Lyžařský tunel v americkém středisku Snowbird | foto: George Frey, Reuters

Snowbird - nejlepší sníh světa a první ski tunel Ameriky

  • 7
Také se už nemůžete dočkat prvního sněhu a pořádné lyžovačky? Pojďte s námi alespoň na krátkou virtuální návštěvu do amerického střediska Snowbird. Dva metry toho nejlepšího sněhu na světě, tratě jako hrom, špičkové služby a k tomu zcela nový ski tunel - první v Severní Americe. Českým lyžařům se zvláště v těchto dnech o něčem takovém může jen zdát.

Číslo 1 v USA

Devadesát sjezdovek, kterým dominují hlavně středně obtížné až těžké, jedno kabinové jumbo pro 125 lidí, deset sedačkových lanovek, tratě v rozmezí 2600 až 3200 metrů, přepravní kapacita 17000 lyžařů za hodinu a k tomu nyní i nový tunel - takový je Snowbird v pohoří, jež nese typicky indiánské jméno Wasatch. Ne náhodou toto špičkové středisko spolu se sousední Altou označuje americký SKI Magazine za č. 1 v celých USA.

Kliknutím zvětšíte

Nejlepší sníh

Ale hlavně ten sníh - takový sníh, jaký v Evropě najdete jen pár dní v roce a možná vůbec ne, říkají  znalci. Nevěříte? Marketingový trik? Tak vězte, že pochybnosti trvají do prvního okamžiku, než si ten božský extra suchý sníh promnete v prstech. Zde, díky vysoké nadmořské výšce, ale i zvláštním klimatickým podmínkám, vydrží prašan mnohem déle než jinde.

A průměrná výška sněhové pokrývky ve středisku Snowbird přes zimu je navíc úctyhodná - více než dva metry.

Proto je Snowbird jako stvořen nejen pro brázdění dokonale upravených sjezdových tratí, ale i pro ježdění ve volném terénu a pro heliskiing. Možností pro lyžařský i snowboardový freeride je tu habaděj zejména v oblasti Peruvian Gulch (Peruánská rokle) , tam, kde začíná nový tunel.

Snowbird se svými nejvyššími vrcholy je impozantní. A impozantní jsou i názvy tratí a freeridových stěn, jen posuďte - Tygří ocas, Poslední volba, Hromová mísa a Hromová chodba, Vysoká hra nebo Dvakrát dolů.

Nový dvousetmetrový tunel prokopaný do skály propojuje zmíněný Peruvian Gulch v hlavní sjezdařské oblasti Snowbird s Mineral Basin, který je schován za hlavním kopcem a umožňuje jeho mnohem lepší dostupnost.

Zatímco evropské Alpy již několik tunelů mají (našinci si budou asi nejvíce pamatovat tunel na ledovci v rakouském Söldenu), v Americe je to naprostá novinka. Peruánský tunel měří asi 200 metrů, je vysoký čtyři a široký tři metry. Pásový dopravník proveze za hodinu 1800 lyžařů. Práce na něm trvaly něco málo přes rok a náklady byly kolem 650 000ti dolarů.