Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


To nejtěžší mám za sebou, směje se Sulovský

  10:38aktualizováno  10:38
Když se letadlo s devítičlennou expedicí mířící na vrchol K2 v neděli odlepilo od ranveje vídeňského letiště, šéf výpravy Leopold Sulovský, si oddechnul: "Tak je to pravda, letíme." Sám říká, že nejtěžší část akce už má za sebou. Absolvoval stovky hodin jednání se sponzory.

Rozpočet expedice přesahuje dva miliony korun. Část nákladů si sice horolezci platí sami, ale většinu peněz poskytli partneři. A jak se vlastně peníze na takový podnik shánějí?

"Rozhodně to není nic jednoduchého a často jsou jednání na dlouhé lokty. Mnohokrát jsem se musel smířit s tím, že prostě z dohodnuté transakce nebylo nic,“ říká Leopold Sulovský.

Snem každého, kdo takovou akci organizuje, je mít jednoho významného partnera,, který zaplatí většinu nákladů. "Měli jsem to původně takhle vymyšlené, ale nakonec se to nepodařilo," říká Sulovský, který začal intenzivně hledat partnery na začátku roku.

"Nejdřív jsem objel staré známé, někteří z nich jsou v zajímavých funkcích zajímavých podniků. Ale většinou mi říkali, že o takových velkých akcích se rozhoduje na podzim, teď už je pozdě," vzpomíná horolezec, jemuž při většině jednání pomáhalo známé jméno. "Na to, že jsem byl prvním Čechem na Everestu, stále spousta lidí slyší.“

Každý, kdo měl dobrodružné srdci, nebo byl severomoravským patriotem, se nakonec snažil nějak pomoci. "Nebyly to vždycky peníze. Ale třeba mi nabídli zboží, které jsme potřebovali, za velmi výhodných podmínek, někdy zadarmo. Každá taková věc pomůže. Ať už to jsou lana nebo třeba jídlo," říká Sulovský, jehož tým nechtěl nic, včetně jídla a nápojů, podcenit.

"Třeba na Opavsku mi majitel řeznictví nabídl výborné podmínky, za nichž jsme získali uzeniny. Jiný obchodník zase dodal skvělé potraviny, které se budou hodit hlavně do stěny. Jedná se o desetitisícové položky, které rozhodně pomohou," říká Sulovský.

Sponzoring nemusejí být nutně znamenat výhradně peníze ale také například servis před cestou. Většina horolezců absolvovala například unikátní předaklimatizační kůru v lázních v Čeladné v podhůří Beskyd. Několik týdnů před odletem sem jezdívali do speciálních chladících boxů, kde se tělo připravovalo na výjimečné klimatické podmínky.

Po desítkách jednání, při nichž se soustředil především na Moravskoslezský kraj, kde ho lidé znají nejlépe, udělal zajímavou zkušenost. O velikosti sponzorského daru zdaleka nerozhoduje velikost či úspěšnost firmy. "Většinou byli všichni vstřícní, ale třeba u velkého podniku, který má ohromné zakázky, jsem po úvodních jednáních čekal celkem velkorysou nabídku. Nakonec z toho bylo třicet tisíc," vzpomíná šéf a manažer expedice.

Více než tříměsíční maratón jednání dopadl nakonec úspěšně. "Řekli jsme si, že odjedeme a podařilo se. To je skvělé,“ říkal Sulovský pár dní před odletem. Na otázku, zda jsou na účtě už všechny peníze nutné k tomu, aby mohla celá výprava pracovat podle plánu a nemusela se omezovat, případně zbytečně riskovat, Sulovský odpověděl stručně: "Je to v pohodě."

 

Autoři:




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Další z rubriky

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.