Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tři Češi projeli Indii v motorové rikše, najeli 4 600 kilometrů

aktualizováno 
Za pouhých 16 dní projeli Indii ze severu na jih v populárním rozpadajícím se vozítku, známém také jako tuktuk. Jako jediní Češi se zúčastnili závodu RickshawRun 2016, ve kterém organizátoři oznamují jen polohu startu a cíle.

Sedm koní do taxíku

Po prvních dnech v Indii, kdy zdobili svou rikšu a zvykali si na poměrně odlišnou kulturu a sociální návyky, vyrazil tříčlenný český tým s názvem Mantaci.cz 4. srpna ze severovýchodního města Shillong na 3 500 km dlouhou trasu směrem na jihozápad do města Kochin.

Cestou na zrádných indických silnicích ale několikrát zabloudili a celkově tak najeli o 1 100 km navíc oproti původnímu plánu.

Fotogalerie

„Všichni nevěřícně kroutili hlavami, když jsme jim popisovali naší trasu napříč subkontinentem,“ popisuje jeden z Manťáků, Jakub Janča.

Tuktuk, který se chlubí sedmi koňskými silami a maximální rychlostí 50 km/h, totiž Indové používají jako taxík s běžnou dojezdovou vzdáleností do 100 km denně.

„Na trase byly i momenty, kdy jsme jezdili až přes 400 kilometrů za den. Poruchám a opravám jsme se tedy nevyhnuli. Rikša se celkově pokazila mnohokrát, ale naštěstí jsou tato vozítka opravdu stará a drátek a lepící páska fungovaly téměř vždy. Indové byli navíc pokaždé vstřícní a snažili se nám s opravami pomoci,“ řekl pro iDNES.cz Jakub Janča.

„Když se nyní ohlížím za celou akcí, tak jsem vlastně neměl nejmenší tušení, do čeho jsem se pustil. Jedna věc je sednout do nespolehlivého a vratkého vozítka a jet neznámým terénem přes čtyři tisíce kilometrů. Zaseknout se uprostřed džungle v černočerné tmě s podivným zvukem v motoru a zvládnout vše vyřešit s chladnou hlavou, to už je věc druhá,“ říká Janča.

Tři Češi projeli 4 600 km napříč Indií v motorové rikše.

Tuktukem po úpatí Himálaje

Mladí cestovatelé navštívili několik hinduistických chrámů a omyli si nohy v posvátné řece Ganze. „Na začátku cesty jsme si stanovili jako jasný průjezdový bod i Darjeeling. Z přímé trasy jsme museli trochu odbočit, ale stálo to za to. Marně nás dopravní policisté odrazovali od cesty horskými průsmyky. Chtěli jsme si dát vyhlášený čaj přímo v místě, kde se pěstuje,“ dodává.

Na konci putování zatoužili po ještě větším dobrodružství, když vjeli do Tygří rezervace. Divokou šelmu na vlastní oči ale nespatřili.

„Na počasí jsme měli dost štěstí, déšť nás potkal převážně jen v horách, kde se s tím celkem dalo počítat. Bohužel jsme vůbec neviděli Himálaj, přestože jsme se pohybovali po jeho úpatí. Třetí nejvyšší horu světa Kančendžengu jsme měli mít na dohled, ale přes hustou mlhu se nám nepoštěstilo ji spatřit. Na druhou stranu jsme bez problémů projeli oblasti, které po našem odjezdu postihly záplavy,“ uvádí Janča k vyhlášenému období monzunových dešťů.

Manťáci.cz s sebou na cestu vzali také profesionální filmovou techniku, přestože sami žádní profesionálové nejsou. Své zážitky téměř okamžitě zprostředkovávali fanouškům v Čechách. Během putování vzniklo sedm krátkých videí dostupných na serveru YouTube.

„Videa by měla fungovat jako takové upoutávky na chystaný dokument. Máme krásné záběry, které jsme úmyslně do sestřihů nezařadili a šetříme si je do celovečerního filmu, na kterém budeme v nejbližších měsících pracovat,“ doplňuje Janča.

Závod pro dobrou věc

V průběhu závodu a další týdny po skončení, vybírají Manťáci.cz peníze na záchranu deštných pralesů a na výstavbu školy v Malém Tibetu. Organizátoři závodu nabádají účastníky, aby své nevšední dobrodružství využili pro podporu dobré věci. Po každém týmu požadují v přepočtu asi 32 000 Kč, které by pak Manťáci.cz společně s organizátory rozdělili mezi organizace CoolEarth a Brontousauři v Himálaji.

„Doufali jsme, že vybraná částka bude vyšší než požadovaná, ale momentálně máme přibližně 22 000 korun a dva týdny do konce sbírky. Jsme moc vděční všem, kdo přispěli, i těm, kteří tak ještě na našich stránkách www.mantaci.cz učiní,” shrnuje Janča.

Autor:




Nejčtenější

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Genius loci černé perly Slezského vojvodství

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Další z rubriky

Bibione
U moře si v Bibione letos zapálíte naposled. Radnice chce zdravé pláže

Jedno z nejnavštěvovanějších italských letovisek v benátské oblasti se chce stát také nejzdravější přímořskou destinací Apeninského poloostrova. Už od roku...  celý článek

V Kyseli je jako na Václaváku.
Sen skutkem: Kyseľ ve Slovenském ráji je po 40 letech opět přístupný

Téměř nikdo z dnešních turistů od padesátníků výše tomu už nevěřil. A zničehonic je to tady. Po předlouhých 40 letech byla loni v srpnu znovu otevřena pro...  celý článek

O Aveiru se často mluví jako o portugalských Benátkách. Dost tomu napomáhají i...
Kláštery, hory a pravé portské. Vzhůru na týdenní cestu Portugalskem

Sedm dnů za volantem i na sedadle spolujezdce při jakémkoliv roadtripu zcela jistě ovlivní perspektivu vnímání navštívené země. A tak pro mě Portugalsko bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.