Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Turistika pro obživu

aktualizováno 
"Jedete taky do Polska?" ptá se s nadějí Galina postávající poblíž pokladny na nádraží v Brestu na západních hranicích Běloruska s Polskem. Stejně jako většina lidí lelkujících v nádražní hale v této zbídačelé postsovětské republice hledá tato elegantně oblečená žena v domácnosti ochotného "přenašeče", který by pro ni přepravil do Polska láhev vodky a karton cigaret navíc.
"Jezdím do Polska kvůli špatné ekonomické situaci v Bělorusku," vysvětluje. Za pár dolarů, které vydělává dvakrát týdně na prodeji vodky a cigaret za vyšší ceny za hranicemi, nakoupí uzeniny a jiné potraviny a také ošacení. Stejně jako mnozí Bělorusové žijící v blízkosti polských hranic má Galina obavy, jaký dopad bude mít na její živnost záměr Varšavy zavést v rámci příprav na vstup do Evropské unie vízovou povinnost pro Bělorusko.
    Postsovětské republiky jako Ukrajina a Bělorusko nebyly zahrnuty do plánů EU na přijetí některých zemí bývalého komunistického bloku. Unie nyní trvá na tom, aby kandidátské země jako Polsko zavedly pro sousední země vízovou povinnost s cílem zabránit šíření kriminality.
    Bělorusko je pro EU zvláštní případ. Unie je ochotna k navázání speciálních vztahů s Ruskem a Ukrajinou, k Bělorusku však zaujímá chladně odměřený postoj s odůvodněním, že jeho prezident Alexandr Lukašenko nedbá na demokratická práva.
    Zatímco cestující nasedají do místního večerního vlaku do polského pohraničního Terespolu, jeden muž a žena odmontovávají obklady stěn vagónu a pěchují do skrýše láhve alkoholu.
    Pak se pár pustí do zastrkování láhví do ponožek, pod sedadla, na WC a do odpadkových košů. Většina cestujících na ně hledí s opovržením a tvrdí, že jsou stále ještě s to vydělat si na živobytí, aniž by příliš překračovali meze zákona platícího pro obchodování s exportovanou vodkou. Někteří obchodníci s vodkou si dokonce nemohou dovolit ani platit jízdné.
    "Není to podnikání, je to prostředek obživy," říká Lena, jedna ze čtyř mladých žen, které překračují hranice po silnici. Ženy se svým nákladem každý den stopují na silnici do Polska, aby ušetřily peníze. Podle jejich slov by se zavedením víz tento obchod značně prodražil. "Hrozně moc to změní náš život, protože jezdit do Polska už nebude možné," dodává Lena. "Všechno teď závisí na tom, na kolik vízum přijde a jak dlouho bude platit."
    Také hlavní polský vyjednávač v rozhovorech o přistoupení k EU Jan Kulakowski dal v Bruselu najevo obavy z dopadu zavedení víz na život prostých lidí. Podle jeho slov se Varšava pokusí zasadit se o to, aby toto opatření "stálo co nejméně". "Nejsem ale přesvědčen, že systém víz je tím nejúčinnějším prostředkem obrany proti organizovanému zločinu," podotýká.
"Organizovaný zločin si může víza dovolit vždycky. Bude to mít nepříznivý dopad na kontakty mezi obyčejnými lidmi a na obchodování v malém." Ina Kulejová, předsedkyně občanského sdružení Veža v Brestu, přiznává, že také ona vozila vodku přes hranice. Mnoho žen, říká, se do takového obchodování pouští, aby zajistily rodině jídlo a ošacení, zatímco studenti to dělají kvůli kapesnému. Podle jejího mínění je záměr zavést vízovou povinnost novou známkou odsouvání Běloruska na vedlejší kolej v Evropě.
Autor:




Nejčtenější

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Další z rubriky

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.