Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za dva dny vybral milion a peněz dál přibývá. Přibáň umí strhnout davy

aktualizováno 
Jen dva dny trvalo Danu Přibáňovi a jeho expedici s trabanty do Tichomoří, aby od příznivců získal na tuto cestu milion korun. Na stránkách jeho projektu ho podpořilo přes dva tisíce lidí a vybraná částka se neustále zvyšuje.

Fotogalerie

„Byli jsme hrozně překvapení. Takovou rychlost nikdo z nás nečekal a našim podporovatelům za to chci samozřejmě strašně moc poděkovat. V Česku, kde všichni říkají, že nemají a nemůžou? Je to neskutečné,“ říká Daň Přibáň, hlavní organizátor a tahoun celé expedice.

Po dvou dnech už jste měli na účtě jeden milion korun. Jak jste to oslavoval?
Popravdě, na oslavy vůbec nebyl čas. O milionu jsme se dozvěděli na dálnici mezi Prahou a Brnem, tak jsme si na pumpě dali kafe a pokračovali jsme dál. Teď před odjezdem toho máme skutečně hodně. Už za několik dní se totiž vydává na cestu první část výpravy.

Trabantem napříč Tichomořím

Proč jste vlastně sbírku na expedici začínal? Vždy jste si vystačil s penězi od sponzorů, v čem byl letošní rok jiný?
Sehnat peníze je vždy strašně těžké a letos nám do expedice chybělo půl milionu korun. Přeprava do Austrálie a další mořské cesty v Tichomoří nejsou zrovna nejlevnější záležitost, cenu navíc zvyšoval neustálý nárůst kurzu dolaru, takže peněz od sponzorů nám vlastně ubývalo. Dokonce jsme ani neměli peníze na to dostat auta zpátky z Bangkoku.

Když vám dva týdny před startem chybí půl milionu, tak to asi člověku nepřidá. Neměl jste chuť to už „zabalit“?
Ne, žádný takový bod zlomu nenastal. Věřil jsem, že někde ty peníze seženeme. Víte, když budete chtít někam odcestovat a řeknete si, že odjedete, až na to budete mít, tak ve skutečnosti nikam nepojedete. Hodně cestovatelů končí cestu měsíc před startem, protože nemají peníze. Podle mě je důležitější stanovit si termín odjezdu a do poslední chvíle na tom makat. Vždy se najde cesta.

Komunitní financování

  • Komunitní financování funguje podobně jako sbírka, kdy dobrovolníci přispívají na vznik určitého projektu. Ale na rozdíl od sbírky za svůj příspěvek získáte předem určený bonus.
  • Projekt Trabantem napříč Tichomořím nabízí např. za 200 korun jméno na autě a výběr nejlepších fotografií z cesty v digitální podobě, za 2 000 korun navíc všechny filmy o expedicích s Trabantem, samolepku a náramek. Za vyšší částky se pak můžete zúčastnit prací na postprodukci filmu nebo si vychutnat soukromou přednášku Dana Přibáně jen pro vás a vaše přátele.

Sehnat podobné peníze v komunitním financování je úspěch i pro expedice ze zahraničí. Čím si to vysvětlujete? Jsou trabanty tím hlavním důvodem?
Těch je mnohem víc. Samozřejmě že myšlenka cestovat naprosto primitivním autem po celém světě lidi nadchne, ale určitě nejde o jeden jediný faktor. Jedna věc je, že už to děláme osm let a dokázali jsme se poučit z vlastních chyb. A že jich bylo. Velkou měrou k tomu určitě přispěl také Facebook, kde trávím spousty času. Hodně se věnuji našim fanouškům, odpovídám na jejich dotazy, potkáváme se po celé republice a oni tu zpětnou vazbu vnímají jako něco pozitivního, jako přidanou hodnotu celého projektu.

Co byste poradil ostatním cestovatelům, aby při plnění svých snů byli podobně úspěšní?
Řeknu to naostro: žádný návod nemám. My to spíš urveme nadšením, tím, že nás ta práce kolem toho baví. Je to otřepané pravidlo, ale když člověk dělá dobře to, co umí a baví ho to, tak to funguje. Navíc o tom, jestli vůbec někam dojedeme, často rozhodují náhody, které do kampaně nedostanete. Prostě tomu musíte věřit.

