Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Žabožroutská mňamka k Tour de France. Kolo Lapierre je králem Alp

  0:01aktualizováno  0:01
Na našem trhu méně známé francouzské silniční kolo oslnilo až „německou“ solidností, bytelností, superbezpečnými sjezdy a pekelnými alpskými převody. Tohle je kolo do megahor.

Občas nám vytknete, že testujeme příliš drahé výrobky, k nimž nemá normální čtenář šanci se dostat. Přiznáváme, že je to trochu záměr. Protože nejsme oborový cykloweb a máme na velký svět kol jen jednu rubriku a omezené možnosti, snažíme se vám ukazovat nejlepší a nejzajímavější novinky. A ty jsou pochopitelně také drahé. Ale vaše připomínky si bereme k srdci. V rámci probíhající Tour de France jsme otestovali kolo, které je z pořadatelské země, je zajímavé, ale zároveň zdaleka nepatří k nejdražším.

Parametry

Rám PULSIUM CARBON
Vidlice LAPIERRE PULSIUM CARBON - Carbon Steerer
Přehazovačka SHIMANO 105 RD-5800 GSL 11-SPEED
Přesmykač SHIMANO 105 FD-5800FL
Řazení SHIMANO 105 ST-5800 2x11-SPEED
Brzdy SHIMANO BR-5800
Kliky SHIMANO 105 FC-5800L 50x34 170mm / 172,5 (M) / 175 (L,XL,XXL)
Kazeta SHIMANO 105 CS-5800 11-SPEED 11-32T
Řídítka ZIPP Service Course 80 anatomic, šířka: 40 (XS) / 42 (S,M,L) / 44 (XL, XXL)
Zapletená kola SHIMANO RS010
Pláště MICHELIN DYNAMIC SPORT 700x25
Sedlo FIZIK Aliante Delta Mg
Sedlovka LAPIERRE CARBON SP-297N-ACF, délka: 350mm, průměr: 27,2mm

Ne každý ví, že v pelotonu jsou zastoupeny dvě francouzské značky - Look a Lapierre. V českých končinách nejsou moc frekventované. Rozhodli jsme se proto otestovat značku Lapierre, již sedlají jezdci známé francouzské stáje FDJ, např. jeden z nejlepších francouzských cyklistů Thibaut Pinot.

Kolo Lapierre model Pulsium 300 není sice identickým kolem, na němž jeli závodníci v horách, ale na podobném modelu překonávali například etapu, kde byly úseky s kočičími hlavami. Stroj je speciálně vyvinutý právě pro pohodlí závodníků tam, kde je náročný, hrbolatý povrch.

Tento trend přináší v posledních dvou, třech letech zajímavý vedlejší efekt. Díky svým speciálním vlastnostem začala být tato kola, která závodníci brali zejména na „severské klasiky“ a vybrané etapy Tour de France, brzy velmi oblíbená i mezi obyčejnými sportovními či jen svátečními jezdci. Mezi těmi, kteří nepotřebují koukat tolik na absolutní rychlost, ale chtějí mít v sedle dostatečné pohodlí.

Zadní, horní část rámu s pružícím elastomerem

Zadní, horní část rámu s pružícím elastomerem

Mohutná střední část stavby rámu se šlapáním

Mohutná střední část stavby rámu se šlapáním

Přední část rámu s řídítky

Přední část rámu s řídítky

A jak se tedy na takovém kole jezdí? Musíme hned zkraje přiznat, že Lapierre Pulsium 300 není kolo postavené „do super-rychla“. Souvisí to samozřejmě i s komponenty. Sada Shimano 105 je solidní, ale nemůže se rovnat lehoučké a supertuhé top závodní sadě Shimano Dura Ace. Své hrají i obyčejná relativně těžká hliníková zapletená kola Shimano RS 010 (asi nejslabší článek celého stroje) oproti lepším hliníkovým nebo dokonce karbonovým. Pokud tedy na Lapierre Pulsium 300 přesednete z profi závodního Specialized S-Works Tarmac, což se právě stalo autorovi článku, ucítíte hned rozdíl v rychlosti. Pulsium 300 je pomalejší.

Kolik to stojí

Maloobchodní cena kola Lappiere Pulsium 300 je 55 tisíc korun.

Je to dáno i stavbou a skladbou rámu. Pulsium (všechny jeho modely) se pyšní do horní trojúhelníkové části karbonové stavby implantovaným pružícím modulem - elastomerem, který dělá kolo pohodlnější. Samozřejmě mu ale zároveň ubere něco na rychlosti. Zajímavým detailem je pak konstrukce zadní stavby, která umožňuje v případě potřeby použít zadní plášť až do šíře 32 mm.

Pokud pomineme rychlost, zůstávají v podstatě jen pozitiva. Autor článku dlouho neseděl na silničním kole, které by poskytovalo takovou kombinaci komfortu při jízdě a zároveň pocitu bezpečí v rychlých sjezdech. Zatímco při jízdě po rovině a na horším povrchu Lapierre skvěle žehlí nerovnosti, ve sjezdu jede pocitově jako přikovaný k asfaltu.

Fotogalerie

Lyžařovi bych to připodobnil k závodní obřačce. Sedí, sedí a zatáčky jede jako po kolejích. Jakoby nemá žádný limit. Zvyknete si závratně rychle. Je to dáno především bytelnou konstrukcí a geometrií karbonového rámu a vidlice.

Druhou velkou výhodou jsou na naše poměry neobvyklé převody. Už když kolo vyndaváte z krabice, upadne vám brada nad obří „plackou“ – největším pastorkem. Zatímco u běžných kol této kategorie na našem trhu mají největší pastorky vesměs 26 až 28 zubů, Pulsium 300 má neuvěřitelných 32. Okamžitě pochopíte proč.

Kolo je prostě určeno na pohodlné výlety do pořádných kopců. Lehce vyjet a bezpečně sjet. Na tomhle vyšlápne Jeseníky, Passo Stelvio nebo Alpe d´Huez i sváteční jezdec.

Autor:




Nejčtenější

Antropolog Martin Soukup
My máme hodinky, oni mají čas. Jak vědec zkoumá Papuánce s mobilem

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Další z rubriky

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Z Altissima dolů ke Gardě
Sedm skvělých cyklotras v okolí jezera Garda

Pokusili jsme se najít ty nejhezčí a nejlepší trasy u jezera Garda. Zůstaneme opět u severního cípu jezera, kde jsou nejúchvatnější scenérie, nejrozmanitější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.