Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Test horských kol: „celopéro“ v drsném souboji porazilo „hardtail“

aktualizováno 
Široká cyklistická obec neustále řeší, co je lepší. Celoodpružené mtb, nebo hardtail, tedy kolo s pevným rámem a "jen" odpruženou vidlicí? Vyzkoušeli jsme to. Jeden půlden v různorodém terénu, dva jezdci na dvou typech kol od jednoho výrobce. Ve většině parametrů nakonec vyhrál celoodpružený stroj.

Do souboje kol jsem nasadil sportovní mladou ženu, instruktorku spinningu, potápěčku a nadšenou běžkyni Lucii Policarovou a svoji maličkost. Na horském kole nejsme žádní závodníci, ale jezdíme na něm rádi a relativně hodně.

Testovali jsme kvalitní mtb značky Scott – celoodpružený karbonový Spark 20 (Lucie hliníkový Spark Contessa – dámský model) a proti nim karbonový Scale 20 (Lucie hliníkový Scale 20 Contessa) s pevným rámem. Kola jsou to prakticky identická, s velmi podobnou geometrií rámu a osazením. S tím, že pevný mužský Scale je o víc než jedno kilo lehčí než odpružený Spark, který má však zase zamykání obou tlumičů na řídítkách (tzv. twinlock). Prostě v obou případech kvalitní materiál pro náročnou hobby jízdu v lehčím a středním terénu, ale i pro amatérské maratony nebo cross country závody.

Jako testovací "cyklodrom" jsme zvolili Pražanům celkem známý Chuchelský háj (kopec v blízkosti Barrandova), kde jsou široké asfaltové i zpevněné cesty, úzké techničtější lesní stezky, pozvolnější i prudké výjezdy a také sjezdy úzkými úvozy i docela drsné kamenité sešupy. Neměřili jsme časy, jen porovnávali a srovnávali své pocity a komfort jízdy. Obrovská výhoda byla v tom, že jsme mohli krátce po sobě porovnávat jízdu a chování kol ve stejných úsecích.

test kola
test kola

Pevný Scale jel skvěle zejména na rovinatých, hladkých místech, v nekomplikovaných sjezdech s hladším povrchem a zejména pak do prudších i dlouhých táhlých stoupání. Cítil jsem okamžitý přenos síly, žádné ztráty energie, kolo v takových momentech letělo jak raketa. Problémy ve srovnání s celoodpruženým strojem ale rychle narůstaly s náročností terénu.

Nepochyboval jsem o tom, že "pevné" kolo bude mít potíže zejména v terénních sjezdech. Překvapilo mě však, jaký byl rozdíl i v jízdě na rovinatých, trochu rozbitých lesních úsecích.

Celoodpružený Spark jel o chlup hůř zejména do prudkých stoupání, kde se předek kola trochu zvedal a někdy dalo práci kolo zkrotit. Také ve stoupání po hladké asfaltové cestě byl cítit rozdíl ve prospěch "hardtailu". Prakticky ve všech ostatních situacích už ale "celopéro" sbíralo plusové body.

Čím nerovnější úseky, tím je celoodpružený Spark překonával lépe a klidněji, dobře kopíroval terén, v zatáčkách kolo neodskakovalo, projíždělo je rychleji a jistěji. Obrovský rozdíl byl v tom, jak pohlcovalo všechny nerovnosti.

Jak to vidí žena, tedy Lucie Policarová

Pro paní či slečnu, která chce vyměnit starý hardtail za nový a chce se držet v cenové relaci kolem 20 tisíc korun, tohle kolo dobře poslouží na kratších, třeba půldenních výletech po zpevněných lesních nebo polních cestách a cyklostezkách. Zpočátku mi vadilo, že jsem hodně cítila každý kořen nebo kámen, že se mnou kolo házelo a musela jsem být obezřetná. Ale to je čistě o zvyku. Čím jsem si skoro jistá, že po čtyřech a více hodinách jízdy by mne slušně bolel zadek.
Celoodpružený Spark je co se váhy týká téměř srovnatelný s hardtailem (alespoň pocitově), zato jízda na něm je nesrovnatelně větší zážitek. Na tomto kole si i rekreační bikerka může s větší jistotou zkusit zajet nějaký techničtější terén, protože kolo pobere daleko víc nerovností. I delší jízda na něm je díky tomu pohodlnější. Navíc na cyklostezkách lze snadno ovládáním na řídítkách vidlici zamknout a zamezit tak případnému "propružení" kola a tím namáhavější jízdě. Full je univerzální na všechny typy cest. Je to sice o něco větší investice, ale jakmile člověk takové kolo vyzkouší, těžko se vrací zpátky. Mě jízda na celoodpruženém kole prostě baví víc.

S Lucií jsme se shodli, že celoodpružený stroj je určitě ve většině situací pohodlnější, někde pak i rychlejší a jistější. Ocenili jsme vysoký komfort a shodli se, že v případě možnosti výběru bychom oba zvolili "celopéro", které je určitě i o něco šetrnější ke kostem a kloubům jezdce.

