Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Skvělý výlet pražskou periferií na kole

  18:23aktualizováno  18:23
Proslulé průhonické parky jsou v teplých jarních dnech cílem mnoha pěších, motoristů a hlavně cykloturistů. Ti mohou od loňského roku využít vyznačenou cyklostezku z pražského Podskalí do Průhonic. Jejích pětadvacet kilometrů je rozděleno na dvě zcela rozdílné části.

Od Vltavy přes Nusle a Vršovice do Záběhlic připomíná trasa českou variantu nepovedené cyklostezky: je vyznačena žlutými tabulkami se znakem kola, ale vede po chodnících, parkovými cestami i přes rušné ulice.

Cyklisté nemohou očekávat  žádný komfort a bezpečí jako v západní Evropě, kde jsou pro ně zřizovány od chodců i aut oddělené komunikace nebo aspoň jejich pruhy. V této části cyklostezky se nejlépe uplatní městská nebo cestovní kola.

Kolem Botiče
V Záběhlicích se charakter trasy mění, už nemá nic společného s klasickou cyklostezkou, protože se klikatí po hlinitých cestičkách podél Botiče. Za sucha ji zvládnou horko-těžko trekkingová kola, ale za mokra je to pořádné sousto i pro jezdce na horském speciálu.

Na úzkých lesních pěšinkách je proto potřeba dávat dobrý pozor zvláště na pěší turisty. Chodí jich tu hodně a mají právo na to, aby je cyklisté neohrožovali bezohlednou jízdou.

Oáza kvetoucích zahrad
Sportovní zážitky z cyklistického výletu lze umocnit návštěvou jedné ze dvou průhonických zahrad. Známější je zámecký park, ve kterém právě kvetou především skalničky a rododendrony. Zajímavější je ovšem dendrologická zahrada na druhé straně dálnice (poblíž nákupních hal Makro a Hypernova), kde v současné době dokvétají například desítky druhů rododendronů, procházet se lze mezi stovkami druhů stromů a keřů, nebo obdivovat uměle upravený potůček.

V obou zahradách je zakázáno jezdit na kolech, ale bicykly je možné odložit a případně uzamknout poblíž pokladen.

KUDY JET

1) Výletníkům doporučujeme začít až u hostivařského Intersparu. Vynechají tak nezáživné parkové cesty a proplétání se mezi auty. Na parkovišti u hypermarketu lze odstavit auto, dojet sem z konečné metra Skalka nebo z nádraží Hostivař. Pár set metrů pojedeme po Práčské ulici až k první asfaltové odbočce doleva dolů k Botiči. Je to na křižovatce s Jiřičkovou ulicí.

2) Přejedeme po mostě potok a stezkou podél ohrady se dáme doleva. Konečně jsme v terénu. Na první křižovatce se dáme zase doleva a po asfaltové cestě sledujeme v uctivé vzdálenosti tok Botiče.

3) Dobrodružnější povahy mohou hned uhnout doleva a po klikaté lesní stezičce ho sledovat z bezprostřední blízkosti. Minou moderní jez Marcela a v příšeří hustého listnatého lesa se na asfaltku zase napojí. Ta nás protáhne suchou nohou mezi chráněnými bažinami. Ty jsou tak cenné, že je ochránci přírody obehnali vysokým drátěným plotem.

4) Přejíždíme kruhový objezd a vjíždíme do staré Hostivaře. Domky natlačené až k potoku nás nutí k obezřetnosti, úzká stezka vede těsně nad vodou a koupání na začátku cyklistické túry není nic příjemného.

5) Semafory u přechodu přes frekventovanou Pražskou ulici a paneláky nad ní nás vracejí do reality a připomínají, že jsme stále v metropoli a ne na vesnici. Po chvíli se ocitáme se mezi mnoha výletníky, kteří míří k Hostivařské přehradě. Po pravé ruce se kroutí Botič v romantických meandrech a vlevo nad námi se objevuje několik skalek.

6) Přehradní hráz necháváme za sebou a po levém břehu se proplétáme po asfaltové cestě mezi rodinkami a důchodci na procházce. V přehradě už se koupou první odvážlivci a po celý den tu posedávají desítky rybářů. Na konci přehrady posedávají na lavicích u stánku znavení turisté a opilci.

7) Skrz staré Petrovice projedeme po betonové silnici, mineme ragbyové hřiště a konečně jsem zase v terénu. Podjíždíme most a po úzké cestičce jedem nad Botičem. Zhruba po pěti stech metrech přichází nebezpečné místo. Vysoko nad hladinou musíme přejet utržený břeh. Za vlhka je to klouzačka přímo do vody.

8) Po nějaké době se objeví na druhé straně potoka zbořenina Fantova mlýna a o kousek dál i železný mostek. Kdo dá přednost brodu, musí počítat, že při průjezdu sahá voda až nad přehazovačku.

9) Projíždíme vsí Čestlice a znovu vyrážíme do terénu. Cesta se ovšem větví a my si můžeme vybrat nejméně ze tří variant. Nelze ovšem zabloudit, pokud se držíme aspoň přibližně směru potoka. Nejčastěji se jede po levém břehu Botiče, kde na cyklisty číhá druhé nebezpečné místo – dvě stě metrů mokrých kořenů těsně nad vodou. O pády přímo do potoka tady nebývá nouze.

10) Následuje podmáčená louka, brod přes vedlejší potůček a prudký kopec, který většina cyklistů zdolává pěšky. Vyjet se ale dá. Úzkou lesní pěšinou jedeme podél plotu až ke komplexu hotelů a restaurací u dálnice. Zde buď zadním vchodem vjedeme do dendrologické zahrady po levé straně nebo podjedeme dálnici a po pár dalších stovkách metrů jízdy lesem se ocitneme na silnici pod Průhonickým zámkem.

Botič u opuštěného Fantova mlýna

Jedna ze současných pražských cyklostezek kolem Hostivařské přehrady.

Stoupání k dendrologické zahradě

Jez Rybářská bašta v Hostivaři

Jez Marcela v Záběhlicích

Romantická jízda v lese nad Čestlicemi

Rozkvetlé rododendrony v Průhonickém parku

Chátrající zámeček v Čestlicích

Zámek Průhonice

Autoři:




Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc
Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční...  celý článek

Řeka, vodník, mořská panna, zlaté rybky, vrbička. Tak vypadá idylka na Ohři.
Slavný opilec, rybářský ráj a město piva. Lehký cyklovýlet okolím Žatce

Cyklotoulky v okolí Žatce, by se klidně mohly jmenovat chmelové či pivní. Ale nejen pivem živ je člověk, takže k němu přidáme ještě projížďku kolem řeky až k...  celý článek

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.