Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Testujeme NEJ česká horská kola. Sup, který nemá slabinu, dá i maraton

  0:01aktualizováno  0:01
V třetím pokračování seriálu o nejlepších českých horských kolech s pevnými hliníkovými rámy a 29“ koly jsme tentokrát vyzkoušeli stroj u nás oblíbené značky Superior, xp 919. Je univerzální a dobře zvládne i maratony pro hobíky.

Hliníkové MTB kolo Superior xp 919 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Superior xp 919 je třetím v pořadí testovaných horských kol české provenience. Připomínáme, že jsme záměrně zvolili kategorii dostupnou „pro každého“, kterou čeští výrobci zároveň zvládají nejlépe. Tedy typ XC (cross country) vhodný pro rychlejší jízdu v lehčím až středním terénu s 29 palcovými koly, hliníkovým pevným rámem a trošku slušnějším osazením v cenové relaci 35 - 40 000 kč.

Pohled znalce

Pochází se serie race – zrozen pro závod, jak uvádí výrobce. Mohu jen potvrdit. Zatím nejlepší kolo z testovaných modelů.

Rám je dobře navržen pro „chrty“, je dostatečně tuhý v oblasti středu a hlavy. Kratší zadní stavba, strmý úhel hlavové trubky – 71 stupňů, zaručuje dobrou akceleraci a hbité ovládání.

Na druhou stranu v rychlých a prudších pasážích vyžaduje pevnou ruku a přesné vedení. Moc toho za jezdce neudělá, je prostě navržen pro závodění. Tak to s takovými stroji je. Hbitost ovládání a rychlost akcelerace je trochu vykoupena nutností kolo neustále řídit.

Jinak mírné předsazení sedlové trubky dává dost prostoru pro zadní plášť šíře i 2,25. Provedení zadní stavby je na jedničku. Je subtilní, profilovaná a spodní vzpěra je podsazena pod zadní osu, což zlepšuje flexibilitu a schopnost pohlcovat nerovnosti.

Integrovaná hlava v provedeni tapered a částečné vnitřní vedení také není úplná samozřejmost, takže celkově pochvala.

Kolo je rozumně osazeno, vzhledem k cenové hladině, kde se pohybujeme. Systém 2x10 je pro drtivou většinu uživatelů ideální volba, shimano pak jistota funkce. Vidlice gold má již vnitřní nohy hliníkové, takže byť je to nižší model, tak bych jej rozhodne nepodceňoval - varianta vzduchového pružení je v této cenové kategorii standard.

Nešetřilo se ani na sedle a ručkách, kde jsou špičkové esi doladěny v barvě kola. Naopak trochu se šetřilo na brzdách a i když jsou z kolekce shimana, tak se spíše, než na takový sportovně/závodně laděný stroj, hodí na nějaké trekové kolo. Brzdová páka je hodně dlouhá, na 2 prsty, což se dnes už nevozí.

Kola jsou dobře postavena, pláště s trochu jemným vzorkem, takže na suchu dobré, ale těžší terén s nimi nezkoušejte. Bude to možná první věc, kterou na kole vyměníte.

Jinak skvěle postavený stroj, mohu jen doporučit!

Pavel Čábelický, reprezentační mechanik

Hned po vybalení z krabice bikerovo srdce zaplesá. Na tomhle kole se zbytečně nešetřilo. Pozná se to na zdánlivých detailech.

Například kvalitní sedlo od renomovaného italského výrobce Fizik - Nisene XS MG, dostatečně široká a mírně zahnutá řídítka se silikonovými gripy ESI.

Pro pohodlnou jízdu

Za pozornost stojí i rám a jeho zpracování. I na něm je vidět, že česká firma u toho, co prodává, také přemýšlí. Rámy Superioru se vyvíjejí u nás v Kopřivnici - vývojáři nakreslí geometrii, profilování trubek atd. S tím pak jedou na Tchaj-wan, kde si to, co vymysleli, nechají vyrobit.

Rám má od pohledu moderní stavbu - mohutnou spodní trubku, aby kolo bylo pevné. Naopak horní trubka se zužuje směrem k trubce sedlové, která je ve spodní části lehce zalomená tak, aby se zadní kolo co nejvíc přiblížilo středu.