Určit, kde leží hranice pro volbu dražšího celoodpruženého stroje, není samozřejmě snadné. Jde hodně o pocity, ale i o finanční možnosti, protože celoodpružené modely jsou přibližně o 20 000 korun dražší. Proto každému doporučujeme jízdu si vyzkoušet a kola pořádně porovnat.

test kola
test kola

Velmi zhruba ale platí, že kdo jezdí většinu času na asfaltových a zpevněných lesních cestách, celoodpružené kolo ocení méně než ten, kdo rád a často zajíždí na obyčejné nerovné turistické cesty, kde jsou kameny, kořeny či klacky, a kdo si užívá sjezdy v nerovném terénu. Sami jsme se pak přesvědčili, že dnes se už není třeba bát, že by kvalitní celoodpružená kola ztrácela body na rovinatých, hladkých úsecích.

Kola "jen" s přední odpruženou vidlicí určitě do starého železa nepatří a mnoha bikerům budou ještě dlouho dobře sloužit. Jak turistům a hobbíkům, tak zejména mnoha závodníkům, pro něž je hardtail dobrým kompromisem ceny a výkonu. Trend je však zřejmý, stejně jako nesporné přednosti celoodpružených modelů.

Názor jezdce a prodejce Petra Dejla

Mým favoritem je celoodpružený Spark. Rozdíl je dramatický. Pro hardtail určitě hovoří váha a cena, ale tam u mne argumenty "PRO" končí. Sedí mi systém lockoutu z řídítek, který využívám neustále. Zabrání houpání a ztrátám energie při jízdě po zpevněném povrchu, a dělá ze Sparku obrovského "univerzála". Jeho stabilita byla v 90 procentech projetých úseků znatelně lepší. Při sjezdu v rozbitém terénu si může jezdec dovolit jet o mnoho razantněji a kolo neztrácí stabilitu a klid. Abych jen nechválil, musím přiznat, že je nutné se s kolem opravdu chvilku sžívat, neboť těch páček na řídítkách je někdy až až. Občas jsem si místo odemknutí tlumičů shodil přesmyk...
V civilu se prodejem kol zabývám, proto přesně znám cenové rozdíly mezi jednotlivými modely. Jestliže rozdíl v ceně hardtailu a celoodpruženého kola je průměrně 20–30 procent, i z ekonomického hlediska bych volil paradoxně celopéro. Pro mě je poměr kvality jízdy 80%–20%, a tedy obrovský rozdíl ve prospěch celopéra. A to mi za ušetřené peníze nestačí... Všichni lepší prodejci dnes nabízejí testovací jízdy na vybraných modelech po celý rok. Každému bych je velmi doporučil.

Autor:




Nejčtenější

Kolona na francouzské dálnici před terminálem Eurotunelu. Stojící a...
Evropu čeká dopravně nejnáročnější víkend. Vyražte v úterý, radí autokluby

S mnohahodinovými kolonami a dopravně nejvypjatějším víkendem léta musí počítat Češi, Němci nebo Rakušané, kteří se o víkendu vydají na cestu k Jaderskému...  celý článek

Ničivý požár, který 29. září 1942 odpoledne způsobila neopatrná kuchařka,...
Turistický ráj a chloubu lyžařského klubu zničila neopatrná kuchařka

Pouhých dvacet let vydržela na Harusově kopci u Nového Města na Moravě vyhledávaná „horská“ chata. Po velkém požáru v roce 1942 z ní zbylo jenom spáleniště....  celý článek

Cihlové červené domy (dřevo tehdy nebylo) jsou zásadně třípatrové, s různě...
Od prádelen až po UFO. Poznejte genius loci hornických Katovic

Polské Katovice se sotva dvousetletou historií se v novém tisíciletí vydávají směrem moderního města. Sází na sport, hudbu i kongresovou turistiku. A přeměna...  celý článek

Tropická klasika: MSC Divina v kostarickém přístavu Puerto Limón
Jedni je milují, druzí nenávidí. Výletní lodě jsou fenomén moderní doby

V porovnání s týdnem stráveným v hotelu u moře v Itálii či Chorvatsku je to hodně odlišná dovolená. Vydat se na plavbu po Středozemním moři, podél norského...  celý článek

Jeden z nejkrásnějších pohledů na Rovinj
Naháči a šusťákovky jsou pryč. Z Istrie se za 10 let stala perla Jadranu

Chorvatsko v roce 2016 ohlásilo rekordní turistickou sezonu. Co se týče počtu návštěvníků, vyhrála právě Istrie s 3 763 200 turistů. A Češi se sem po...  celý článek

Další z rubriky

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Z Altissima dolů ke Gardě
Sedm skvělých cyklotras v okolí jezera Garda

Pokusili jsme se najít ty nejhezčí a nejlepší trasy u jezera Garda. Zůstaneme opět u severního cípu jezera, kde jsou nejúchvatnější scenérie, nejrozmanitější...  celý článek

Dlouhé stráně
Jak si prožít Tour de France v Česku. Vyzkoušejte si parádní české kopce

Přirovnání ke Staré dámě cyklistiky je samozřejmě nutné brát s nadsázkou, nicméně i v Česku se najdou pořádně dlouhé a prudké kopce, na kterých můžete alespoň...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.