Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejlepší plakáty historie. Švýcarsko se chlubí turistickým marketingem

aktualizováno 
Nejen zboží, ale i země mají svůj marketing. V čele umění „prodat“ své přírodní krásy stálo vždy Švýcarsko. Nejen že vymyslelo zimní dovolenou, ale už před sto lety začalo svou zemi cíleně propagovat jako ideální turistickou destinaci. Při příležitosti kulatého výročí připravilo curyšské Muzeum designu ojedinělou výstavu plakátů, které lákaly turisty k návštěvě Švýcarska.

Ve Švýcarsku vymysleli zimní dovolenou. Stalo se tak v roce 1864. | foto: Libor Budinský, pro iDNES.cz

Tématem prvních plakátů byla hlavně nádherná krajina, průzračná jezera a zasněžené vrcholky čtyřtisícových velikánů. Až ve 30. letech se na plakátech začali objevovat obyvatelé Švýcarska s rozhalenou bundou, pod níž září slunce na místě srdce či kráska pózující v bikinách.

Ve sbírce nemůže chybět ani slavný Zermatt se zřejmě nejznámějším a nejfotografovanějším švýcarským vrcholkem Matterhornem.

Já na to mám

Švýcarsko se stále snaží o cílený a promyšlený marketing, který je v posledních letech zaměřený hlavně na mimoevropské země. Pro tradiční návštěvníky ze Spojeného království je totiž kvůli levné libře a drahému franku pobyt ve Švýcarsku poměrně drahý. Ale rok od roku stoupají počty turistů z Indie a hlavně z Číny.

Fotogalerie

„Návštěva Švýcarska je v Číně považovaná za mimořádně prestižní záležitost podobně jako koupě luxusního vozu,“ vysvětluje čínská novinářka Mao Wen z Šanghaje, jedna z návštěvnic výstavy věnované stému výročí švýcarské turistické centrály.

„Pro mnoho bohatých Číňanů je jedním ze symbolů bohatství to, že si mohou zaletět v zimě do Švýcarska na týden lyžování. Obvykle s celou rodinou, přičemž často se učí lyžovat až ve Švýcarsku,“ doplňuje Mao Wen.

Obama nebo Kennedy?

Pár desítek působivých plakátů je ovšem jen zlomek úctyhodné sbírky, kterou Muzeum designu spravuje. Ve svém archivu má totiž na 350 tisíc historických plakátů ze všech možných zemí, což je jedna z největších a nejvýznamnějších sbírek na světě. I díky tomu muzeum navštíví každoročně zhruba 100 tisíc návštěvníků.

Ve sbírkách Muzea designu je přes 350 tisíc plakátů z celého světa.

Ve sbírkách Muzea designu je přes 350 tisíc plakátů z celého světa.

Ve Svatém Mořici se návštěvníci obvykle svou nahotou nechlubí.

Ve Svatém Mořici se návštěvníci obvykle svou nahotou nechlubí.

„Náš sbírkový fond je obrovský. A protože není v našich silách všechny zajímavé plakáty vystavit, snažíme se je zpracovat elektronicky a zpřístupnit je odborné i laické veřejnosti on-line. V současné době máme nahraných nějakých 50 tisíc plakátů, které jsou k vidění na našich webových stránkách www.emuseum.ch,“ upozorňuje kurátorka muzea Bettina Richterová.

„Naše plakáty představují významnou pomůcku pro designéry, kteří se z nich učí, jak se vyvíjela reklamní grafika, ale také pro historiky, zvláště když mohou porovnat plakáty z různých dob. Někdy jsou výrazové prostředky kompletně odlišné, jindy naopak uplyne 50 let a design plakátu je naprosto totožný, včetně použitých barev jako v případě předvolebních plakátů Johna Kennedyho a Baracka Obamy,“ uvádí ředitel Muzea designu Christian Brändle a ukazuje vedle sebe oba zmíněné plakáty. Zatímco historický plakát Kennedyho je ve sbírkách muzea, Obamu má jen v telefonu.

Ředitel muzea ukazuje, jak se liší plakáty Kennedyho a Obamy.

Ředitel muzea ukazuje, jak se „liší“ plakáty Kennedyho a Obamy.

Curyšské Muzeum designu, v jehož bohatých sbírkách je na půl milionu předmětů, pořádá řadu prestižních výstav a doprovodných akcí. Za zmínku stojí, že 2. září proběhne v tomto největším švýcarském městě oblíbená noc muzeí, kdy budou všechny expozice přístupné zdarma. Jinak běžné vstupné do Muzea designu činí 12 franků, což je zhruba 300 korun.

Tašky z kamionů

V současné době muzeum sídlí v budově curyšské umělecké Akademie, která vnikla v bývalé obří mlékárně, jež byla ve své době údajně největší v Evropě. Obří budova stojí v módní čtvrti Curych West, která byla ještě před nedávnem plná opuštěných továren a skladů. V posledních deseti letech se však mnohé dočkaly přestavby a dnes slouží jako kulturní, umělecká a nákupní centra.

Švýcarské Muzeum designu sídlí v budově bývalé obří mlékárny.

Švýcarské Muzeum designu sídlí v budově bývalé obří mlékárny.

Šedivá a zanedbaná čtvrť se probudila k životu, ze starých výrobních hal vznikly luxusní loftové byty či galerie. Vyhlášená je například eskadra módních butiků vybudovaných v obloucích půl kilometru dlouhého viaduktu z roku 1894.

Jen kousek od působivého viaduktu stojí podivuhodná věž postavená z kontejnerů používaných při lodní přepravě. V ní sídlí vlajková prodejna slavné curyšské značky Freitag, kterou před 25 lety vytvořili bratři Markus a Daniel Freitagové, výrobci tašek a batohů z recyklovaných plachet kamionů. Ale pozor, není to žádná levná záležitost, cena batohu se obvykle pohybuje v rozmezí sedmi až deseti tisíc korun.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Další z rubriky

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Jak létají Češi. Letenka za 300 tisíc a cesty kolem světa

Kolik jste ochotni zaplatit za letenku na vysněnou dovolenou či pracovní cestu? Český rekord za poslední půlrok drží letenka za bezmála tři sta tisíc korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.