Největší pozornost však zaslouží zpracování zadní stavby, zejména zalomení spodní trubky v poslední části. To vše slouží k to mu, aby jízda byla pohodlná.

I zbytek zpracování a osazení kola jsou přinejmenším dobré. Dva bovdeny jsou vedeny přímo rámovou trubkou, jeden je upevněn na spodku. Vidlice Rock Shox 30 Gold TK Tapered s zdvihem 100 mm odpovídá ceně, stejně jako přehazovačka Shimano XT a další komponenty. Velmi příjemné je zamykání PopLoc na pravé straně řídítek. I váha kola patří ke špičce v této kategorii - 11,8 kg.

Fotogalerie

A pojďme už konečně na jízdu. Nová 919 nás opravdu nezklamala. První pocit? Kolo jede po rovině i do kopce rychle, pocitově i skutečně. Rám je pevný a zároveň dostatečně pohodlný. Potvrdila to i stokilometrová ostřejší jízda v lehčím a středním terénu. Drží směr, nevlní se, velmi dobře reaguje na jezdcovy impulzy.

Otestovali jsme

Co by se dalo vylepšit? Nejslabším článkem jsou asi brzdy, Shimano LX by „supíkovi“ slušely víc. A s nastavením vidlice plus foukáním plášťů je třeba si dost pohrát. Nakonec není špatná, ale třeba jen o chlup dražší Fox 32 Float by byla lepší.

To jsou ale spíš jen detaily. Toto kolo bez jakýchkoli výhrad konkuruje obdobným modelům špičkových zahraničních značek.

Nás překvapil zejména rozsah použití. Od poklidné výletní jízdy přes středně obtížný terén s trailovými prvky až po jezdivý maraton v ostrém závodním tempu. Ano tenhle stroj se dá vzít i na závod.

Specifikace

Rám: Alu X6 Ultralite
Velikosti: 15.5"(S), 17.5"(M), 19.0"(L), 21.0"(XL)
Vidlice: Rock Shox 30 Gold TK Tapered, PopLoc remote LO
Tlumič: Solo Air/TurnKey
Zdvih: 100 mm
Řazení: Shimano SLX RapidFire Plus 2x10
Přesmykač: Shimano Deore D-type
Přehazovačka: Shimano XT GS Shadow Plus
Kazeta: Shimano HG50-10 11-36T
Kliky: Shimano FC-M627 36/22T
Hlavové složení: FSA Orbit 1.5E ZS No.57E
Představec: ONE Race SuperFlat 31,8 mm
Řidítka: ONE Race
Brzda přední: Shimano BR-M452 hydraulic disc brake 180/160 mm
Brzda zadní: Shimano BR-M452 hydraulic disc brake 180/160 mm
Sedlovka: ONE Race
Sedlo: Fizik Nisene XS MG
Náby: Shimano Deore CL QR
Ráfky: Weinmann U32 Disc Race 32H
Pláště: Schwalbe Thunder Burt Performance 29x2.10"
Hmotnost: 11,8 kg
Cena 34 990 Kč

Autor:




Nejčtenější

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Další vodní plochou v kraji pod Bezdězem je Poselský rybník.
Romantika na kolech. Poezii Máchova jezera pomalu mění moderní atrakce

Byl pozdní večer, první máj, večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. Je to asi již trochu klišé, uvádět kraj okolo...  celý článek

Na kole si  kolem Litoměřic užijete parádní výhledy do kraje i na řeku, přívozy...
Na kole kolem Litoměřic. Brána Čech, židovské ghetto i vinařská stezka

Jedno z nejkrásnějších historických sídel České republiky je nespravedlivě ve stínu Prahy či Českého Krumlova. Litoměřice jsou nejen úžasnou víkendovou...  celý článek

Piešťany jsou nejproslulejší slovenské lázně.
Kde se lidé koupali v krvi i bahně. Poznejte nejhezčí lázně Slovenska

S rozmachem wellness se posouvá i dnešní pojem lázeňství. Neustále přibývají nová a nová místa, která lákají za odpočinkem a relaxací spojenou s poznáváním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.