Tibetští mniši si užívají brněnského počítače

Z Brna až do tibetské oblasti Nubra Valley se vypravila skupina pěti Brňanů vedená cestovatelem Daliborem Leblochem. Tibet na něj už před několika lety zapůsobil tak silně, že se tam stále vrací. Tentokrát Brňané do Tibetu vezou tři nákončí z mosazi určená k rekonstrukci posvátných stúp (buddhistických chrámových pagod) a počítač do místní školu.

Skupina rovněž veze rituální obraz Buddhy a  pohlednice kláštera v osadě Diskit, které tam Lebloch pořídil při své minulé cestě v roce 1999.

Nejméně týden budou členové expedice na obnově tohoto kláštera v Diskitu pracovat. Poté hodlají pěšky ujít tři sta kilometrů napříč pohořím Himálaj a navštívit asi tucet dalších klášterů.

Přečtěte si, co píše z Tibetu Dalibor Lebloch:

Po skoro třítýdenní pauze mailuji teď už z jižních svahů indického Himálaje, z městečka Manálí s velkým Tibetským kempem. Ano, povedlo se: Přešli jsme Himálaj v jeho nejširší části ze severu na jih. Na oslech a na koních jsme převezli své věci pomíjivé, ale v paměti a v srdcích vezeme dál požehnání a díky mnichů z buddhistických klášterů Diskit a Tikse.

Přání "taši delek" (značí štěstí, úspěch, dlouhý věk, zdraví - zkrátka požehnání) a uctivé poděkování (tibetsky se řekne tukčeče) patří všem návštěvníkům brněnské galerie Malý Tibet, kteří na letošní dar přispěli.

V klášteře Diskit běží počítač z Brna, prodávají tam pohlednice kláštera, vytištěné v Tišnově, v džókhangu (hlavní modlitebně) visí nová thangka Buddhy mediciny a vysoko na svahu se blyští tři "moravské" čhorteny. Krásným obřadem je mniši posvětili a následující den mohla naše pětice vyrazit přes hory na jih.

Putování do Zanskaru
Od slavného kláštera "žlutých čepic" v Lamajúrú nás do Zanskaru, části Malého Tibetu hluboko v srdci Himálaje, zavedl majitel tří oslíků Tinlej Dordže. Přešli jsme s ním průsmyky Prikti (3700 metrů nad mořem), Sirsir (4800 m n. m.), Senge (5000 m n. m.), Murgum (4100 m n. m.), Hanuma (4700 m n. m.) a Parfi (už jen 3900 m n. m.).

Tinlej nás jedno pozdní odpoledne zavedl do svatyně na vrcholu hory nad soutokem dvou divokých řek. Obsahuje opravdu poklady a my jsme slíbili její polohu zachovat v tajnosti. Diapozitivy ovšem rád ukážu. V Zanskaru Tinleje vystřídal Tendzin Sangpo a jeho dva malí šedí koníci.

Těžký přechod přes průsmyk Šingo
Sedm dnů nám trval přechod průsmyku Šingo s ledovcem ve výšce 5100 metrů nad mořem. Výrazně nám to ztížil sníh, který letos předčasně pokryl ještě nesklizenou úrodu horského ječmene. Tendzinovi je šestnáct let a byli jsme jeho první skupinou, kterou vedl samostatně. Celé zmoklé nás třetí den přivedl ukázat mamince do své rodné vsi Ší.

Víska má asi šest domků, do školy v Raru je to dva dny pochodu, a tak právě maminka byla jeho jediným učitelem. Jí vděčí i za pár anglických slovíček, s nimiž kupodivu vystačil. Spali jsem u nich doma. Celou noc sněžilo a ráno maminka nechtěla Tendzina pustit s námi dál do průsmyku. Je to na dlouhé vyprávění - kláštery, horalé, Himálaj.

Doufám, že vám to všechno dopovím na stránkách MF DNES, na vlně Českého rozhlasu Brno a určitě na večerech s diapozitivy, nejspíš na Staré radnici v Brně. Říjen ještě hodlám strávit v Nepálu, takže na shledanou až v listopadu.