Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jaké je horské kolo olympijského vítěze Nina Schurtera

  0:01aktualizováno  0:01
Podařilo se nám získat a otestovat model horského kola, na němž Švýcar Nino Schurter zvítězil v Riu. S radostí tak doplňujeme duo superstrojů z olympijského souboje „titánů“. Zjistili jsme, že kola jsou velmi rozdílná, ale obě zároveň vynikající.

Nino Schurter se svým olympijským vítězným kolem Scott Spark RC 900 WC | foto:  Michal Sváček, MAFRA

O vítězném kole Nina Schurtera z Ria, SCOTT Spark RC 900 WC (jel na něm už i MS horských kol v Novém Městě), lze říci obecně to samé jako o kole Jaroslava Kulhavého. S běžným horským kolem za 20 tisíc toho má společného málo.

Fotogalerie

Jiné jsou použité materiály, převody, geometrie a váha je z obvyklých cca 14-13 kg sražena na 9,4 kg. A to už je znát.

Ninovo kolo se ale zároveň hodně liší od kola, s nímž závodil ještě nedávno. To nové je zcela překopané.

I laik si asi všiml, že slavný Švýcar přešel z menších 27,5palcových kol nakonec na větší 29". Radikálně se změnila také geometrie stroje, stejně jako tlumicí platforma, hlavně přepákování zadní stavby se svislým uložením tlumiče.

SCOTT Spark RC 900 WC, testovaná replika vítězného olympijského kola

Nový celoodpružený model je o 145 g lehčí, tužší a pocit při jízdě a šlapání je jako na kole s pevným rámem. „Cítím, že efektivita šlapání je ještě vyšší než na mém starém sparku. Pocit je kompaktnější a kolo je přitom jednodušší na ovládání,“ ocenil nový stroj sám Nino Schurter a upozornil, že jeho stylu jízdy lépe vyhovuje chování rámu, které vede k ještě lepšímu tlumení.

Jak to jezdí

Ninovo kolo je úplně jinak postavené než kolo Járy Kulhavého. Je vidět, že oba závodníci hodně ovlivnili stavbu svých strojů. Obě jsou špička, obě vyhrávají ty největší závody a přitom jsou naprosto odlišná.

Spark má hodně položenou hlavu – 68,5 stupně (o 1,3 víc než předchozí model), hodně krátkou zadní stavbu 435 mm. Takto položená hlava je většinou na trialových kolech, přední kolo společně s vidlicí s offsetem 52 je tak hodně daleko vepředu. Už dlouho se mi nestalo, abych viděl přední nábu při posezu na kole před řídítky.

Kolo se díky hodně krátké zadní stavbě rychle pohne směrem kupředu, není to ale tak svižné jako u konkurenta. Položená hlavovka je znát, stroj se trochu hůř překlápí pod rukama. Má prostě vetší stabilitu. Zato skvěle vede směr, ochotně jede tam, kam pilot chce. Prudká změna směru, zlomit ho kolem špendlíku, stabilita v prudkém sjezdu, to je něco, co si pilot skvěle užije. Je to hotová hračka, zábavná, živá.

Nejlépe se cítí v zatočeném trailu, kdy je potřeba měnit směr jízdy, při každém průjezdu zatáčky, zatlačení do pedálů kolo zrychluje a jezdce to neskutečně baví.

O co lépe s ním jezdí dolů, o to horší je to ale nahoru. Váha jezdce je posunuta více dozadu, takže zvládat prudké výjezdy je obtížnější. Pilot musí více pracovat s těžištěm, dbát na dostatečné přisednutí a zároveň nechat dostatek váhy nad předním kolem, aby se nezvedalo. Ze sedla je to ještě větší práce.

Na kole je vážně vidět Ninův rukopis, odpovídá jeho jízdnímu stylu – dynamické a agresivní jízdě, bleskovým změnám směru, hrát si s kolem, parádičky pro diváky. Stroj jen podtrhuje jeho nejsilnější stránku, a tou je rychlost a obratnost ve sjezdu, bavit diváky, užívat si zábavu i při maximálním nasazení v závodě.

Maximální akceleraci dokáže nahradit silovým pojetím jízdy, kde hodně zapojuje ruce, takže dokáže kolo lépe překlápět ze strany na stranu a tím jej urychlit.

Pavel Čábelický, reprezentační mechanik

Námi zkoušený sériový Spark RC 900 WC (cena 176 370 Kč) je de facto replikou olympijského stroje, byť je trochu jinak osazený a Ninovo kolo bude v řádu několika desítek tisíc korun dražší.

Má nicméně stejný karbonový rám (s výjimkou spojovacího vahadla, které je z hliníku, zatímco Schurterovo kolo ho má rovněž z karbonu).

Ninova tlumicí platforma je špičkové DT Swiss O.D.L. (vidlice se zdvihem 100 mm), námi testovaný stroj má vidlici FOX 32 SC Float Performance Elite Air FIT4 se zdvihem 100 mm a třemi stupni ovládání.

Tlumič je FOX NUDE Trunnion SCOTT custom travel rovněž se třemi stupni ovládání (Lockout - Traction Control -Descend DPS / Reb. Adj./ Travel 100 - 70 - Lockout / 165x40 mm).

