Tip na výlet: Ke zbytkům hradu Obřan

Za dnešním výletem se vydáme do Hostýnských vrchů, kde je dodnes řada středověkých hradních zřícenin. Naším cílem budou pozůstatky hradu Obřan, který se vypíná jižně nad silnicí mezi Bystřicí pod Hostýnem a Tesákem. Nadmořskou výškou 704 metrů patří mezi nejvýše položené moravské hrady.

Z Holešova vyjedeme směrem na Žopy. V jejich první části odbočíme vlevo a podél železniční trati Holešov-Bystřice pod Hostýnem se dostaneme přes Jankovice do Chomýže. Odtud přejedeme přibližně kilometr do sousední obce Brusné, z níž zamíříme dále do Slavkova pod Hostýnem. Na křižovatce ve středu obce se vydáme vpravo ke kopcům. Jakmile opustíme Slavkov, změní se záhy dosavadne stoupání lesními cestami k rozcestí Bukovina pod stejnojmenným vrcholem (658 m), kde se scházejí modrá a žlutá turistická značka. Přitom překonáme převýšení přes 300 metrů.

Z Bukoviny jedeme dále modře značenou Táborskou cestou příjemným terénem ke Skalnému (709 m), který své jméno získal podle několika menších skalních útvarů, které leží nedaleko rozcestí. Po krátkém odpočinku, vylepšeném o krásné výhledy do Hostýnských vrchů, opustíme modrou turistickou značku vedoucí dolů do rekreační obce Rusavy

Odbočíme doleva na zelenou a po hřebeni dojedeme přes lokalitu Pod Skalným, kde se sbíhají zelená a červená značka. Krátce pokračujeme po souběžně vedeném turistickém značení k nejbližšímu rozcestí, kde odbočíme na červenou značku. Ta nás dovede k cíli dnešního výletu - ke zřícenině hradu Obřany.

Hrad Obřany byl jedním z nejvýše položených moravských hradů společně s nedalekým Skalným a hrady v Jeseníkách. "Archeologický výzkum hradu prokázal jednorázové osídlení, které začalo zhruba v polovině 14. století a skončilo před polovinou 15. století. Obřany tedy existovaly necelé jedno století," říká znalec hradů Jihovýchodní Moravy Jiří Kohoutek.

První písemná zmínka o Obřanech je z roku 1365, kdy jej Vilém z Kunštátu koupil od svého bratra Bočka. Obřany byly postaveny na poměrně úzkém skalnatém hřebenu orientovaném ze západu na východ, který určil i původní půdorysný profil hradu. Na západním konci jsou dobře patrné zbytky věže a severních obvodových zdí, které jsou dochovány až do výšky tří metrů, místy i více. Severní obvodová zeď je dobře zachována v délce téměř padesáti metrů, zatímco jižní je zcela zničena.

Ve východní polovině hradu byl umístěn palác a od něj ještě dále na východ byla postavena pravděpodobně druhá věž, která hrad chránila z této strany. "Východní věž byla zřejmě dřevěná. To společně s nedokončeným dřevěným předhradím svědčí o tom, že původně zamýšlená stavba hradu byla přerušena, a sídlo tak zůstalo nedokončeno. Hrad zanikl možná v důsledku požáru nebo byl pobořen na příkaz panovníka," dodává Jiří Kohoutek.

Ze zříceniny hradu se vrátíme zpátky po červené značce k rozcestí se zelenou, kterému se říká Bečka. Z ní pak sjedeme po lesní cestě přes lokalitu Horní Hořansko až do Ráztoky, kde vyjedeme na asfaltovou silnici v části Ráztoka u mostu. Jedeme několik set metrů dolů obcí a kousek za pohostinstvím U kůlu odbočíme vlevo. Po cestě nastoupáme k místu přezdívanému U Dubu, kde protneme  modrou turistickou značku z Rusavy do Fryštáku. Ve stejném směru sjedeme necelé tři kilometry na opačnou stranu hřebene do obce Lukoveček. Tady jsme s konečnou platností opustili horský terén a zbývající část už bude jen po rovině.

V Lukovečku se vydáme doprava, po pravé straně máme les, zatímco vlevo jsou zemědělské pozemky, a asfaltovou silnicí zamíříme k obci Přílepy a z ní do nedalekého Holešova.

Ve většině uvedených vesnic jsou dostatečné možnosti k občerstvení, a proto nám stačí vzít si s sebou pouze přiměřené množství pití a menší svačinu, protože v horských oblastech chybí občerstvovací zařízení.

Velmi dobrou službu nám prokáže cykloturistická mapa Hostýnské a Vizovické vrchy zlínského nakladatelství Shocart, protože větší část dnešní trasy je v ní značena společně s výškovým profilem a kilometráží.

Hostýnské vrchy jsou plné lesů, kopců, údolí a osad

Mapa Hostýnských vrchů, na níž je i hrad Obřany

Zřicenina hradu Obřany

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...