Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Švýcarský Curych: nádraží jako zážitek

aktualizováno 
-
Kdo si dnes při návštěvě cizí země vzpomene, pokud nemusí, na nádraží? Ve švýcarském Curychu by však určitě měl. V největším městě země, kde státní i soukromé železnice hrají v dopravě klíčovou úlohu, to snad ani jinak nejde - a nejen proto, že zdejší hlavní nádraží je důležitým dopravním uzlem.
Curyšské hlavní nádraží přivítalo první vlak s parní lokomotivou v roce 1841. Jádro nádraží, stará hala, ve které se kdysi tísnilo pět nástupišť, ale dávno původnímu účelu dosloužilo. Dnes je to ohromný prázdný prostor o rozměrech 1310 krát 40 metrů. A čtyřiadvacet metrů vysoký, jak k vydatně kouřícím komínům lokomotiv kdysi náleželo. Původní architektonické řešení svou jednoduchostí promlouvá i k člověku dnešního přetechnizovaného přelomu staletí. Pocit jisté velebnosti je vyvážen či zdůrazněn visící veselou barevnou skulpturou Anděla strážného od americko-francouzské výtvarnice Niki de Saint Phalleové.
Z haly se vchází buď ke krytým nástupištím nebo k jízdenkovým pokladnám a restauracím po jejích stranách nebo se sjíždí eskalátory do podzemí - tam začíná turisticky neobvyklá atrakce.
Podzemní mezipatro je nevelké, ale už tady je zřetelné výtvarně barevné pojetí. Bílošedé mramorové podlahy a výrazná modř skřínek na úschovu zavazadel zde dominují. V témže podlaží je i rozsáhlá pobočka Swisscomu s množstvím kabinek a zákazníky všech barev pleti.
Eskalátory jedou dál dolů do hlavních podzemních hal. Do nejnovější a větší haly zemského muzea i do starší a menší haly Shoppvillu, navzájem propojených pasážemi - ulicemi. Je tu dohromady 70 obchodů a prodejen a 24 restaurací a automatů o celkové ploše 9000 metrů čtverečních a s ročním obratem přesahujícím 200 milionů švýcarských franků.
Bylo by možná snažší vyjmenovat obchody co tu nejsou než naopak. Jsou tu květinářství, obuvnictví, butiky, všeobecné odívání, knihkupectví, vyvolávání filmů, prodejna počítačů, fitness centrum, solárium, hračkářství a cukrárny. Ve staré hale Shoppvillu jsou i známé veřejné záchodky - volné prostranství před pánskou částí je zároveň burzou homosexuální prostituce.
Teprve z oněch obchodních hal se eskalátory sjede na zbývající podzemní nástupiště některých předměstských spojů (S-Bahn). Šedobílé a modré barevné ladění převládá i tady. Na nástupištích 21 - 24 je návštěvník úplně nejhlouběji. Vlaky, které sem přijíždějí musejí podjet i obě řeky v blízkosti nádraží, Limmat i Sihl.
A před nádražním portálem na Nádražním náměstí trůní socha přehlížející Bahnhofstrasse - Nádražní třídu, nejznámější a nejdražší ulici země. Socha představuje Alfreda Eschera, geniálního podnikatelského vizionáře minulého století, který se snad nejvíc zasloužil o to, že se Švýcarsko stalo tak dokonalou železniční zemí
Autor:




Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Další z rubriky

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.