Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žiletka, co jede jak žehlička. Testujeme NEJ česká horská kola, 2. díl

  0:10aktualizováno  0:10
V pokračování seriálu o nejlepších českých horských kolech s pevnými hliníkovými rámy a 29“ koly, jsme se zaměřili na moravský Pells Razzer 629. Kolo nás potěšilo, splňuje totiž prakticky všechny nároky na moderní pevnou devětadvacítku.

Pells Razzer 629 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Letošní cyklistickou sezonu uzavíráme druhým dílem testů českých MTB. Devětadvacítky s pevnými hliníkovými rámy jsme vybrali záměrně. V našich zeměpisných šířkách je to téměř ikonické kolo, dostupné pro většinu sportovnějších milovníků terénu. Zároveň je to stroj, v němž jsou čeští výrobci nejsilnější.

V hledáčku máme cca pět kol od nejznámějších českých výrobců v kategorii 30 až 40 000 korun. Naším hlavním cílem není určit to nejlepší, nebo nejhorší, ale spíše ukázat, v čem jsou dotyčná kola dobrá, kde mají případně slabiny a pro jaké typy jezdců jsou určena.

Fotogalerie

Na Pellsu Razzer 629 jsme ve dvojici s profi mechanikem a bývalým MTB závodníkem Pavlem Čábelickým najezdili cca 300 km v různorodém podzimním terénu.

A takřka ve všem, ač jsme věkově i výkonnostně rozdílní jezdci, jsme se v hodnocení jeho vlastností shodli.

Tak má vypadat moderní hliníkový hardtail. Pevný, rychlý a přitom dostatečně pohodlný, který umí tlumit nerovnosti. Toto kolo bychom si rádi vzali jak na výlet, tak na běžný maraton typu Kola pro život.

Zanedbatelné slabiny

Nejdříve ovšem slabiny. Je jich málo a téměř nestojí za řeč. Souvisí prakticky jen s osazením komponenty, a jsou tudíž lehce řešitelné. Suverénně nejslabším místem je sedlo. Je příliš měkké a jezdec se na něj přicucne jak na houbu. Tak moderní sedlo nevypadá.

Pohled odborníka P. Čábelického

Kolo mne velice mile překvapilo. Pěkně zpracovaný rám, nezvyklá, ale velmi vkusná povrchová úprava, masivní profilovaná spodní trubka, zadní stavba subtilní, tvarově dobře vyřešená.

Svezení je velice kultivované, vyvážené. Kolo jede skvěle za každým šlápnutím, žene jezdce kupředu. Přitom je v terénu obratné a hlavně pohodlné, jen při vysoké rychlosti je trochu neklidné, ale to bych mu odpustil, jezdce to nutí se koncentrovat na jízdu.

Osazení na kole je v dané kategorii slušné, mix komponentů shimano je dobře zvolen. Vidlice reba je stálicí, ale čím dál více se nemohu zbavit dojmu, že už začíná být za svým vrcholem. Rozhodně to ale není vyloženě špatné. Funguje spolehlivě a když vezmu v potaz, že kolo je postaveno pro hobbíka, tak je její funkce dobrá.

Překvapily mě ráfky od firmy Mavic, to se už moc často nevidí, hodnotím velmi kladně.

Slabinou jsou pláště. Velmi jemný vzorek a nízká hmotnost, to je zaděláno na defekty a také ovládání ve složitějších podmínkách, jako je bláto, listí, štěrk je problém a chce to zkušeného pilota.

Za mě jde o skvěle vyvážené kolo, vhodné pro hobbíka i amatérského závodníka. Razzer mile překvapil a mohu ho jen doporučit.

Řídítka šíře 68 cm jsou z rovné trubky. Na 29" by mohla být ještě o chlup širší a také mírně zahnutá, což zlepšuje ovladatelnost. I to je marginální detail.

Lanka k zadní části vedou nikoli vnitřkem rámu, jak je dnes moderní, ale tradičně „postaru“ vně. Nutno dodat, že to asi nikomu nebude vadit. Jde prakticky jen o estetiku a naopak při výměně bude každý mechanik jásat.

Menší výhradu jsme oba měli k vidlici RockShox Reba. Kolo je tak dobré, že by si zasloužilo něco lepšího. Ale víc jsem se s ní pral já než Pavel. V lehčím a středním terénu se s ní dá po pečlivém vyladění foukání a odskoku jezdit obstojně, navíc je jednoduchá na údržbu a není nijak zvlášť poruchová.

Pláště Schwalbe Thunder Burt jsou dobré a rychlé, jen mají limity na mokru a obecně v podzimním počasí. I u nich je třeba si pořádně pohrát s tlakem.

Celkově však kolo zaslouží velkou pochvalu. Rám ze slitiny P6 ultralite je od pohledu dobře vymyšlený, zpracovaný a je na něm znát výrazný podíl ruční práce včetně výborného grafického designu. Má trojitě zeslabované trubky, materiál je lehčí něž AL7005. Za pozornost stojí estetické zabroušení a kytování svarů v oblasti hlavy.

Hlavní rámová trubka má výraznou biaxiální profilaci. Umožňuje dobré napojení u středu a u pyramidově tvarované hlavové trubky. Výsledkem je torzní tuhost rámu a účinný přenos energie.

Nejzajímavější je ovšem pohled na zadní stavbu. Technologie VFHS kombinuje plochou zadní vidlici typu planžety a speciálně tvarované a zeslabované zadní vzpěry s malým průměrem „S-bend“. Tato kombinace umožňuje propružení zadní stavby ve vertikálním směru při zachování maximální boční tuhosti.

Závodní XC geometrie má prohnutou sedlovou trubku, což umožnilo zkrácení zadní stavby. Kratší rozvor spolu s ostřejšími úhly vede k lepší ovladatelnosti a hbitosti kola. Nižší střed zase zvyšuje stabilitu, přilnavost a kontrolu jízdy v terénu.

Jezdec prakticky hned pozná dvě dobré vlastnosti. Předně rychlost - kolo prostě jede pod zadkem přesně tak, jak rychlý hardtail má. A pohodlí - na to, že jde o hliníkový hardtail, všechny nerovnosti velmi dobře žehlí. Prostě žiletka, která jede jako žehlička. Zároveň je kolo dostatečně tuhé, nic se nekroutí a přenos síly při šlapání je dostatečně efektivní. Vše to podporují i překvapivě velmi dobrá kola Mavic.

Pro koho tedy kolo je? Toto je jednoznačně výborný univerzál. Cítit dobře se na něm budou rozdílné kategorie jezdců od hobby závodníků přes nadšené „brázdiče“ dlouhých terénních kilometrů až po sportovně založené vyšší ženy a zdatné starší jezdce.

Specifikace

Rám: PELL’S P6 Ultralite Racing Tubeset, Triple Butted,Rhombus Bi-axial Hydroforming, VFHS

Vidlice: Rock Shox Reba RL 29, zdvih 100 mm

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Řazení: Shimano SLX, rychlosti: 2x10

Přesmykač: Shimano SLX

Kazeta: HG50 11-36

Kliky: Shimano SLX 38x26

Pláště: Schwalbe Thunder Burt Performance 29 x 2,10

Brzdy: Avid DB3 GLB

Kola: Shimano Deore / Mavic XM 319 29“

Sedlo: Pell’s Shark 136 Cr-Mo

Řidítka: Pell’s XR68 OV 680 mm

Aktuální cena 31 990 Kč

Autor:
Témata: Peru, Maraton




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.