Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Starodávná Hedvábná stezka ožívá

  15:44aktualizováno  15:44
Hedvábná stezka, legendární obchodní trasa mezi Evropou a Čínou vedoucí přes rozlehlé a pusté území Střední Asie, po mnoha letech ožívá. Cestu po staletí užívali obchodníci, dobrodruhové a badatelé, kteří míjeli exotikou zavánějící města - Samarkand, Buchara nebo Chiva. Později provoz na stezce značně poklesl - způsobil to rozmach světové lodní dopravy a zejména politický režim bývalého Sovětského svazu, který udržoval většinu území v izolaci.

Bývalou Hedvábnou stezku kopíruje nový tranzitní koridor Evropa-Kavkaz-Asie známý pod zkratkou TRACECA. Ten vznikl v roce 1993 jako program Evropské unie.

Impuls ke vzniku koridoru dal zánik Sovětského svazu v roce 1991. Osm nových států, které po rozpadu vznikly, z toho tři na Kavkaze a pět ve Střední Asii, hledaly nové způsoby, jak si zajistit a udržet ekonomickou nezávislost. Jedním z opatření byla právě výstavba a obnova koridoru.

Kazašský přístav Aktau vzkvétá
Rozvoj koridoru je nejpatrnější v Aktau, kazašském přístavu na pobřeží Kaspického moře. Ten se rychle mění v důležitý přepravní uzel pro nákladní, automobilovou, železniční i osobní dopravu. Město, které bylo založeno v roce 1963 a dosud nese pečeť sovětského provinčního města z té doby, se vyvíjí tak překotně, že se zřejmě zanedlouho stane turistickým letoviskem.

Přístavem Aktau proudí zejména nerostné suroviny: kaspická ropa, kovy z Kazachstánu a Ruska směřující do Íránu, stejně jako obilí a další položky. Přístav má ale ohromný potenciál i pro kontejnerovou dopravu. Přeprava kontejnerů například z Číny do Hamburku trvá po moři 25 dní, přes Aktau je to sice dražší, ale trvá to o deset dní méně.

"Hedvábná stezka má dnes ohromný význam," vysvětluje místní investor Alexander Glock.  "Zboží putuje z Gruzie přes Ázerbájdžán a Kazachstán do Číny," říká. Pravidelné lodní spoje nyní spojují všechny důležité přístavy v Kaspickém moři - Baku v Ázerbájdžánu, Nov Šahr v Íránu a řadu ruských přístavů včetně Machačkaly poblíž Astrachaně v severní části moře.

Plánují se nové ropovody
Koridor TRACECA nepočítá pouze s železniční a silniční dopravou, přestože v Ázerbájdžánu a Gruzii na druhé straně Kaspického moře se na mnoha místech staví nové silnice. Zahrnuje také nové trasy ropovodů, které budou přepravovat největší nerostné bohatství regionu na světové trhy. 

V průběhu příštích let bude postaven ropovod z Baku do tureckého Ceyhanu na pobřeží Středozemního moře, což poskytne zcela novou trasu pro dopravu ropy z Východu na Západ tím, že se vyhne území Ruska na severu nebo Íránu na jihu. 

Autoři: ,




Nejčtenější

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Další z rubriky

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Romantická skaliska na jižním okraji vrcholové plošiny Brostschbergu
Stezkami čarodějnic v Alsasku. Magický svět ve francouzských Vogézách

Do Alsaska se jezdí hlavně kvůli znamenitým vínům. Dalším tamním oblíbeným lákadlem jsou samozřejmě divukrásné Vogézy s holými hřebeny i vodopády. Kromě nich...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.