Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Adrenalin ve Svatém Mořici. Jak se staví nejstarší bobová dráha světa

aktualizováno 
Ledové koryto pro zazobané hazardéry, legendární bobová dráha či nejprudší sjezdovka na světě. Tři drsné atrakce slavného švýcarského zimního střediska Svatý Mořic lákají všechny milovníky adrenalinu a sběratele nezapomenutelných zážitků. Perfektní stavby přitom navazují na dlouholetou tradici.

Svatý Mořic je jednou z kolébek zimních sportů. | foto: Libor Budinský, pro iDNES.cz

Slavné švýcarské zimní středisko umístěné ve výšce 1800 metrů nad mořem má sice pověst ultra snobského města, nicméně sportovním dobrodruhům nabízí také několik mimořádných adrenalinových atrakcí.

Ostatně za pár týdnů si tu lyžařská elita na mistrovství světa vyzkouší brutální „volný pád“, kterým začíná zdejší sjezd, naopak obě proslulé ledové dráhy už fungují od prosince a kdo má dostatek odvahy, může si je vyzkoušet na vlastní kůži. Pojďme si představit první z nich.

Každý rok znovu

Legendární Olympijská bobová dráha ve Svatém Mořici, tedy v místě, kde boby na konci 19. století vznikly, byla poprvé postavena v roce 1903 a v současné době představuje nejen nejstarší bobovou dráhou na světě, ale také jedinou dráhou, která je vystavěna kompletně pouze ze sběhu a ledu, bez jakýchkoliv stálých konstrukcí.

Na výstavbu bobové dráhy přijíždějí každý rok dělníci z Jižního Tyrolska.

Nestaví ji však Švýcaři, ale už desítky let patří tato pocta horalům z Jižního Tyrolska. „Máme stálý tým patnácti dělníků ze dvou vesnic, kteří přijíždějí vždycky v polovině listopadu a během tří týdnů naší olympijskou bobovou dráhu postaví,“ vysvětluje slavná švýcarská bobistka Francoise Plozza, která získala zlatou medaili na světovém šampionátu a nyní je ve vedení místního bobového klubu.

Jako ve stíhačce

Olympijská bobová dráha neslouží jen profesionálním sportovcům, ale mohou si ji vyzkoušet také turisté. „Není to ovšem zážitek pro nějaké padavky, neboť posádka jede téměř stejně rychle jako při závodech, tedy nějakých 130 kilometrů v hodině a dosáhne přetížení 4,5 G, což je podobné, jako když letíte stíhačkou. Celá jízda trvá zhruba 75 vteřin a já bych jí popsala jako čirý adrenalin, jako mimořádný a unikátní zážitek srovnatelný s volným pádem při skoku s padákem,“ popisuje místní atrakci Francoise Plozza.

Zároveň ale dodává, že vše je naprosto bezpečné. „Zatímco závodníci musí počítat s nehodami a zraněním, jízdy pro turisty jsou stoprocentně bezpečné, neboť se nikdy nejde za hranici rizika. Samozřejmě turisté jsou na místě posádky, tedy pravého a levého křídla, zatímco zbytek týmu čtyřbobu činí profesionální bobisté v roli pilota a brzdaře,“ doplňuje Francoise Plozza.

Vystavět Olympijskou bobovou dráhu zabere tři týdny, na stavbě pracuje patnáct...

Vystavět Olympijskou bobovou dráhu zabere tři týdny, na stavbě pracuje patnáct mužů.

Ruční práce

Zajímavá není jen samotná jízda, ale také výstavba tratě, která se dělá sto let téměř stejným způsobem. V posledních letech se ovšem Svatý Mořic potýká na začátku sezóny s nedostatkem přírodního sněhu, proto mají stavitelé trati k dispozici sněžná děla na umělý sníh.

Tisíc sedm set metrů dlouhá dráha se čtrnácti zatáčkami spotřebuje na patnáct tisíc metrů krychlových sněhu a sedm tisíc krychlových metrů vody, a přestože sníh přisunuje stavitelům buldozer, všechno ostatní je výhradně ruční práce patnácti tyrolských specialistů. Ti v Mořici zůstávají po celou sezonu a každý den ledovou dráhu opravují, aby vydržela až do konce sezóny na přelomu února a března.

Pouze pro chlapy

Olympia není paradoxně jediná ledová dráha ve Svatém Mořici, neboť téměř vedle ní končí i slavná skeletonová dráha Cresta Run, kterou staví každý rok legendární toboganový klub bohatých „kaskadérů“, a to již od roku 1887.

