Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tratě, kterými se můžete blýsknout. 10 NEJ černých sjezdovek

aktualizováno 
I lyžaři někdy rádi přehánějí. Černé sjezdovky se svým až "svislým" sklonem jim k tomu dávají vynikající příležitost. Chcete-li se taky pochlubit, sjeďte některou z následujících deseti legendárních i méně známých tratí.

Zillertal, Hara-Kiri | foto: Radek Holub - archiv magazínu SNOW

Nejproslulejší "černé díry" se nacházejí v Severní Americe, ale i alpská Evropa, a dokonce i Česko nabízejí svahy, které budí dostatečný respekt.

Náročné strmé tratě sice s tím, jak jsou lyžaři pohodlnější, vycházejí ze všeobecné obliby, přesto, nebo právě proto, jsou pro leckoho šťavnatou třešinkou na dortu lyžařských zážitků. Budeme-li hledat ty nejnáročnější svahy, objektivní žebříček nenajdeme. Parametrů určujících náročnost tratě je prostě příliš – kromě absolutního sklonu svahu záleží i na šířce, délce a převýšení trati a samozřejmě na proměnných podmínkách jako kvalita sněhu, počasí a stav trati. Jinak jsou náročné upravované svahy, jinak boulové.

Tip na dovolenou

Vyberte si z pestré nabídky pobytů na horách na Dovolena.iDNES.cz.

Středisko si může tratě značit v podstatě, jak chce, i když existuje mezinárodně platné doporučení FIS, aby modré sjezdovky v žádném místě nepřekračovaly sklon 25 % a červené 40 %. Většinou jsou tedy tratě značené podle nejprudšího úseku a s přihlédnutím k dalším obtížnostním faktorům.

Extrémní tratě

Černé sjezdovky mohou být upravovaným slalomákem i svahem plným obtloustlých boulí. Nejstrmější pasáže upravovaných sjezdovek mívají často sklon 60, výjimečně i 70 %. V rakouském Zillertalu nechali černou trať v Mayrhofenu proslavit tím, že ji i s jejím 78% sklonem sugestivně prezentují jako Hara-Kiri. Až 100% sklon má údajně nejvýše položená partie Ainecku v rakouském Katschbergu, k této hodnotě se blíží i sklon trati La Coni ve Varsu.

Fotogalerie

Pro srovnání: 100 % neboli 45 ° je sklon startovací pasáže závodní tratě z mistrovství světa ve Svatém Mořici, kde muži při sjezdu nabírali stokilometrovou rychlost během 7–8 vteřin. Slavná Mausefalle na Hahnenkammu, která se ovšem při závodu skáče a při běžném provozu se neupravuje, má "pouhých" 85 %. A nakonec až 100% sklon mají i legendární Šance na šumavském Špičáku, ty už se však neupravují.

REKORDNÍ SVAHY V ČESKU

Špičák na Šumavě – Šance

Nejstrmější a zároveň nejlegendárnější tratí Česka jsou 1,5 km dlouhé Šance na šumavském Špičáku. Celkem třikrát se trať lomí za horizont, než nabere svůj unikátní 100% sklon ve střední pasáži, zpestřený obvykle velkými boulemi – dojezd trati je již mírný.

SLOVENSKO

Malá Lučivná – Černá

Černá perla se skrývá v jednom malém slovenském středisku v Malé Fatře, které ani sami Slováci příliš neznají. Trať o délce 1 400 m při převýšení 500 m a s maximálním sklonem 80 % si ale o pozornost přímo říká. Sjezdovka je v celé délce přehledná i dostatečně široká, zejména v nižších partiích. Od startu až do cíle je poctivě strmá, žádnou odpočinkovou část nečekejte.

RAKOUSKO

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Černá sjezdovka z vrcholu Goldeck nad městem Spittal an der Drau je s délkou 8,5 km podle místních údajů nejdelší černou sjezdovkou Alp. Trať kombinuje značnou délku, převýšení i velmi strmý spád, trvající prakticky od začátku až do konce, a k tomu ještě poměrně úzký profil a stinnou, severní orientaci napomáhající až ledové tvrdosti sjezdovky.

Pasáže, kdy trať míří po spádnici, jsou opepřené mnoha zlomy a jinými členitostmi, díky nimž je trať poměrně nepřehledná, přitom stále jakoby svádí k rychlejší jízdě. Nově ji obsluhuje moderní kabinková lanovka, do loňska bylo nutné se od dojezdu trati přepravit skibusem ke stanici staré visuté kabiny ve městě. Trať si lze z dálky prohlédnout přímo z dálnice ze Salcburku do Villachu.

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Spittal an der Drau – Goldeck Talabfahrt

Saalbach Hinterglemm – Zwölferkogel Nord

Procenta versus stupně

Sklon v % vyjadřuje změnu vertikální vzdálenosti oproti horizontální. Jednoduše řečeno: klesne-li trať o 50 výškových metrů na 50 metrech vodorovné neboli "mapové" délky, sklon bude 100 % (= 50/50). Sklon udaný v procentech je díky tomu snadněji představitelný než v úhlových stupních, a proto se zvláště u hodnot do
100 % (45 °) uvádí nejčastěji.

Hora Zwölferkogel v Hinterglemmu je nositelkou hned několika náročných tratí, ale ta spadající severním směrem do obce Lengau přece jen dominuje, a to především svým sklonem, který v nejprudším místě atakuje 100% hranici. Zpočátku klesá jen středně strmě v zalesněném žlabu, ale poté už se jen střídají velmi strmé pasáže a krátké úzké traverzy. Jeden z nejstrmějších hangů je až na samém dojezdu do údolí, je ovšem možné ho lehčeji objet.

