Ve Švýcarsku vymysleli zimní dovolenou. Stalo se tak v roce 1864.

Ve Švýcarsku vymysleli zimní dovolenou. Stalo se tak v roce 1864. | foto: Libor Budinský, pro iDNES.cz

Nejlepší plakáty historie. Švýcarsko se chlubí turistickým marketingem

  • 1
Nejen zboží, ale i země mají svůj marketing. V čele umění „prodat“ své přírodní krásy stálo vždy Švýcarsko. Nejen že vymyslelo zimní dovolenou, ale už před sto lety začalo svou zemi cíleně propagovat jako ideální turistickou destinaci. Při příležitosti kulatého výročí připravilo curyšské Muzeum designu ojedinělou výstavu plakátů, které lákaly turisty k návštěvě Švýcarska.

Tématem prvních plakátů byla hlavně nádherná krajina, průzračná jezera a zasněžené vrcholky čtyřtisícových velikánů. Až ve 30. letech se na plakátech začali objevovat obyvatelé Švýcarska s rozhalenou bundou, pod níž září slunce na místě srdce či kráska pózující v bikinách.

Ve sbírce nemůže chybět ani slavný Zermatt se zřejmě nejznámějším a nejfotografovanějším švýcarským vrcholkem Matterhornem.

Já na to mám

Švýcarsko se stále snaží o cílený a promyšlený marketing, který je v posledních letech zaměřený hlavně na mimoevropské země. Pro tradiční návštěvníky ze Spojeného království je totiž kvůli levné libře a drahému franku pobyt ve Švýcarsku poměrně drahý. Ale rok od roku stoupají počty turistů z Indie a hlavně z Číny.

„Návštěva Švýcarska je v Číně považovaná za mimořádně prestižní záležitost podobně jako koupě luxusního vozu,“ vysvětluje čínská novinářka Mao Wen z Šanghaje, jedna z návštěvnic výstavy věnované stému výročí švýcarské turistické centrály.

„Pro mnoho bohatých Číňanů je jedním ze symbolů bohatství to, že si mohou zaletět v zimě do Švýcarska na týden lyžování. Obvykle s celou rodinou, přičemž často se učí lyžovat až ve Švýcarsku,“ doplňuje Mao Wen.

Obama nebo Kennedy?

Pár desítek působivých plakátů je ovšem jen zlomek úctyhodné sbírky, kterou Muzeum designu spravuje. Ve svém archivu má totiž na 350 tisíc historických plakátů ze všech možných zemí, což je jedna z největších a nejvýznamnějších sbírek na světě. I díky tomu muzeum navštíví každoročně zhruba 100 tisíc návštěvníků.

Ve sbírkách Muzea designu je přes 350 tisíc plakátů z celého světa.

Ve Svatém Mořici se návštěvníci obvykle svou nahotou nechlubí.

„Náš sbírkový fond je obrovský. A protože není v našich silách všechny zajímavé plakáty vystavit, snažíme se je zpracovat elektronicky a zpřístupnit je odborné i laické veřejnosti on-line. V současné době máme nahraných nějakých 50 tisíc plakátů, které jsou k vidění na našich webových stránkách www.emuseum.ch,“ upozorňuje kurátorka muzea Bettina Richterová.

„Naše plakáty představují významnou pomůcku pro designéry, kteří se z nich učí, jak se vyvíjela reklamní grafika, ale také pro historiky, zvláště když mohou porovnat plakáty z různých dob. Někdy jsou výrazové prostředky kompletně odlišné, jindy naopak uplyne 50 let a design plakátu je naprosto totožný, včetně použitých barev jako v případě předvolebních plakátů Johna Kennedyho a Baracka Obamy,“ uvádí ředitel Muzea designu Christian Brändle a ukazuje vedle sebe oba zmíněné plakáty. Zatímco historický plakát Kennedyho je ve sbírkách muzea, Obamu má jen v telefonu.

Ředitel muzea ukazuje, jak se „liší“ plakáty Kennedyho a Obamy.

Curyšské Muzeum designu, v jehož bohatých sbírkách je na půl milionu předmětů, pořádá řadu prestižních výstav a doprovodných akcí. Za zmínku stojí, že 2. září proběhne v tomto největším švýcarském městě oblíbená noc muzeí, kdy budou všechny expozice přístupné zdarma. Jinak běžné vstupné do Muzea designu činí 12 franků, což je zhruba 300 korun.

Tašky z kamionů

V současné době muzeum sídlí v budově curyšské umělecké Akademie, která vnikla v bývalé obří mlékárně, jež byla ve své době údajně největší v Evropě. Obří budova stojí v módní čtvrti Curych West, která byla ještě před nedávnem plná opuštěných továren a skladů. V posledních deseti letech se však mnohé dočkaly přestavby a dnes slouží jako kulturní, umělecká a nákupní centra.

Švýcarské Muzeum designu sídlí v budově bývalé obří mlékárny.

Šedivá a zanedbaná čtvrť se probudila k životu, ze starých výrobních hal vznikly luxusní loftové byty či galerie. Vyhlášená je například eskadra módních butiků vybudovaných v obloucích půl kilometru dlouhého viaduktu z roku 1894.

Jen kousek od působivého viaduktu stojí podivuhodná věž postavená z kontejnerů používaných při lodní přepravě. V ní sídlí vlajková prodejna slavné curyšské značky Freitag, kterou před 25 lety vytvořili bratři Markus a Daniel Freitagové, výrobci tašek a batohů z recyklovaných plachet kamionů. Ale pozor, není to žádná levná záležitost, cena batohu se obvykle pohybuje v rozmezí sedmi až deseti tisíc korun.

, pro iDNES.cz