Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Adrenalin ve Svatém Mořici. Jak se staví nejstarší bobová dráha světa

aktualizováno 
Ledové koryto pro zazobané hazardéry, legendární bobová dráha či nejprudší sjezdovka na světě. Tři drsné atrakce slavného švýcarského zimního střediska Svatý Mořic lákají všechny milovníky adrenalinu a sběratele nezapomenutelných zážitků. Perfektní stavby přitom navazují na dlouholetou tradici.

Svatý Mořic je jednou z kolébek zimních sportů. | foto: Libor Budinský, pro iDNES.cz

Slavné švýcarské zimní středisko umístěné ve výšce 1800 metrů nad mořem má sice pověst ultra snobského města, nicméně sportovním dobrodruhům nabízí také několik mimořádných adrenalinových atrakcí.

Ostatně za pár týdnů si tu lyžařská elita na mistrovství světa vyzkouší brutální „volný pád“, kterým začíná zdejší sjezd, naopak obě proslulé ledové dráhy už fungují od prosince a kdo má dostatek odvahy, může si je vyzkoušet na vlastní kůži. Pojďme si představit první z nich.

Každý rok znovu

Legendární Olympijská bobová dráha ve Svatém Mořici, tedy v místě, kde boby na konci 19. století vznikly, byla poprvé postavena v roce 1903 a v současné době představuje nejen nejstarší bobovou dráhou na světě, ale také jedinou dráhou, která je vystavěna kompletně pouze ze sběhu a ledu, bez jakýchkoliv stálých konstrukcí.

Na výstavbu bobové dráhy přijíždějí každý rok dělníci z Jižního Tyrolska.

Nestaví ji však Švýcaři, ale už desítky let patří tato pocta horalům z Jižního Tyrolska. „Máme stálý tým patnácti dělníků ze dvou vesnic, kteří přijíždějí vždycky v polovině listopadu a během tří týdnů naší olympijskou bobovou dráhu postaví,“ vysvětluje slavná švýcarská bobistka Francoise Plozza, která získala zlatou medaili na světovém šampionátu a nyní je ve vedení místního bobového klubu.

Jako ve stíhačce

Olympijská bobová dráha neslouží jen profesionálním sportovcům, ale mohou si ji vyzkoušet také turisté. „Není to ovšem zážitek pro nějaké padavky, neboť posádka jede téměř stejně rychle jako při závodech, tedy nějakých 130 kilometrů v hodině a dosáhne přetížení 4,5 G, což je podobné, jako když letíte stíhačkou. Celá jízda trvá zhruba 75 vteřin a já bych jí popsala jako čirý adrenalin, jako mimořádný a unikátní zážitek srovnatelný s volným pádem při skoku s padákem,“ popisuje místní atrakci Francoise Plozza.

Zároveň ale dodává, že vše je naprosto bezpečné. „Zatímco závodníci musí počítat s nehodami a zraněním, jízdy pro turisty jsou stoprocentně bezpečné, neboť se nikdy nejde za hranici rizika. Samozřejmě turisté jsou na místě posádky, tedy pravého a levého křídla, zatímco zbytek týmu čtyřbobu činí profesionální bobisté v roli pilota a brzdaře,“ doplňuje Francoise Plozza.

Vystavět Olympijskou bobovou dráhu zabere tři týdny, na stavbě pracuje patnáct mužů.

Vystavět Olympijskou bobovou dráhu zabere tři týdny, na stavbě pracuje patnáct mužů.

Ruční práce

Zajímavá není jen samotná jízda, ale také výstavba tratě, která se dělá sto let téměř stejným způsobem. V posledních letech se ovšem Svatý Mořic potýká na začátku sezóny s nedostatkem přírodního sněhu, proto mají stavitelé trati k dispozici sněžná děla na umělý sníh.

Tisíc sedm set metrů dlouhá dráha se čtrnácti zatáčkami spotřebuje na patnáct tisíc metrů krychlových sněhu a sedm tisíc krychlových metrů vody, a přestože sníh přisunuje stavitelům buldozer, všechno ostatní je výhradně ruční práce patnácti tyrolských specialistů. Ti v Mořici zůstávají po celou sezonu a každý den ledovou dráhu opravují, aby vydržela až do konce sezóny na přelomu února a března.

