Tyrolské (cestovní) elegie

Svět se zmenšuje a cesta do Alp už dávno není putováním jako za Karla Havlíčka Borovského. Kdo se však v některý dopravně zatížený den probojovává přes Bavorsko do Tyrol nebo ještě dále do Itálie, případně směrem opačným, má často náladu na opravdové žalozpěvy. Mnichov, Brenner, Stau - kdo by to neznal... Porta Claudia čili Scharnitzpass Co lze v takové situaci udělat? Jednou ze slušných možností je vyhnout se známému Fernpassu (trasa Ga-Pa - Ehrwald - Fernpass - Imst), kde k dopravnímu průšvihu stačí jediná bouračka. Při cestě na jih je to těsně před Garmischem doleva na silnici č. 2 směr Mittenwald - Scharnitzpass (stará římská Porta Claudia) - Seefeld a Telfs. Tam je nájezd na „innsbruckou“ dálnici směr Arlberg, pokračovat lze ale také po Landstrasse č. 189 na Imst a dále Landeck a Reschenpass až na celoroční přejezd do Itálie bez poplatků. Silnice 171 a poté navazující 186 vás zase z Telfsu navede do Otztalu a Soldenu.
Poměrně značné klesání je jen ze Seefeldu do Telfsu, jinak je to trasa velmi mírná a méně frekventovaná.
Budete-li v Seefeldu pokračovat po hlavní č. 177, dojedete přes Zirl do Innsbrucku.
Lze se tak vyhnout i Mnichovu - pro změnu uvádím příklad cesty od jihu. Z Mittenwaldu lze jet i přímo rovně po slnici č. 11 na Walchensee a Kochelsee (mezi oběma jezery jsou ale dost zdržující serpentiny) a pak přes Bad Tölz a Holzkirchen (č. 13) na dálnici A 8 od Kufsteinu a na obchvat A 99.
Nad Mittenwaldem se tyčí Karwendelspitze s jednou z nejslavnějších německých sjezdovek, od prosince 1999 oficiálním neupravovaným freeride-terénem.
Při cestě do Innsbrucku a především do Zillertalu a na Hintertux lze také odbočit za Mnichovem z dálnice na silnici č. 13 na Bad Tölz a potom na 318 a do Zillertalu dojet po 307 nebo 318 přes Tegernsee a navazující rakouskou 181 okolo Achensee. Achensee je nádherné jezero se stěnami hor vyrůstajícími přímo z vodní hladiny.
Do řady známých oblastí a na všechny tyrolské ledovce lze dojet bez dálnice a povinné Vignette. Je však třeba dobře zvažovat, zda a kdy se cesta po těchto běžných silnicích vyplatí. Někdy je vhodnější průchodnější dálnice, jindy mohou lepší právě tyto varianty.
Projet Mnichov lze za dvacet minut - ale jen pár hodin k ránu. Jindy je to na hodinu i více, o popojíždění a smogu nemluvě. Především při návratech bavorská metropole hrozí a deprimuje. Co s ní?
Obchvat A 99 je šikovný při příjezdu po A 8 od Rosenheimu a Kufsteinu, ale naprosto nevhodný při cestě z Garmische (A 95). Při této cestě se při „Staugefahr“ (nebezpečí zácpy, samozřejmě dopravní) osvědčuje uhnout ve Wolfratshausenu na Sauerlach, což je velmi slušná spojka na dálnici od Kufsteinu a na obchvatovou A 99.
Lyžař by měl vychutnávat těšení na hory nebo právě skončený požitek a cesta by pro něj neměla být stresem. Přejme si tedy, aby se i nám dařilo zmírnit strasti alpského putování na co nejmenší míru.
Podle mého názoru by bylo dobré, kdyby se se svými zkušenostmi ozvali i další. Napsat nám můžete na e-mailovou adresu iglobe@mafra.cz .