Test horských kol: „celopéro“ v drsném souboji porazilo „hardtail“ - iDNES.cz

Test horských kol: „celopéro“ v drsném souboji porazilo „hardtail“

Široká cyklistická obec neustále řeší, co je lepší. Celoodpružené mtb, nebo hardtail, tedy kolo s pevným rámem a "jen" odpruženou vidlicí? Vyzkoušeli jsme to. Jeden půlden v různorodém terénu, dva jezdci na dvou typech kol od jednoho výrobce. Ve většině parametrů nakonec vyhrál celoodpružený stroj.
Testujeme kolo s pevným rámem a celoodpružené | (1:33) | video: iDNES.cz

Do souboje kol jsem nasadil sportovní mladou ženu, instruktorku spinningu, potápěčku a nadšenou běžkyni Lucii Policarovou a svoji maličkost. Na horském kole nejsme žádní závodníci, ale jezdíme na něm rádi a relativně hodně.

Testovali jsme kvalitní mtb značky Scott – celoodpružený karbonový Spark 20 (Lucie hliníkový Spark Contessa – dámský model) a proti nim karbonový Scale 20 (Lucie hliníkový Scale 20 Contessa) s pevným rámem. Kola jsou to prakticky identická, s velmi podobnou geometrií rámu a osazením. S tím, že pevný mužský Scale je o víc než jedno kilo lehčí než odpružený Spark, který má však zase zamykání obou tlumičů na řídítkách (tzv. twinlock). Prostě v obou případech kvalitní materiál pro náročnou hobby jízdu v lehčím a středním terénu, ale i pro amatérské maratony nebo cross country závody.

Jako testovací "cyklodrom" jsme zvolili Pražanům celkem známý Chuchelský háj (kopec v blízkosti Barrandova), kde jsou široké asfaltové i zpevněné cesty, úzké techničtější lesní stezky, pozvolnější i prudké výjezdy a také sjezdy úzkými úvozy i docela drsné kamenité sešupy. Neměřili jsme časy, jen porovnávali a srovnávali své pocity a komfort jízdy. Obrovská výhoda byla v tom, že jsme mohli krátce po sobě porovnávat jízdu a chování kol ve stejných úsecích.

test kola
test kola

Pevný Scale jel skvěle zejména na rovinatých, hladkých místech, v nekomplikovaných sjezdech s hladším povrchem a zejména pak do prudších i dlouhých táhlých stoupání. Cítil jsem okamžitý přenos síly, žádné ztráty energie, kolo v takových momentech letělo jak raketa. Problémy ve srovnání s celoodpruženým strojem ale rychle narůstaly s náročností terénu.

Nepochyboval jsem o tom, že "pevné" kolo bude mít potíže zejména v terénních sjezdech. Překvapilo mě však, jaký byl rozdíl i v jízdě na rovinatých, trochu rozbitých lesních úsecích.

Celoodpružený Spark jel o chlup hůř zejména do prudkých stoupání, kde se předek kola trochu zvedal a někdy dalo práci kolo zkrotit. Také ve stoupání po hladké asfaltové cestě byl cítit rozdíl ve prospěch "hardtailu". Prakticky ve všech ostatních situacích už ale "celopéro" sbíralo plusové body.

Čím nerovnější úseky, tím je celoodpružený Spark překonával lépe a klidněji, dobře kopíroval terén, v zatáčkách kolo neodskakovalo, projíždělo je rychleji a jistěji. Obrovský rozdíl byl v tom, jak pohlcovalo všechny nerovnosti.

Jak to vidí žena, tedy Lucie Policarová

Pro paní či slečnu, která chce vyměnit starý hardtail za nový a chce se držet v cenové relaci kolem 20 tisíc korun, tohle kolo dobře poslouží na kratších, třeba půldenních výletech po zpevněných lesních nebo polních cestách a cyklostezkách. Zpočátku mi vadilo, že jsem hodně cítila každý kořen nebo kámen, že se mnou kolo házelo a musela jsem být obezřetná. Ale to je čistě o zvyku. Čím jsem si skoro jistá, že po čtyřech a více hodinách jízdy by mne slušně bolel zadek.
Celoodpružený Spark je co se váhy týká téměř srovnatelný s hardtailem (alespoň pocitově), zato jízda na něm je nesrovnatelně větší zážitek. Na tomto kole si i rekreační bikerka může s větší jistotou zkusit zajet nějaký techničtější terén, protože kolo pobere daleko víc nerovností. I delší jízda na něm je díky tomu pohodlnější. Navíc na cyklostezkách lze snadno ovládáním na řídítkách vidlici zamknout a zamezit tak případnému "propružení" kola a tím namáhavější jízdě. Full je univerzální na všechny typy cest. Je to sice o něco větší investice, ale jakmile člověk takové kolo vyzkouší, těžko se vrací zpátky. Mě jízda na celoodpruženém kole prostě baví víc.

