Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Škola skoku na kole v bikeparku Lipno. Hlavně uvolněně, žádná křeč

  11:00aktualizováno  11:00
Už jste si zkusili s kolem cíleně se vznést do vzduchu? My jsme pro tak trochu neplánovaný výcvik této dovednosti zvolili jedno z nejpříhodnějších míst v republice. Inovované freeridové tratě na lipenské Jezerní sjezdovce, které jsou vhodné jak pro experty, tak pro začátečníky.

Freeride neboli více či méně bezpečné blbnutí na kole při jízdě cestou necestou rovnou dolů bez ohledu na sklon svahu je opravdu zvláštní cyklodisciplína. S normální jízdou na kole to nemá prakticky nic společného. Teď trochu předběhnu, ale musím rovnou sdělit, že i já, jinak milovník horského kola, jsem při tom objevil nové dosud nepoznané obzory.

Silniční karbonový speciál z etapy Tour de France jsem ovšem musel vyměnit za neuvěřitelně těžký, bytelný, celoodpružený stroj s velkými zdvihy, lehkou helmu za mohutnou integrální přilbu s chráničem chrupu, tenoučký silniční dres za páteřák a ještě přidat chrániče kolen, holení i loktů.

Na startu

Na startu

Připadám si trochu jako rytíř Lancelot. Od rána pěkně pere slunce, takže jsem propocený od hlavy až k patě. Na druhé straně nepopírám, že mi "rytířská" výzbroj zvyšuje sebevědomí. Společně se svými malými synky, kteří mne přibrali do party, se tvářím jak drsňák. Holandští turisté zírají.

Hlavně žádná křeč

Průvodcem se nám na půl dne stává mladý rider Pavel Šimeček, který na lipenských tratích poskytuje přes prázdniny instruktáž základních freeridových dovedností.

Dnešní cílem je osvojit si základní techniku divoké jízdy terénem s překážkami. Synové si pak jako závěrečný bonbónek vynucují lekci aspoň malých skoků. Nemám se prý bát, bude to sranda.

Kola nám vyváží lanovka s pozornou obsluhou jak někde v Rakousku. Na samém vrcholu Jezerní sjezdovky pak přichází krátký popis cyklostroje a ústní instruktáž.

Autor na trati

"Při jízdě v terénu zásadně neseďte v sedle, ale stůjte v pedálech v uvolněné pozici. Hlavně žádná křeč, mírně pokrčená kolena a lokty, váha těla je uprostřed, ani příliš dopředu ani dozadu," vysvětluje Pavel tak přesvědčivě, že se zdá, že se to musí naučit za pár minut každý blbec. "A s těžištěm se manipuluje až ve vzduchu, ovlivňuje se tím hlavně průběh letu při skocích," ještě doplňuje.

Synkové okamžitě zbystřují. Ano skoky, to je přesně to, co nás nejvíce zajímá, přesvědčují mne a opakují význam správně posazeného těžiště. Ještěže Pavel trvá nejprve na krátkém základním výcviku.

Trať pod lanovkou, na sloupech jsou připevněné chrániče

"Čím je sedlo níž, tím líp," pokračuje ve výkladu a sundává mi sedlo do míst, kde se už na něm skoro nedá sedět. Nestačím domyslet, proč ho tam tedy vůbec máme, protože Pavel hned pokračuje. "Nohy na pedálech jsou přibližně uprostřed, spíš jen mírně vpředu, ale rozhodně ne úplně na špičce nebo na patě. V takové pozici máte nejlepší stabilitu a můžete tak i ustát případný skok."

Malé nožky ihned brnkají o pedály a hledají učebnicovou polohu. Kdyby se takhle hrnuli do učení...

A další novinka. Účinné hydraulické brzdy prý zvládne jen jeden prst, nejlépe ukazovák. Hlavně, ale nebrzdit prudce (to, jak se později ukáže, jsem si měl zapamatovat nejvíc). Zbytek rukou se pak může věnovat pevnému, nikoli však křečovitému držení řídítek.

Výukou freeridové jízdy se jako červená nit táhne základní pravidlo: nic nedělat křečovitě a trhaně. "Jedeme uvolněně, ze začátku i pomaleji, ale čistě. Nezaměřujeme se na rychlost, ale spíš na techniku," zdůrazňuje Pavel.

