Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Turecké autobusy zásadně nezpomalují

  14:15aktualizováno  14:15
Do Karsu, hlavního města stejnojmenné provincie na samém východě Turecka, se lze dostat pravidelnou linkou z černomořského Trabzonu. V autobusu "Artvin express" vyrážíme na východ po pobřežní silnici. Z jedné strany ji lemují kamenité pláže, z druhé strany nekonečné čajové plantáže. Autobus jede konstantní rychlostí. Velmi vysokou. Šlapat na pedál brzdy se tu považuje za obrovskou potupu.

Dlužno říci, že v tom případě není ohořelých vraků kolem silnice tak mnoho. Ve městě Hopa autobus rázně uhne z pobřežní trasy. Zamíří do vnitrozemí. Tady musí temperamentní řidič doslova trpět. Tak pomalu a líně se plouží jeho autobus. Útěchou zůstává, že pestře pomalované náklaďáky s těžkými břemeny na korbě se vlečou ještě pomaleji. Alespoň je čas pozorovat okolní přírodu. Mění se s každým metrem. Od bujného lesa dole u moře až po kleč a holiny na vrcholku horského hřebene. A v dálce se potom tyčí skalní štíty s ledovcovými poli. Na druhé straně hor svěží zeleně ubývá.

Autobus kličkuje vyprahlým kamenitým údolím směrem k městečku Artvin. Ubíhají dlouhé hodiny a krajina se ani v nejmenším nemění: úzká klikatá silnice, pod ní kalná řeka a z obou stran strmé holé skalní stěny. Autobus postrádá klimatizaci. Horko je až hmatatelné. Jediný recept zní: zastavit občas u malého motorestu u silnice. Nejlepším občerstvením je silný černý čaj v malé sklence. Konečně se údolí rozšiřuje. Sem tam se objevuje i tráva. Krok za krůčkem se skalnatá poušť mění v travnatou step. Po kraji silnice pobíhají zástupy toulavých psů. Občas se objeví slušně ozbrojená vojenská hlídka. Když chce vykázat práci, prohlíží cestujícím doklady. S průvodčím si kamarádsky cosi vykládají. Vídají se zřejmě často.

Průvodčí v tureckém autobuse je zcela nezastupitelná postava. Pečuje s hadicí a koštětem o autobus. Prodává lístky. Hlídá případné černé pasažéry. Ukládá zavazadla. A také s nebývalou bravurou řeší veškeré vzniklé hádky. Ač se hlasitá diskuse vede v tureckém jazyce, je patrné, že potíž je obvykle v ceně jízdného. Nebo někomu vadí velké zpoždění. To je s podivem, když řidič zběsile dupe na pedál. Za autobusem se jen zvedají oblaka prachu. Naše cesta však vede dál. Domků najednou nějak přibývá. A když jich je opravdu hodně, zjišťujeme, že jsme na místě: v Karsu. Trochu se divíme. Nečekali jsme jen zablácené cesty místo ulic. Někde vyčnívá nový dům z betonu a cihel, ani ten však nesvědčí o nějakém uceleném plánu na výstavbu města.

Poslední skuteční stavitelé tu zřejmě byli Arméni. Jejich bývalé skvostné město Ani stojí po staletí opuštěné nad řekou Araks, která tvoří i hranici s Ruskem. Tato opuštěnost asi může dílem i za to, jak dobře zůstalo město zachováno. Pozůstatky domů, katedrála a zřetelné ukázky kamenického umu. Ale zpět do Karsu. Hladový turista nutně zaručeně skončí v některé z restaurací. Přijímáme nevtíravé pozvání do jedné z nich a jsme rázem v jiném světě. Kolem všude to září čistotou. Člověk se nechá rád zlákat a pak zjistí, že turecká kuchyně je opravdu vynikající. Jehněčí maso se zeleninou zapečené v keramickém pekáčku, to je opravdový zážitek. Navrch ucházející pivo Efez, to je skvělá vzpruha po dlouhé cestě autobusem.


Šlapat v tureckých autobusech na brzdu se považuje za velkou potupu.

Autor:




Nejčtenější

Film Dovolená s Andělem trefně popsal odborářské rekreace.
Dovolená nejen s Andělem. Odborářské rekreace dělnický lid miloval

Kdyby v létě 1952 revizor Gustav Anděl nevyjel do zotavovny Jezerka, dnešní generace by zřejmě netušily, jak tehdejší odborářská rekreace vypadala.  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Další z rubriky

Cestou necestou
Puchýře jako dvacka a klopýtání v dešti, to je slavný dánský pochod

Tři dny intenzivní chůze napříč dánským ostrovem Fyn spolu s dalšími 850 nadšenci pěší turistiky, tak vypadá akce nazvaná Fjällräven Classic Denmark. Treku...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Ledový kůň v plné kráse
Jak oslavit 15. narozeniny. Výlet na třetí nejvyšší štít Vysokých Tater

Zatímco na nejvyšší Gerlach chce vyjít každý a na elegantní Lomničák se kdekdo vyveze lanovkou, třetí nejvyšší vrchol Tater se skrývá kdesi vzadu a ke zdolání...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.