Zillertal – Harakiri

Statutem nejstrmější rakouské sjezdovky, která je v pravidelné péči rolb, se může chlubit zillertalská trať s dramatickým názvem Hara-Kiri. Svažuje se z dvoutisícového vrcholu Knorren nad střediskem Mayrhofen do údolí Horbergtal, a to až v 78% sklonu. Strmý, přímý a přehledný úsek sice není delší než několik set metrů, přesto umí i díky obvykle zmrzlému podkladu potrápit.

ITÁLIE

Hochpustertal (Rotwand) – Holzriese

Jednou z nejprudších upravovaných tratí Itálie je Holzriese v málo známém středisku Rotwand na severovýchodě Dolomit v jihotyrolském údolí Hochpustertal. Od horní stanice kabinky přijíždějící ze střediska Moos se relativně široká trať Holzriese vydává přímo s více než 70% sklonem dolů, kde se spojí s hlavní červenou tratí. Později se z ní opět odděluje a míří strmějším kuloárem do údolí.

Tonale – Paradiso

Černá trať Paradiso je krásnější než náročnější. V rodinném středisku na Passo Tonale s modrými a červenými magistrálami je skutečnou perlou. Ze sedla Paradiso se po dvou serpentinách vydává po strmé spádnici vstříc průsmyku o 700 výškových metrů níže. V poslední třetině ubere na sklonu, zato ji zpestří pár zatáček.

Tonale Paradiso

Tonale Paradiso

ŠVÝCARSKO

Jungfrau – Lauberhorn

Slavná závodní trať pro sjezd mužů je náročná svou délkou (3,5 km) i překvapivě záludnou členitostí – "vrcholem" je průjezd uzoučkým tunelem v železničním viaduktu, který následuje po jedné z nejprudších pasáží tratě. Poté, co se prosmýknete tunelem, následuje dlouhá svižná pasáž Hanegschuss s rychlomírou (závodníci tu jezdí cca 150 km/h) a nakonec velmi prudký cílový hang.

Portes du Soleil – Swiss Wall

Švýcarská stěna je typickou tratí, která má předpoklady nechat se opřádat legendárními historkami – na holém svahu plném boulí překonává na 1 000 metrech délky 400metrové převýšení s maximálním sklonem až 50 stupňů. Extrémnímu lyžaři Dominique Perretovi prý trval sjezd tohoto svahu 20 vteřin – ať už to bylo jakkoliv, dobře to ilustruje její dramatickou atraktivitu.

FRANCIE

Alpe d´Huez – Tunnel

Magazín SNOW

Více článků o lyžařských střediscích, aktuální reporty, sněhové zpravodajství z celého světa a předpověď počasí na horách najdete na portálu www.snow.cz.

O věhlas této trati se zasloužil – ano, skalní tunel, který jí dodává nádech nepřístupnosti. Z nejvýše dostupného vrcholu Pic Blanc se snesete k vjezdu do půlkilometrového tunelu a na jeho konci čeká zhruba kilometrový svah se sklonem prý až 45 °. Svah ovšem křižuje úzký serpentinovitý koridor, který má pomoci dostat se odtud slabším lyžařům. Vzhledem k atraktivitě trati a velikosti boulí je právě manévrování mezi ostatními lyžaři to nejnáročnější.

Autoři:




Nejčtenější

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

Když bude pršet moc, zajeďte si na výlet do Volterry.
Když v Itálii leje, okoukněte výheň pekelníka, domky skřítků a auta

Apeninský poloostrov je mezi českými dovolenkáři klasikou. Itálie je hodně rozmanitá a podél pobřeží najdete bezpočet míst, kde strávit dovolenou u moře. Kam...  celý článek

Cesta k Everestu - Mount Everest tábor
Na Everestu našli čtyři mrtvé, od víkendu si hora vzala už osm životů

V nejvyšším výškovém táboře na Mount Everestu našli záchranáři čtyři mrtvé. Podle agentury AP, která se odvolává na nepálského vládního činitele a koordinátora...  celý článek

Ilustrační foto.
Jak přežít dlouhý let? Hodně vody, málo alkoholu a teplé ponožky

Díky leteckému spojení se naše planeta scvrkla. Stačí koupit letenku a frčíme. Jenže zatímco v rámci Evropy létáme s rutinou, s jakou jezdíme za tetou do...  celý článek

Zora Voženílková ze spolku Ultreia vylepuje desítky samolepek na Svatojakubské...
Dívám se očima poutníka, říká žena značící cestu do Santiaga de Compostela

Královéhradecký kraj protne slavná Svatojakubská cesta, po které stovky let míří poutníci ke katedrále ve španělském Santiagu de Compostela. Zora Voženílková...  celý článek

Další z rubriky

Stará vesnice s obrannými věžemi ve Svanetii
Lyžovaní v gruzínské Svanetii: bezpečná exotika mezi obrannými věžemi

Nové gruzínské středisko Tetnuldi v romantickém kraji Svanetie nabízí zajímavé lyžování na sjezdovkách, ale hlavně v terénu s nádechem exotiky. Patří dnes k...  celý článek

Zatím největší lavina letošní zimy měla délku 425 metrů a parametry střední...
Největší lavina zimy měla 425 metrů, sjela do krkonošské Kotelní jámy

Zatím největší lavina letošní zimy spadla v polovině února do Malé Kotelní jámy v Krkonoších. Podle lavinového specialisty Horské služby Krkonoše Pavla Cingra...  celý článek

Otestovali jsme lyžařské středisko Kohútka v Beskydech.
Zimní inspekce: Prověřili jsme lyžování na Kohútce v Beskydech

Kdysi tu trénovala naše bronzová medailistka z olympiády v Sarajevu Olga Charvátová, dnes si středisko vychvalují i současní lyžaři. Výkladní skříní krásného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.