Turisté loni utráceli v České republice více peněz

Průměrné náklady zahraničích turistů na pobyt v České republice loni dosáhly 83,6 USD na osobu a den. Z toho 50,7 USD utratili turisté přímo v naší zemi, což bylo o 6,7 USD více než v roce 1999. Zbytek představovaly náklady na cestu vynaložené před odjezdem. Vyplývá to z šetření, které provedla GfK Praha mezi zhruba deseti tisíci cizinci z 16 zemí. Ve srovnání s Rakouskem, kde se denní útrata zahraničních hostů blíží 150 USD, je však u nás stále velmi nízká. Uvedl to Aram Simonian z České centrály cestovního ruchu.

Nejvíce turisté utráceli za ubytování (32 procent), nákupy (27 procent) a stravování (24 procent). Návštěvníci, kteří do Česka zavítali jen na jediný den a nepřenocovali zde, vynaložili na cestu do 51,95 USD v přepočtu 2 000 korun, z toho  přímo v zemi utratili 46,7 USD tedy asi 1 888 korun. Největší položku jejich výdajů tvořily nákupy (64 procent).

Průměrná délka pobytu cizinců v ČR činila loni 5,5 dne. Téměř polovině Slováků a Poláků stačily jen dva dny, kdežto čtvrtina Rusů se zdržela déle než 11 dní. Třetina turistů se ubytovala v hotelech střední a nižší kategorie, více než pětina (především
Izraelci, Španělé, Rusové a Japonci) využila služeb pěti a čtyřhvězdičkových hotelů, 14 procent nocovalo u příbuzných a známých, 12 procent (zejména Němců) dalo přednost penzionům a zbytek představovaly turistické ubytovny (7,5 procenta), kempy (sedm procent) a ubytování v soukromí (tři procenta).

Nejčastějším důvodem návštěvy turistů byla dovolená a rekreace (49 procent), služební a obchodní záležitosti (19 procent) a návštěvy příbuzných a známých (15 procent). Cestu do ČR si organizovalo samostatně 63 procent turistů a 86 procent
krátkodobých výletníků. Více než polovina turistů zamířila do Prahy, vyhledávaným cílem byly i západní Čechy (14 procent) a jižní Morava (10,5 procenta).

Počet turistů a jejich výdaje se snad budou v příštích letech ještě zvyšovat. K tomu by mohla pomoci i změna přístupu České centrály cestovního ruchu k propagaci jednotlivých českých regionů. Na rozdíl od dosavadní praxe, kdy formou regionálních dnů představovala jednotlivé oblasti, bude letos prezentovat zahraničním novinářům a cestovním kancelářím přímo turistické produkty. Mezi nimi bude například židovská cesta, vinařské stezky, pohádkový program či cesta po stopách Bohuslava Martinů a Bedřicha Smetany.

Česká centrála cestovního ruchu navíc hodlá do konce května otevřít zahraniční zastoupení v Madridu a Bruselu. Bruselské zastoupení přitom kromě činnosti pro ČCCR bude mít v kompetenci regionální politiku a bude zajišťovat kontakty pro mezinárodní spolupráci regionů.