Na trati

Na trati

Stehna pálí, ruce bolí

Malí bikeři se při zmínce o pomalé jízdě už už začínají nudit, naštěstí dává Pavel pokyn ke startu. Vyrážíme jeden po druhém nejprve na lehčí "rodinnou" modrou trať.

Po první třetině máme co dělat, abychom to udýchali. Jízda ve stoje přes kameny a výmoly a malé hliněné lavice dá nezkušenému jezdci pěkně zabrat.

"Teď přijde série klopených zatáček. V nich se zaměřte na práci těla a přizpůsobujte ji terénu," pokračuje Pavel. "V klopence je dobré se naklonit a položit se do ní. Nejde tam až tolik o práci řídítek, spíše je důležité sledovat pozici pedálů. Někdo si také v klopenkách pomáhá podobně jako jezdci motokrosu tím, že sundají z pedálu vnitřní nohu a jsou jakoby připraveni se v případě nutnosti odrazit od země."

Na překážkách

Hned při první jízdě najedu na malou dřevěnou lavici moc rychle. Kopne mne to, kousek letím vzduchem a po dopadu dělám všechno špatně. Těžiště jde moc dopředu, ruce jsou najednou moc pokrčené, až moc vystrašeně beru za brzdy. Jen tak tak, že nejdu přes řídítka.

Po půlhodině jsem úplně hotový, stehna pálí, ruce bolí a pot ze mne leje. Synové jsou ovšem naprosto nadšení. Pomalu ale jistě se seznamujeme se silou a zákeřností brzd, s náklony v zatáčkách. Brzy zkoušíme i těžší červeno-černou freeridovou trať (měří stejně jako modrá 1500 metrů), kde jsou ostřejší klopenky a ještě větší překážky.

Na trati

Kdo lehne jako první?

A jde se na skoky. Každý, kdo jezdí na horském kole s nášlapy, si už určitě někdy zkusil s kolem poskočit, případně se přenést v jízdě přes nějakou nízkou překážku, třeba větev nebo kanál. Není to nic těžkého. Kontrolovaný skok z půl metru či metr vysoké překážky je ale úplně jiná disciplína. Nacházíme si malý hliněný hrb, kde se z nás stanou letci.

"Musíte mít trochu rychlost, ale pro začátek ne zas moc. Na kole stůjte pěkně uprostřed, uvolněně. Při výjezdu na překážku zatáhněte za řídítka a pak pokrčte nohy."

"Kolo se vznese a dopadne pak na obě kola. Nebo se jen přikrčte a natáhněte ruce s řídítky kupředu," vysvětluje Pavel a hned předvádí trik. V jeho podání to vypadá naprosto banálně. Ale banální to rozhodně není.

Na překážkách

Člověk má v hlavě psychický blok trochu víc to rozjet a najet překážku v patřičné rychlosti. Ze začátku proto všichni shodně jen překážku přejíždíme. Teprve při třetím, čtvrtém pokusu cítíme změnu. Kolo chviličku letí vzduchem, nohy na sekundu opouštějí oporu pedálů a všechno se vznáší jakoby ve vzduchoprázdnu. Úžasné.

Hned zkoušíme víc, výš a dál. Ale ještě není vyhráno. Teď přijdou trochu vyšší překážky a při jízdě na celé trati, ne jenom na přehledném vybraném úseku. Pavel nám ovšem neřekl, že je jen otázkou času, kdy někdo lehne. První se rozstřelí benjamínek. Až je mi ho líto, ještě že má brnění. Chvíli brečí, oprašujeme umazané kalhoty a jdeme znovu na to.

Na překážkách

Za chvíli dojde řada na mě. Je to rána, ani nevím, jak se to stalo, ale nejspíš podobná chyba jako minule, jen ve vyšší rychlosti. Tělo při dopadu příliš vpředu na předním kole a navíc jsem asi instinktivně vzal moc za brzdy. Ještě že mě kolo při pádu minulo. Pomalu se sbírám, všechny kosti snad drží pohromadě, ale na trochu krve z ruky došlo.

V závěru výuky se konečně chytáme a začínáme lítat. Ne moc, tak metr, metr a půl, možná dva. Je to úžasný pocit, kolo je ve vzduchu, nohy necítí oporu pedálů a pak přijde dopad. Čím déle to člověk zkouší, tím se cítí jistější. Připadám si jak první aviatici bratří Wrightové, když se na chviličku vznesli nad zem.