Závodníci na Olympijské bobové dráze i na Cresta run musí projet pod železniční...

Závodníci na Olympijské bobové dráze i na Cresta run musí projet pod železniční tratí.

V cíli se obě slavné dráhy setkávají.

V cíli se obě slavné dráhy setkávají.

Přestože Cresta byla dlouhá léta uzavřeným klubem a jízdu ledovým korytem povolovala jen svým členům, v posledních letech nabízí dočasné členství, díky čemuž si mohou vyhlášenou adrenalinovou atrakci vyzkoušet i běžní turisté. Na rozdíl od olympijské dráhy však na ní mohou především kvůli velkému nebezpečí zranění pouze muži.

Na skeletonových saních, tedy na polstrované desce s držadly nahoře a ocelovými noži vespod, se ledovým korytem sviští jen pár centimetrů nad ledem v pozici na břiše a hlavou dopředu. Jedinou ochranou jezdce je tak přilba.

Vyzkoušet si náročný a nebezpečný sjezd je poměrně finančně náročné. Pět jízd vychází zhruba na 15 tisíc korun, zájemce si ovšem musí pořídit také speciální pojištění. Na rozdíl od bobové dráhy totiž řídí sám a riziko zranění je poměrně vysoké. Jen pro srovnání, jedna jízda na bobech s posádkou vychází na 6 500 korun.

Pomsta olympijského vítěze

A na závěr slibovaná třetí atrakce, kterou si za pár týdnů můžeme vychutnat i v televizi, až bude probíhat přímý přenos z mužského sjezdu na Mistrovství světa v alpském lyžování, které se letos uskuteční od 6. do 19. února právě ve Svatém Mořici.

Sjezdovku, na níž se pojede mužský sjezd, vytvořil na počátku tisíciletí slavný švýcarský lyžař a olympijský vítěz Bernhard Russi a jak tvrdí místní lyžaři, své následovníky rozhodně nešetřil.

Fotogalerie

Start zabijácké sjezdovky totiž umístil na velmi strmý kopec, takže prvních dvě stě metrů se musejí lyžaři vyrovnat s ďábelským sklonem 45 stupňů, jenž při pohledu dolů připomíná pohled do propasti. Ne náhodou se tento úsek jmenuje „free fall“ (volný pád).

„Nejhorší není samotný sjezd této prudké části, ale skutečnost, že hned pod ním musejí lyžaři poměrně prudce zatočit, což bude mimořádně technicky náročné,“ upozorňuje lyžařský instruktor John, který ve Svatém Mořici pracuje. Přesvědčte se sami, mužský sjezd je na programu 11. února.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

Oblazy: horní mlýn
Neznámé perly Slovenska. Výlet do krásných soutěsek Chočských vrchů

Vápencové soutěsky Slovenska nadchnou svou divokostí a odvážně vedenými turistickými trasami po žebřících, visutých lávkách a ocelových lanech. K těm spíše...  celý článek

Prášily-Zelená hora
Velký přehled letních turistických novinek v Česku pro rok 2017

Nové turistické okruhy, opravená koupaliště i městské slavnosti. Vydejte se s námi za novými turistickými atrakcemi, které české a moravské kraje připravily...  celý článek

Takto Igor Brezovar brázdil národní parky v USA společně s manželkou.
Na dvou kolech projel celý svět. S motorkou ukecal i bandity

V 17 letech měl Igor Brezovar sen: projet svět na motorce. Dnes její počítadlo ukazuje 372 tisíc kilometrů a svoji misi si už dávno splnil. „Milionář svět...  celý článek

Další z rubriky

Kempování u ledovce Matanuska. Na délku měří ledovec 43 kilometrů a pohybuje se...
Dvě třetiny Čechů vybírají dovolenou podle rizika teroristického útoku

Až 67 procent Čechů bere při výběru dovolené v úvahu riziko teroristického útoku v dané destinaci. Větší obavy mají hlavně starší lidé. Vyplývá to z průzkumu...  celý článek

Oblazy: horní mlýn
Neznámé perly Slovenska. Výlet do krásných soutěsek Chočských vrchů

Vápencové soutěsky Slovenska nadchnou svou divokostí a odvážně vedenými turistickými trasami po žebřících, visutých lávkách a ocelových lanech. K těm spíše...  celý článek

Ilustrační foto
Nadalovy trenýrky i lože císařovny Sissi. 20 tipů na deštivou dovolenou

K moři jezdíme proto, abychom si užili sluníčka a trochu se opálili. Ale co dělat, když vám na dovolené v Chorvatsku, Řecku, Španělsku, Bulharsku nebo Turecku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.