S Lucií jsme se shodli, že celoodpružený stroj je určitě ve většině situací pohodlnější, někde pak i rychlejší a jistější. Ocenili jsme vysoký komfort a shodli se, že v případě možnosti výběru bychom oba zvolili "celopéro", které je určitě i o něco šetrnější ke kostem a kloubům jezdce.

Určit, kde leží hranice pro volbu dražšího celoodpruženého stroje, není samozřejmě snadné. Jde hodně o pocity, ale i o finanční možnosti, protože celoodpružené modely jsou přibližně o 20 000 korun dražší. Proto každému doporučujeme jízdu si vyzkoušet a kola pořádně porovnat.

test kola
test kola

Velmi zhruba ale platí, že kdo jezdí většinu času na asfaltových a zpevněných lesních cestách, celoodpružené kolo ocení méně než ten, kdo rád a často zajíždí na obyčejné nerovné turistické cesty, kde jsou kameny, kořeny či klacky, a kdo si užívá sjezdy v nerovném terénu. Sami jsme se pak přesvědčili, že dnes se už není třeba bát, že by kvalitní celoodpružená kola ztrácela body na rovinatých, hladkých úsecích.

Kola "jen" s přední odpruženou vidlicí určitě do starého železa nepatří a mnoha bikerům budou ještě dlouho dobře sloužit. Jak turistům a hobbíkům, tak zejména mnoha závodníkům, pro něž je hardtail dobrým kompromisem ceny a výkonu. Trend je však zřejmý, stejně jako nesporné přednosti celoodpružených modelů.

Názor jezdce a prodejce Petra Dejla

Mým favoritem je celoodpružený Spark. Rozdíl je dramatický. Pro hardtail určitě hovoří váha a cena, ale tam u mne argumenty "PRO" končí. Sedí mi systém lockoutu z řídítek, který využívám neustále. Zabrání houpání a ztrátám energie při jízdě po zpevněném povrchu, a dělá ze Sparku obrovského "univerzála". Jeho stabilita byla v 90 procentech projetých úseků znatelně lepší. Při sjezdu v rozbitém terénu si může jezdec dovolit jet o mnoho razantněji a kolo neztrácí stabilitu a klid. Abych jen nechválil, musím přiznat, že je nutné se s kolem opravdu chvilku sžívat, neboť těch páček na řídítkách je někdy až až. Občas jsem si místo odemknutí tlumičů shodil přesmyk...
V civilu se prodejem kol zabývám, proto přesně znám cenové rozdíly mezi jednotlivými modely. Jestliže rozdíl v ceně hardtailu a celoodpruženého kola je průměrně 20–30 procent, i z ekonomického hlediska bych volil paradoxně celopéro. Pro mě je poměr kvality jízdy 80%–20%, a tedy obrovský rozdíl ve prospěch celopéra. A to mi za ušetřené peníze nestačí... Všichni lepší prodejci dnes nabízejí testovací jízdy na vybraných modelech po celý rok. Každému bych je velmi doporučil.

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Díky tání ledu se na Lipně ukázalo Srdce Vltavy. Unikát je vidět až z vesmíru

Tání ledu na lipenské přehradě u Horní Plané na Českokrumlovsku v těchto dnech odhalilo původní koryto řeky Vltavy. To ještě před napuštěním šumavské přehradní nádrže tvořilo na hornoplánských...

Británie zpřísnila podmínky pro Čechy. Nově tam mohou jen s registrací

Čeští turisté stejně jako ostatní občané Evropské unie nově potřebují při krátkodobé návštěvě Velké Británie elektronickou cestovní registraci (ETA). Online žádosti lze s pomocí aplikace nebo...

Letní letový řád potěší hlavně dovolenkáře. Jaké novinky můžete očekávat

Premium

Pražské Letiště Václava Havla chce letos počtem pasažérů překonat poslední předcovidový rok. Pomoci by mu v tom mělo i posílení linek do oblíbených dovolenkových destinací v jižní Evropě. Podobným...

