Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Turecký Bospor - nejnebezpečnější vodní cesta světa

  22:42aktualizováno  22:42
Každých 12 minut proplouvá Bosporským průlivem, úzkou úžinou klikatící se tureckým Istanbulem, loď. Trajekty přepravující od břehu ke břehu milióny cestujících si klestí cestu hustou lodní přepravou. Bospor, oddělující Evropu a Asii, je jednou z nejnebezpečnějších vodních cest - a stane se ještě nebezpečnější. Očekává se, že lodní přeprava dál zhoustne, jelikož na ropu bohaté kaspické státy posílají do ruských přístavů stále více této suroviny, která je přepravována Bosporem.

Ropné společnosti provádějí průzkum ložisek v Ázerbájdžánu a očekává se, že koncem června či července začne nový kaspický ropovod přepravovat do ruských přístavů kazašskou ropu. Turečtí činitelé se obávají, že do konce letošního roku by se mohlo množství "černého zlata" přepravovaného přes Bospor zvýšit až o
třetinu.
   

"Lidé v Istanbulu by mohli umírat," pokud by došlo k nehodě, varoval šéf tureckého Sdružení námořních lodivodů kapitán Cahit Istikbal. "Bospor už není s to snést větší zatížení," tvrdí. Turecký ministr zahraničí Ismail Cem opakovaně varoval, že
Turecko nepřipustí, aby se z Bosporu stal ropovod.
   

V loňském roce proplulo 33,4 kilometru dlouhým průlivem, který je v nejužším místě jen asi 700 metrů široký, 48.000 plavidel včetně 6000 tankerů. Tato vodní trasa je vjezdem i výjezdem z Černého moře a jediným námořním "východem" pro Bulharsko, Rumunsko, Gruzii, Ukrajinu a jižní Rusko. Mezinárodní dohody požadují volný průjezd pro komerční plavidla.
   

Břehy Bosporu lemují elegantní restauranty a starobylé dřevěné osmanské domy. Nedaleko vjezdu do průlivu se skví palác Topkapi, po staletí sídlo osmanských sultánů. O víkendech se rodiny procházejí po břehu nebo tu pořádají pikniky a sledují přitom pouhých několik set metrů vzdálené obří ropné tankery. V jednom úseku průlivu se promenáda hemží prodavači balónků a pochoutek, jako jsou preclíky sypané sezamovými semínky a zmrzlina.
   

V průlivu však číhá nebezpečí. V Bosporu dochází k dvojnásobnému počtu nehod než v Suezském průplavu a ke 30násobnému než na řece Mississippi. Na rozdíl od Suezského průplavu protínajícího z větší části poušť, vede Bospor městem s 12 milióny obyvatel, takže nebezpečí související s havárií plavidla, zejména ropného tankeru, dramaticky roste.
  

Turecko ve snaze zvýšit bezpečnost plavby žádá plavidla, aby vzala na palubu zkušeného místního lodivoda. Zhruba 40 procent proplouvajících lodí však tuto žádost ignoruje. Podle Istikbalovy organizace zaviní 85 procent veškerých nehod plavidla bez tureckého lodivoda.
   

Turecko, na nejvyšší míru znepokojené tímto nebezpečím, má v plánu instalovat do konce letošního roku monitorovací systém za 30 miliónů dolarů, který bude sledovat plavidla v Bosporském průlivu a upozorňovat na lodi, jimž hrozí nebezpečí.
   

Autor:




Nejčtenější

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.