thore Prang ukáže na malý joystick na palubní desce. Velmi podobný mám u svého počítače na hry. Nevěřím svým očím. Toto miniaturní zařízení přece nemůže uřídit celý obrovský letoun!
"Nemusíte mít žádné obavy, je naprosto spolehlivý. Navíc se stejně využívá spíš sporadicky. Za normálních okolností dráhu letu, včetně startu a přistání, řídí palubní počítač," vysvětluje manažer Airbusu.
Piloti se soustředí hlavně na to, aby počítač nakrmili příslušnými údaji. Potom už jen kontrolují jeho činnosti.
Myslím, že mnozí účastníci exkurze ztratili své iluze o dobrodružném povolání, po kterém touží každý kluk. Ovšem musím přiznat, že přístrojů v kabině oproti minulosti rozhodně přibylo. Vlastně v ní kromě sedadel nic jiného není a vyznat se v nich může být ještě horší než létat. Pro mě tedy určitě.
Posledních pět dní tráví letoun v lakovně. Tady ho oblečou do kabátu firmy, která si ho objednala. Měl jsem štěstí - při mé návštěvě zrovna dokončovali poslední nátěr u Airbusu určeného pro ČSA.
Pak následuje zálet, při které se všechno znovu kontroluje, a potom už letoun brány továrny navždy opustí.
Jak do Hamburku Jak do továrny |
Stará požární loď v přístavu v Hamburku
TIP iDNES.cz: Projížďka po přístavu
Hamburk je především bývalé hanzovní město s ohromným přístavem. Být v Hamburku a nepodívat se na lodě nebo se některou nesvézt, by byla kardinální chyba. Vyhlídkové plavby vedou přes starý přístav, kde jsou nastálo ukotvena mnohá historická plavidla.
Některá je možné navštívit, například fregatu Rickmer Rickmers. Je tu i poslední klasická nákladní loď Cap San Diego, na jejíž palubě je námořní muzeum, dále stará požární loď i s velkým majákem či bývalá sovětská špionážní ponorka U- 434 (i ta je volně přístupná).
Co dalšího navštívit v Hamburku
více informací na stránkách města www.hamburg.de |