Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Vyšší cyklistická aneb jak vypadá náročnější servis kola u odborníků

aktualizováno 
V minulém díle servisu kola jsme se věnovali základní údržbě, kterou každý cyklista zvládne sám. Dnes vám představíme náročnější zásahy, které je někdy lepší přenechat odborníkům ve specializovaném servisu.

Montáž zapouzdřené středové osy | foto: Michal Kolář, Ski a Bike Centrum Radotín

Seřizování náboje kola

Aby se kolo při jízdě hladce točilo a nezadrhávalo, je nutné seřídit náboj. Velmi důležité je to hlavně u kónusových ložisek. Špatné seřízení nábojů má za následek razantní zkrácení životnosti ložisek, potažmo celého náboje.

Centrování kola

Vlivem povolení drátů nebo jízdy po nerovnostech se může ráfek rozcentrovat, lehce zkřivit. Dokonalé srovnání ráfku je nutné u ráfkových brzd, u kotoučů lehké rozcentrování tolik nevadí. Zároveň je důležité zkontrolovat napětí drátů, aby byl výplet odolný a pevný. K tomu slouží tzv. tenzometr.

Čištění kazety, čištění a mytí přehazovačky

Fotogalerie

Při větším servisu se kolo téměř kompletně odstrojí a pečlivě se vyčistí všechny důležité komponenty. Na fotkách vidíme mytí kazety a přehazovačky, ale stejným způsobem se čistí i kliky, přesmykač, středové složení.

Montáž zapouzdřené středové osy

Středová osa často bývá původcem neidentifikovatelných zvuků vycházejících z rámu. Ne vždy je to však dáno jejím špatným stavem, často stačí nějaká nečistota v závitu nebo jeho lehké povolení a problém je na světě. Kontrola dotažení, respektive stavu osy, patří do každého servisu.

Montáž a výměna lanka přehazovačky

Pro správnou funkci řazení a mechanických brzd je občas nutné vyměnit lanka a bowdeny. I když používáme nerezová lanka a kvalitní bowdeny, nečistoty, které se do bowdenů dostanou, brání v hladkém chodu lanka. U MTB doporučuji měnit lanka a bowdeny řazení každý rok. Na silnici vydrží přece jen déle.

Nýtování řetězu

Řetěz je nutné měnit včas. Pokud jezdíme s vytaženým řetězem, ničíme tak i kazetu a převodníky. Zbytečně pak někdy musíme všechny tyto komponenty měnit. Na horském kole má řetěz životnost v rozmezí 1 000–1 500 km, záleží na jízdním stylu, jestli jezdíme silově nebo spíše frekvenčně. Ke kontrole slouží měrka řetězu. K výměně je třeba mít nýtovač řetězu.

Nýtování řetězu

Nýtování řetězu

Seřízení přehazovačky

Předpokladem k správnému seřízení přehazovačky je rovná patka měniče. Je to díl, který drží přehazovačku na rámu kola. K jeho srovnání se používá speciální nástroj. Patka je vyrobena z měkkého hliníku, takže se dá i vícekrát rovnat. Pokud  ji však ohneme moc, třeba při pádu, nezbývá než ji vyměnit.

Možnost servisu už tento víkend

Možnost nechat si zkontrolovat své kolo bude mít už tento pátek a víkend každý cyklista, který se zastaví na pražském Rašínově nábřeží na velké cykloakci Město na kole. Tým zkušených mechaniků mu během chvilky zdarma sdělí vše podstatné o stavu kola a nastavení vůči postavě i schopnostem. Pokud si situace vyžádá složitější řešení, k dispozici budou odborníci z těch nejlepších pražských bike center. http://www.mestonakole.cz/

Seřizování zadní hydraulické kotoučové brzdy

U kotoučových brzd je škrtání kotouče o destičky nežádoucí. Proto je třeba správně vystředit třmen brzdy. Pokud je kotouč mírně ohnutý, je nutné ho srovnat. Zároveň se v servisu kontroluje i stav destiček.

Seřízení hlavového složení

Hlavové složení nám umožňuje plynulé otáčení řídítky a předním kolem. Hlavové složení nesmí být příliš utažené, aby nebránilo volnému otáčení řídítky, ani povolené. Vůli poznáte tak, že zabrzdíte přední brzdou a při pohybu řídítky dopředu dochází k pohybu vidlice.

Pedály, kliky a řídítka

Na závěr se ještě jednou zkontroluje správné dotažení všech důležitých šroubů. Správně by se měly všechny šrouby dotahovat na předepsaný moment, aby se nepoškodily komponenty.

Autor:


Témata: Ložisko, silnice


Nejčtenější

Kolona na francouzské dálnici před terminálem Eurotunelu. Stojící a...
Evropu čeká dopravně nejnáročnější víkend. Vyražte v úterý, radí autokluby

S mnohahodinovými kolonami a dopravně nejvypjatějším víkendem léta musí počítat Češi, Němci nebo Rakušané, kteří se o víkendu vydají na cestu k Jaderskému...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Poznejte genius loci hornických Katovic

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Další z rubriky

Piešťany jsou nejproslulejší slovenské lázně.
Kde se lidé koupali v krvi i bahně. Poznejte nejhezčí lázně Slovenska

S rozmachem wellness se posouvá i dnešní pojem lázeňství. Neustále přibývají nová a nová místa, která lákají za odpočinkem a relaxací spojenou s poznáváním...  celý článek

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Hrad Svojanov
Kde končí Morava a začínají Čechy. Cyklovýlet kolem Svojanova

Jedno z nejhezčích míst naší domoviny se ukrývá stranou hlavních silnic a velkých měst v hlubokém údolí říčky Křetínky. Kdysi frekventovanou středověkou cestu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.