Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


GLOSA: V případu sražení cyklisty v Brně nese vinu vystupující řidič

aktualizováno 
Cyklistická veřejnost diskutuje o smrti cyklisty, který minulý měsíc zahynul v Brně poté, co mu do cesty otevřel dveře vystupující řidič automobilu. Cyklistu tím srazil na tramvajový pás. Podle oslovených dopravních právníků však nelze obecně říci, kdo mohl nehodě předejít. Pro mnohé je to překvapivé hodnocení. Zde je pohled z praxe.

Cyklista v centru Brna narazil do dveří od auta. | foto: Policie ČR

Cyklista bez helmy

Případ můžeme rozdělit na dvě části. Ta první, cyklista neměl helmu, což mohlo být hlavní příčinou fatálního konce pádu. Poučení je naprosto jasné a opakujeme si ho na nejrůznějších fórech dnes a denně. Nevyjíždějte na kolech nikdy bez helmy. Ačkoli kolo ovládáte jako Peter Sagan, nikdy nevíte, co se stane, co někdo kolem neočekávaně udělá. Helma, ačkoli není od 18 let výše pro cyklisty povinná, by prostě měla být zákonem.

Byl viníkem cyklista, nebo řidič?

Hlavně se chci ale pozastavit nad druhým aspektem nehody, tedy tím, kdo nesl vinu na samotné srážce. Zda cyklista, nebo vystupující řidič. Z pohledu zkušeného, náruživého řidiče a zároveň podobně zkušeného a vášnivého cyklisty je to v podstatě jasné. Na vině byl podle dostupných informací vystupující řidič vozu a je s podivem, že experti v tom nejsou zajedno.

Nehoda v Brně

  • Před necelými dvěma týdny zemřel v Brně šestapadesátiletý brněnský architekt Petr Hurník, který měl během jízdy na kole tragickou nehodu.
  • V momentě, kdy objížděl stojící auto, otevřel řidič vozidla dveře. Cyklista do nich narazil a skončil podle policejní mluvčí v bezvědomí na tramvajovém pásu.
  • Na následky zranění cyklista zemřel, neměl helmu.

Proč? Není prostě možné bez rozhlédnutí jen tak otevřít dveře auta, když stojím levou stranou do silnice. Zejména tam, kde je vyšší provoz a kde navíc jezdí tramvaje.

Kdo by byl vinen, kdyby řidičovy dveře urazil jiný automobil, tramvaj, autobus? Samozřejmě, že vystupující řidič, který se dobře nepodíval do zpětného zrcátka, co se děje za ním. Cyklista v tomto případě těžko může předvídat a jezdit tak, aby eliminoval riziko srážky. Musel by jet nejméně dva metry od všech aut, ale tím už by zasahoval do kolejí. Takovou jízdu si prakticky nelze představit. Stejně jako si nelze představit, že cyklista pojede tak, aby mohl zabrzdit v případě, že někdo před ním náhle otevře dveře automobilu.

Navíc otevřít nečekaně dveře do vozovky je prakticky stejné, jako do ní najednou bez rozhlédnutí a bez signalizace vyjet z parkovacího místa. V takových případech přitom mají experti jasno.

Incidentů s dveřmi je celá řada

Podobný incident s vystupujícím řidičem se už stal mnoha cyklistům, kteří často jezdí po městě. Sám jsem se jednou nebo dvakrát jen tak tak stačil vyhnout. Kamaráda právě otevřené dveře vozu odmrštily do vozovky. Jen zázrakem vyvázl pouze se zhmožděnou rukou, ramenem a zlomenými žebry.

Relativizovat příčinu podobné nehody je podle mého názoru chybou expertů. Pokud nebude vina řidiče uznána, bude to znamenat závažný precedens pro rozhodování v dalších podobných případech.

Spor může být jediný a zde už si netroufám vynášet jasný kategorický soud. Může být řidič viněn z přímého usmrcení cyklisty, pokud ten neměl na hlavě helmu?

Budeme rádi, když nám napíšete vaše názory.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Hydroelektrárna Spálov v detailu. Po předešlé domluvě si ji můžete prohlédnout...
Putování krajinou skla. Na kole za největším podzemním jezerem Česka

Železný Brod bývá označován za ideální turistické rozcestí Českého ráje, Jizerských hor a Krkonoš. Byla by ovšem škoda vyrážet za tak dalekými cíli a...  celý článek

Estonský hrad Kuressaare (Arensburg)
100 POHLEDŮ: Důstojníci na procházce u hradu v Kuressaare - Arensburgu

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Další z rubriky

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Pohled z Plešivce na centrální Brdy
Někdy musíte pěšky, ale stojí to za to. Na kole po nejvyšších kopcích Brd

Vydejte se s námi na horském kole na vrcholy několika brdských kopců. Na přibližně 60kilometrové trase navštívíme například Studený vrch (nejvyšší v oblasti...  celý článek

Z Altissima dolů ke Gardě
Sedm skvělých cyklotras v okolí jezera Garda

Pokusili jsme se najít ty nejhezčí a nejlepší trasy u jezera Garda. Zůstaneme opět u severního cípu jezera, kde jsou nejúchvatnější scenérie, nejrozmanitější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.