  • Expedice Trabantem napříč Tichomořím se po měsících příprav začíná balit na cestu. Minulý víkend proběhlo slavnostní představení všech členů a vozidel na pražské Náplavce, 17. února pak jako první vyrazí do Austrálie technické zázemí.
  • Cesta kontejnery mu bude trvat téměř dva měsíce. V Perthu se pak k němu připojí všichni členové a celá cesta začne naostro. Expedici budeme sledovat on-line na webu cestovani.idnes.cz.

Zlí jazykové ovšem tvrdí, že je to pro vás úspěšný byznys.
Prosím vás, zlí jazykové toho napovídají. Často slýchám, že jsme něco jako vyžírky, které žijí z peněz sponzorů. Asi je zbytečné jim tvrdit, že je za tím obrovská spousta práce a že každá naše předchozí expedice skončila de facto v minusu. Když je to tak jednoduché, tak ať si to sami zkusí. Nic a nikdo jim v tom nebrání.

Vybrali jste více peněz, než jste původně požadovali. Co s těmi penězi uděláte?
Těch půl milionu bylo vlastně jenom na to, abychom vůbec vyrazili, teď máme i peníze na to, abychom se vrátili. Ale jestli zbude něco navíc, tak koupíme malé kamery do aut. Hodí se jak pro dokument o naší cestě, tak i kvůli bezpečnosti, protože můžeme zaznamenat to, co se na silnici děje.

Možná jste už dosáhl bodu, kdy se s podporou vašich fanoušků budete moci vydat na jakoukoliv expedici. Co myslíte, opravdu skončí trabanti v muzeu?
Těžko říct. Podpora lidí je skvělá věc, ale když tomu nedáme 110 procent, můžeme ji rychle ztratit. Teď jedeme do Austrálie a co bude potom, se uvidí.





Nejčtenější

Českoslovenští legionáři v Itálii na historickém snímku legionářů
Země skropená krví borců. Výlet za českými legionáři u Lago di Gardy

Několik míst v blízkém okolí severního cípu jezera Lago di Garda nese zřetelné české/československé stopy, nejčastěji v souvislosti s událostmi 1. světové...  celý článek

Turisty na Mallorce vyděsil žralok modrý (25. června 2017).
Dezorientovaný žralok vyděsil turisty na Mallorce, experti ho utratili

Paniku na španělském ostrově Mallorca způsobil o víkendu žralok modrý, který připlul velmi blízko k několika plážím plných turistů. Podle španělského listu El...  celý článek

třesoucí se letadlo
VIDEO: Airbus se musel vrátit do Austrálie, třásl se jako stará pračka

Nedělní let společnosti AirAsia do Kuala Lumpur se musel kvůli technickým problémům vrátit zpět do Austrálie. Kapitán se rozhodl stroj otočit nad Indickým...  celý článek

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcí na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

Velký bariérový útes, obrazem
Velký bariérový útes má hodnotu 996 miliard korun, tvrdí studie

Finanční hodnota Velkého bariérového útesu po započtení nejen ekonomických, ale i sociálních či ikonických hledisek činí 56 miliard australských dolarů (996...  celý článek

Další z rubriky

Poruchy, nemoci, zranění, byrokrati. Žádná naše cesta nebyla tak náročná a...
Buvolí závody a pak honem do chrámu. Trabanti prosí bohy o pomoc

Znáte to, tonoucí se stébla chytá. Už nám pomalu docházejí nápady, jak udržet auta při životě, do toho přicházejí nemoci jak na běžícím pásu. A tak jsme po...  celý článek

Dobrodruh a cestovatel Dan Přibáň v redakci iDNES.cz (6. října 2015)
Příští výprava bude bez žen, říká Dan Přibáň, který objel svět trabantem

Dan Přibáň a jeho žlutý cirkus objeli svět. Nejslavnější trabantista Česka se vrátil z půlroční expedice po Austrálii a Tichomoří. Prý to byla nejtěžší...  celý článek

Jakmile byla celá situace jen na nás, poradili jsme si. Když do toho vstoupil...
Zelený hnus. Sumatru ničí zloději, sušenky a chipsy z palmového oleje

Dávejte si bacha, radí nám místní, na silnicích tam přepadávají gangy a není tam bezpečno. Míříme na Sumatru, poslední v řadě indonéských ostrovů. Něco na tom...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.