Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tunelem pod Sněžkou by kromě vlaků mohla jezdit i auta

  12:38aktualizováno  12:38
Tunel pod Sněžkou? Vize z oblasti sci-fi, nebo reálný projekt, který by usnadnil spojení polské a české části Krkonoš? Podle posledních informací je pravděpodobnost vybudování tunelu čím dál větší. Dokonce se v této souvislosti mluví o dvou: pro automobily a o železničním.

"Tunel pod Sněžkou by měl v budoucnosti navázat na náš projekt Upa Express 2020, ke kterému už existuje studie proveditelnosti a dotčené obce si trasu daly do svých územních plánů," upřesnil Jan Chudina z ústecké firmy Viamont, která projekt připravuje.

Na sjezdovky Krkonoš poprvé v historii vlakem

Unikátní studie na videu

Chystaná magistrála Upa Express má začínat v obci Svoboda nad Úpou a pak povede přes sedm tunelů a devět mostů do Pece pod Sněžkou. Celý úsek je dlouhý 15 kilometrů.

"Z Pece se vlaky rozjedou dvěma směry. Jedním je desetikilometrový tunel do Špindlerova Mlýna, druhý stejně dlouhý, který je naplánovaný pod Sněžkou, zamíří do polské Karpacze," doplnil Chudina.

Na projektu železničního tunelu se podílí především obce Pec pod Sněžkou a polská Karpacz. Obě si od spojení obou krkonošských oblastí slibují další rozvoj turistického ruchu.

Vizualizace železniční tratě v Krkonoších

Železniční zastávky budou umístěny v lyžařských střediscích. Nová by měla vzniknout u skokanského můstku Orlinek. V současnosti se na tunel pod Sněžkou připravuje studie proveditelnosti.

Náklady na ambiciózní projekt se odhadují na české straně na více než miliardu euro a na polské nejméně 170 milionů euro. Prostředky by chtěly obce získat z Evropské unie.

Železniční tunel není jedinou ideou jak spojit turistická střediska na obou stranách Krkonoš.

Tunel se začal stavět už před válkou

Už před válkou začali Němci stavět tunel z dnes polské obce Podgórzy, který by měl být součástí Sudetské cesty. Práce na ní přerušila blížící se fronta.

Obnovit myšlenku tunelu pod horou Chełm se rozhodli zastupitelé Podgórzyny před několika lety a současně vyčlenili obecní pozemky na dopravní uzel, který je plánovaný u vjezdu do tunelu, který by měl být třikrát delší než železniční. Ústit by měl až ve Vrchlabí.

Tunel by autům zkrátil cestu o 60 kilometrů

O tunelu pro automobily, který by zkrátil cestu z dnešních 80 kilometrů na dvacet se vážně uvažuje také na Maršálkovském úřadu v Jelení Hoře.

Plánovaný tunel pod Krkonošemi.

Plánovaný tunel pod Krkonošemi.

"Mám za to, že během roku, roku a půl, vznikne koncepce tunelu, která upřesní náklady a způsoby financování," uvedl v Gasetě Wroclawske bývalý náměstek maršálka a dnes europoslanec Piotr Borys. Podle něj je možné na tento projekt sehnat evropské finance, protože se Polsku dlouhodobě nedaří peníze z EU získávat.

"O všech těchto aktivitách víme a sledujeme je. Všechny možnosti, jak propojit obě části Krkonoš vítáme," řekl starosta Špindlerova Mlýna Bohumil Zeman.

Na polské straně jsou lepší ubytovací možnosti, na české kvalitnější lyžařská střediska. Další varianta krkonošského spojení Polska a Česka se zdá nejschůdnější. Tou je původní Sudetská cesta, která vedla ze Špindlerova Mlýna přes Slezské sedlo kolem Špindlerovky.

"Na české straně je dokončena asfaltová cesta, a proto by stačilo vylepšit silnici vedoucí na druhou stranu do Polska," doplnil starosta Špindlerova Mlýna Bohumil Zeman.

Autoři:




Nejčtenější

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Další z rubriky

Chalupská slať. V okolí jednoho z nejznámějších míst Šumavy se převaděči často...
Výlet za Králem Šumavy. Projděte si trasu slavného převaděče

Lesem, přes potoky i močály vodil Král Šumavy lidi z Československa do Německa, ještě než se spustila železná opona. Vydejte se s námi po stopách této...  celý článek

Vodáci mají šanci zajistit si splutí nejkrásnější části Vltavy.
O splutí Teplé Vltavy za 500 korun je zájem, zdražení vodáky neodradilo

Zájem o splouvání Teplé Vltavy, která vede šumavským národním parkem, neklesl ani poté, co letos musí zájemci za plavbu zaplatit více než loni. Úsek mezi...  celý článek

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště...
Kukuřičná bludiště získávají popularitu, v Česku jich jsou desítky

Bludiště vysekaná v kukuřičných lánech jsou novou turistickou atrakcí, zvláště pro rodiny s dětmi. Vznikla na více místech v Česku, na jižní Moravě letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.