Loučíme se s Pavlem. Za těch pár hodin toho máme dost, ale stali se z nás malí letci. Synové jsou nadšeni, já přežil, co víc si přát.

Na úplný závěr ještě malá poznámka. Freeridové tratě na Lipně sjede s trochou opatrnosti každý mírně pokročilý biker. Jen to chce pro začátek opatrně a vyhnout se velkým překážkám. Dá se to zvládnout na obyčejném horském kole, ale určitě doporučujeme vyzkoušet speciál z půjčovny. Hlavně nezapomenout helmu a chrániče.

Mapa tratě

Mapa tratě

překážky na Lipně

- klopené zatáčky
- velké, střední a malé hliněné lavice (většinu z nich není bezpodmínečně nutné dolétnout při skoku až do konce, jdou i jednoduše přejet)
- gap (zvednutá dřevěná rampa se zubem-skokem a dřevěným sjezdem, může se dopadnout na dřevo nebo i za něj, jedna z překážek, kterou by měl začátečník raději objet)
- wall ride (dřevěná stěna téměř kolmá, ale ne úplně, která se na Lipně dá jet nízko i vysoko a jak nájezd tak i odjezd jsou relativně bezpečné)
- dřevěná lavice (z boku připomíná sedlovou střechu, lze ji buď jen přejet nebo ti odvážnější ji mohou krásně skočit, závisí jen na rychlosti, jak daleko se letí)

Tipy na ubytování blízko bikeparku
nejlevnější - Camping Lipno Modřín, hned u jezera
levnější - Chata Lanovka (jak název napovídá hned u lanovky pod tratěmi)
dražší a luxusnější - apartmány Landal Marina Lipno (cca 200 - 300 metrů od lanovky)

Půjčovna freeridových kol a sady chráničů je 100 m od lanovky v Chatě Lanovka (cena kompletu na 2 hodiny je 400 kč). Jedna jízda lanovkou pro dospělého stojí 60 kč (pro dítě do 15 let 30 kč), permanentka na celý den 330 kč (160 kč).
Více informací na www.lipnoservis.cz

Autor:




Nejčtenější

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Šílený přístav v Bangladéši
VIDEO: Nás nedostanou. Kurz přežití v šíleném přístavu v Bangladéši

Bangladéšský přístav v Dháce je stejný jako celá země. Přelidněný, přeplněný, plný odpadků a boje o přežití. Míchají se zde staré bárky s moderními loděmi,...  celý článek

Ilustrační foto
Židé, prosím, sprchujte se. Cedule v švýcarském hotelu naštvaly Izrael

Malý alpský hotel ve Švýcarsku vyvolal pobouření, když ve svých prostorách umístil cedule s pokyny pro židovské hosty. Po vlně kritiky, ke které se připojila i...  celý článek

Tanečník ze Sepiku je připravený na kulturní show v Madangu.
My máme hodinky, oni mají čas. Co udělají mobily s Papuánci?

Martin Soukup letos dostal cenu Neuron, udělovanou nejlepším vědcům. Mimo jiné za to, že sleduje, jak žije asi patnáct set lidí v odlehlém údolí ostrova...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Další z rubriky

Zámek Klášterec nad Ohří odrážející se ve vodní hladině
Kde má čas své muzeum. Cyklovýlet za holkami z porcelánu

Vodní plocha a červený zámek odrážející se v její hladině. Nenechte se zmýlit, i tato představa může mít několik reálných předobrazů. Dnešní Cyklotoulky vás...  celý článek

Výhled z Velkého Javorového
Pět tipů, jak se v Beskydech pěkně zřídit na horském kole

Žádný strach, nehodláme vás posílat sjíždět nejhlubší a nejprudší beskydské rokle. Ale pokud si na cyklovýletech vedle kochání zároveň rádi dáte do těla, mohly...  celý článek

Bratislavský hrad je po právu hlavní dominantou.
Cyklovýlet okolím Bratislavy: 40 kilometrů naplněných pohodou a vínem

Poloha na Dunaji, poblíž Podunajské nížiny z jihovýchodní strany a Malých Karpat ze severní strany, právem dělá z Bratislavy skvělou turistickou destinaci. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.