Ponorka v Egyptě, krmení žraloků. Turistické atrakce, u kterých jde o život

Spojit dovolenou v zahraničí s netuctovým, ale přitom komerčně dostupným zážitkem. Dopřát si pořádnou porci vzrušení. A na konci toho pekla si pak ještě udělat selfíčko. Zhruba to slibují následující...

KVÍZ: Poznáte města v Česku na historických fotografiích?

Soutěž

V posledních 150 letech toho Česko zažilo hodně. Dvě velké světové války, průmyslový rozmach, hospodářské krize i obrovské přesuny obyvatelstva. To všechno mělo vliv na podobu měst i krajiny. Poznáte...

vydáno 5. dubna 2025

Začíná turistická sezóna. 10 tipů na návštěvu českých hradů a zámků

Kdy začíná turistická sezona? V cestovním ruchu obvykle až v květnu. Oblíbené hrady a zámky v ČR však můžete navštívit už v průběhu dubna.

4. dubna 2025  17:30

Turistická bomba v Egyptě. Nahlédněte do útrob Velkého egyptského muzea

Velké Egyptské muzeum v Gíze se postupně otevírá veřejnosti. Největší a zároveň nejmodernější muzeum světa zahájilo testovací provoz v únoru 2023. Kompletně by své brány mělo otevřít v červenci 2025.

4. dubna 2025

Byla frustrovaná a vyhořelá. V padesáti opustila svůj život a cestuje po světě

Premium

V padesáti si sbalila batoh a s téměř nulovou znalostí angličtiny vyrazila vstříc dobrodružství. Doma nechala dvě dospělé děti i úspěšnou kariéru. „Pracovat rukama je osvěžující. Zhubla jsem patnáct...

3. dubna 2025

Slavné dublinské soše lidé osahávají poprsí. Město ji nechá střežit

Městská rada v Dublinu rozhodla, že nechá hlídat slavnou bronzovou sochu Molly Maloneové, aby odradila jak Iry, tak především turisty, kteří jí sahají na částečně odhalené poprsí. Na neúctu k soše...

3. dubna 2025  9:56

Ponorka v Egyptě, krmení žraloků. Turistické atrakce, u kterých jde o život

Spojit dovolenou v zahraničí s netuctovým, ale přitom komerčně dostupným zážitkem. Dopřát si pořádnou porci vzrušení. A na konci toho pekla si pak ještě udělat selfíčko. Zhruba to slibují následující...

3. dubna 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  2.4 21:10

Nikde nikdo. Proč si Čína postavila v Pákistánu nejmodernější letiště duchů

Pákistánský Gwádar v lednu slavnostně otevřel nové letiště schopné pojmout i velké boeingy a airbusy. Jenže tam lítá jen pět spojů týdně. Proč?

2. dubna 2025  13:46

OBRAZEM: Takhle už ho neuvidíte. Srdce české železnice se změní k nepoznání

Na české železnici před pár týdny začala největší ucelená modernizace železničního uzlu v historii. Stavba, během které je mimo jiné naplánována výměna desítek kilometrů kolejí a stovek výhybek, bude...

2. dubna 2025  8:39

Británie zpřísnila podmínky pro Čechy. Nově tam mohou jen s registrací

Čeští turisté stejně jako ostatní občané Evropské unie nově potřebují při krátkodobé návštěvě Velké Británie elektronickou cestovní registraci (ETA). Online žádosti lze s pomocí aplikace nebo...

2. dubna 2025  8:21

Tarantule u nohou, vesmír nad vámi. Park Joshua Tree nemá ve světě obdobu

Spojené státy se mohou pochlubit desítkami unikátních lokalit, které jinde ve světě nemají obdoby. Národní park Joshua Tree mezi ně rozhodně patří. Pocity, které v této pouštní krajině zažijete, se...

2. dubna 2025

Řemeslné trhy v roce 2025: přehled těch nejlepších, které stojí za návštěvu

Se začátkem jara vzrůstá potřeba nechat dlouhou zimu konečně za sebou a vyrazit mezi lidi. Od nepaměti jsou ideální příležitostí trhy a jarmarky. Čím víc techniky nás obklopuje, tím raději se vracíme...

1. dubna 2025