Pouze pro chlapy

Olympia není paradoxně jediná ledová dráha ve Svatém Mořici, neboť téměř vedle ní končí i slavná skeletonová dráha Cresta Run, kterou staví každý rok legendární toboganový klub bohatých „kaskadérů“, a to již od roku 1887.

Závodníci na Olympijské bobové dráze i na Cresta run musí projet pod železniční tratí.

Závodníci na Olympijské bobové dráze i na Cresta run musí projet pod železniční tratí.

V cíli se obě slavné dráhy setkávají.

V cíli se obě slavné dráhy setkávají.

Přestože Cresta byla dlouhá léta uzavřeným klubem a jízdu ledovým korytem povolovala jen svým členům, v posledních letech nabízí dočasné členství, díky čemuž si mohou vyhlášenou adrenalinovou atrakci vyzkoušet i běžní turisté. Na rozdíl od olympijské dráhy však na ní mohou především kvůli velkému nebezpečí zranění pouze muži.

Na skeletonových saních, tedy na polstrované desce s držadly nahoře a ocelovými noži vespod, se ledovým korytem sviští jen pár centimetrů nad ledem v pozici na břiše a hlavou dopředu. Jedinou ochranou jezdce je tak přilba.

Vyzkoušet si náročný a nebezpečný sjezd je poměrně finančně náročné. Pět jízd vychází zhruba na 15 tisíc korun, zájemce si ovšem musí pořídit také speciální pojištění. Na rozdíl od bobové dráhy totiž řídí sám a riziko zranění je poměrně vysoké. Jen pro srovnání, jedna jízda na bobech s posádkou vychází na 6 500 korun.

Pomsta olympijského vítěze

A na závěr slibovaná třetí atrakce, kterou si za pár týdnů můžeme vychutnat i v televizi, až bude probíhat přímý přenos z mužského sjezdu na Mistrovství světa v alpském lyžování, které se letos uskuteční od 6. do 19. února právě ve Svatém Mořici.

Sjezdovku, na níž se pojede mužský sjezd, vytvořil na počátku tisíciletí slavný švýcarský lyžař a olympijský vítěz Bernhard Russi a jak tvrdí místní lyžaři, své následovníky rozhodně nešetřil.

Fotogalerie

Start zabijácké sjezdovky totiž umístil na velmi strmý kopec, takže prvních dvě stě metrů se musejí lyžaři vyrovnat s ďábelským sklonem 45 stupňů, jenž při pohledu dolů připomíná pohled do propasti. Ne náhodou se tento úsek jmenuje „free fall“ (volný pád).

„Nejhorší není samotný sjezd této prudké části, ale skutečnost, že hned pod ním musejí lyžaři poměrně prudce zatočit, což bude mimořádně technicky náročné,“ upozorňuje lyžařský instruktor John, který ve Svatém Mořici pracuje. Přesvědčte se sami, mužský sjezd je na programu 11. února.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Pohodlí na cestě kolem světa za dvacet dní zajistí luxusně vybavení Boeing767.
Výlet jen pro miliardáře. Cesta kolem světa za 20 dní a 350 milionů

Extra zážitkům se meze téměř nekladou. Americká cestovní agentura přišla s nabídkou procestovat svět za dvacet dní v superluxusně zařízeném letadle. Můžete to...  celý článek

Město Chetwynd pořádá každoročně mistrovství světa ve vyřezávání motorovou...
On řídí, ona háčkuje. Manželé z Česka jedou z Aljašky do Argentiny

Rádi cestovali sólo, ale když se Hanka a Vašek potkali v Portugalsku, začali svět poznávat společně. Většinou stopem. Jednoho dne se rozhodli procestovat...  celý článek

Ilustrační foto.
Češi se letos vrátí na turecké i egyptské pláže, věří cestovky

České cestovní kanceláře po velkém poklesu v loňském roce očekávají podstatně lepší sezonu. Do karet jim hraje především klidnější bezpečnostní situace....  celý článek

Středočeská obec Řitka
Pičín, Řitka, Mrchojedy. Jak vznikaly nejšílenější názvy obcí v Česku

Slabošství, nemoc, ale také loupeže. Naše škodolibé prapředky pro pojmenování sousední obce inspirovalo ledasco. Nešlo však jen o dodnes známá a prvoplánová...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.