Jak se liší kola „titánů“

Těžko říci, který stroj bych si vybral. Oba stroje jsou závodní XC, každý ale nabízí něco úplně jiného.

Scott je klidnější kolo, které nabízí více zábavy a jistoty v těžkých sjezdech, Specialized zase rychlejší reakce na podněty jezdce, lepší akceleraci, větší ochotu jet za pedály.

Jsou tak rozdílné jako Jára a Nino, každý z nich má úplně jiný styl pojetí a každý z nich může vítězit. Bylo by hodně zajímavé, jak by si se stroji poradili, kdyby si je prohodili.

plusy proti kolu J. Kulhavého:
větší stabilita ve sjezdech
rychlejší odezva na změnu směru
klidnější vedení směru

minusy proti soupeři:
nutnost větší práce s těžištěm ve výjezdech
nutnost ovládání tlumiče a vidlice

Pavel Čábelický

Naše kolo má ovládání tlumičů třístupňovým SCOTT TwinLoc systémem - páčky na levé straně řídítek, Nino použil systém DT SWISS.

Zatímco olympijské kolo má pohon Sram Eagle XX1 Gold 1x12, naše kolo je na stále špičkovém Sramu X01 Eagle (také 1x12). Zde je rozdíl minimální, vyšší sada je jen o něco lehčí.

Jiná jsou i zapletená kola. Nino měl v Riu karbonová kola DT SWISS 24 mm XMC 1200 Spline Tubular Carbon, náš stroj kvalitní hliníková kola Syncros XR RC / 28H / Tubeless ready. Spolu s tlumením jsou to asi nejzásadnější rozdíly mezi oběma koly.

Odlišnosti jsou i v některých dalších komponentech. Ninovo kolo bylo celé dovybaveno nejdražšími a nejlehčími díly od Ritchey (sedlovka WCS, sedlo WCS Vetor Evo, řídítka WCS Carbon 9° 680mm, agresivní představec WCS 4axis, žluté gripy WCS Truegrip).

Naše kolo má něco shodné, ale třeba sedlo je Syncros XR1.5 / Titanium, má ne tak agresivní představec a gripy Syncros Pro lock-on . Brzdy má olympijský vítěz Sram Level Ultimate s kotouči o velikosti 160 mm (vpředu i vzadu), zatímco náš sériový model je osazený brzdami Shimano XTR (standardně větší kotouč vpředu - 180 mm + 160 mm vzadu). Top závodníci použitím menšího kotouče vpředu (stejně to má i Jaroslav Kulhavý) opět hlavně šetří na váze.

Konečně Nino vozí i jiné „obutí“. Zatímco testované kolo jezdí na špičkových bezdušových pláštích Schwalbe Rocket Ron EVO (2.25 127EPI Kevlar Bead / Tubeless Easy PaceStar compound), Nino běžně závodí na mtb galuskách DUGAST Tubular FastBird 50mm.

V Riu to ale bylo jinak. Kvůli specifickým podmínkám (těžké skalnaté úseky) výjimečně použil pro olympijský závod o chlup těžší prototypy bezdušových plášťů Maxxis Aspen 2.1, které však byly odolnější vůči defektu. Za pozornost stojí, že označení výrobce bylo ze sponzorských důvodů zakryto černou barvou.

Závodní speciál SCOTT Spark RC 900 WC Nino Schurtera s galuskami Dugast

Závodní speciál SCOTT Spark RC 900 WC Nino Schurtera s galuskami Dugast

Je třeba zdůraznit, že hlavní rozdíly v osazení se týkají minimálně funkčnosti, ale hlavně váhy. Ninovo kolo je o 0,8 kg lehčí než námi testovaný stroj (10,2 kg), a to už se v závodních podmínkách počítá.

Navzdory těmto rozdílům si troufáme říci, že charakteristika jízdy obou kol bude prakticky stejná. Ninovo kolo bude mít jen o něco lepší akceleraci a o chlup lepší tlumení.

Specifikace kola Nina Schurtera

Rám - karbonový SCOTT Spark 900 / Vidlice DT-SWISS OPM O.D.L. 100 Race / Tlumič DT-SWISS O.D.L. / Přehazovačka SRAM XX1 Eagle / Brzdy SRAM XX1 Eagle / Řazení SRAM XX1 Eagle / Řetěz SRAM XX1 Eagle / Kazeta SRAM XX1 Eagle 10-50 / Řídítka RITCHEY WCS Carbon 9° 680mm / Hlavové složení RITCHEY SuperLogic Carbon press fit / Gripy RITCHEY WCS Truegrip / Převodník SRAM XX1 Eagle 38 or 40 / Pedály RITCHEY WCS V6 / Sedlovka RITCHEY WCS / Sedlo RITCHEY WCS Vetor Evo / Zapletná karbonová kola DT SWISS XRC Tubular Carbon / Pláště bezdušové Maxxis Aspen 2.1/ v ostatních závodech galusky DUGAST Tubular FastBird/ váha 9.4 kg

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.