Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sjezdovky italské Marmolady pokryl čerstvý prašan

  0:04aktualizováno  0:04
Minulý týden padal v Dolomitech sníh, který pokryl nejenom nejvyšší štíty, ale také všechna lyžařská střediska. Jejich královnou je Marmolada. Po ledovci je možné ještě teď v dubnu sjíždět na lyžích či snowboardu metrovou vrstvou nadýchaného prašanu.

Marmolada: sjezdovka na ledovci | foto: Jakub Turek

Lyžařský okruh zvaný Skitour Marmolada začíná obvykle na parkovišti v sedle Fedaia (2057 m n. m.), kam míří motorizovaní lyžaři z okolních středisek. Kdo bydlí v rekreačním městečku Arabba (1602 m n. m.), dostane se sem za necelou hodinu systémem lanovek přes sedlo Padon (2370 m n. m.). Platí tu jednotná permanentka.

Koncem minulého týdne využíváme vydatného sněžení, a hned jak pomine akutní lavinové nebezpečí, jedeme lyžovat na Marmoladu. Královna Dolomit za to stojí.

Sedlo Fedaia je pro auta zatím uzavřené

Přijíždíme autem frekventovanou silnicí od Cavalese a Canazei. Hned na začátku musíme řešit oříšek, jak se na Marmoladu vůbec dostat. Průjezd sedlem Fedaia okolo stejnojmenného jezera je totiž stále ještě uzavřený. Zima tu ještě neskončila, ačkoliv dole v údolí již kvetou stromy a raší zelená tráva.

Zajíždíme tedy přes přehradní hráz na miniaturní parkovišťátko u chaty Seggiovia. Nasedáme na kuriózní lanovku a necháváme se vytáhnout k chatě pod marmoladským ledovcem Pian dei Fiacconi (2700 m n. m.).

Prastará lanovka má dvě místa ke stání, na dolní ani horní stanici nebrzdí, a tak je potřeba se ve vhodnou chvíli rozeběhnout a naskočit zezadu do kovové ohrádky. S lyžemi pomáhá veselá obsluha. To samé se opakuje i nahoře.

Lyžování v Marmoladě
Lanovka od jezera Fedaia k chatě Pian dei Fiacconi

Od lanovky sjedeme kousek po červené sjezdovce, ale po pár stech metrech z ní odbočíme na vyjetou cestu doprava pod skalami. Náročným traverzem v terénu se po dvou kilometrech dostaneme znovu na sedlo Fedaia, ale jsme již za uzavřenou silnicí.

Zde se napojujeme na červenou sjezdovku podél silnice směrem na městečko Sottoguda. Vražedné serpentiny znají především cyklisté, kteří tady pravidelně absolvují nejobtížnější stoupání profesionálního etapového závodu Giro di Italia. Nadšení amatéři si naopak v protisměru měří své osobní rychlostní rekordy. Na horském kole se tu po hladké silnici dá dosáhnout až osmdesát kilometrů za hodinu a silničáři na galuskách tu běžně jezdí stovkou.

Na lanovku se stojí čtvrt hodiny

Červená sjezdovka se zmírňuje, vjíždí do lesa a jako modrá nás pomalu dováží do osady Malga Ciapela (1446 m n. m.). Tady se obvykle čeká čtvrt hodiny na obří lanovku. Ani my se tomu nevyhneme a vystojíme si frontu. Na rozdíl od českých hor se v Dolomitech nepředbíhá ani nenadává, a tak nás to ani moc nemrzí.

Lyžování v Marmoladě
I v Dolomitech se občas tvoří fronty na lanovky

Dvakrát přestoupíme a obří kabiny velké jako autobusy zavěšené na laně nás na třikrát vyvážejí o dva kilometry výš. Během jízdy obdivujeme grandiózní ledovcovou scenérii. Skalní stěny pod námi se perou se sněhovými spoustami. Ledovec sice už sto let ustupuje a skály tedy vyhrávají, ale teď na jaře to není vidět a sníh je všude kolem nás.

Vystupujeme na druhém nejvyšším vrcholu marmoladského masívu Punta Rocca (3250 m n. m.).  Vítá nás tu pekelná zima kontrastující s teplým údolím. Rozdíl je dvacet stupňů Celsia. Dole bylo deset stupňů nad nulou, nahoře je deset pod nulou.

Lyžování v Marmoladě
Punta Rocca 3265 m n.m., výš se v Dolomitech lanovkou nedostanete

Prašanový zážitek přichází i na jaře

Jedeme pět kilometrů dlouhou červenou sjezdovkou nazpátek do sedla Fedaia. Sjezdovka je jako mlat, tvrdý podklad je však někdy sedřený do boulí a ty dělají slabším lyžařům potíže. Je vidět, že někteří na takovou obtížnost nemají dostatečně natrénováno, ale Marmolada je láká. Její věhlas přebíjí strach i nešikovnost.

Znovu sjíždíme do Malga Ciapela a necháváme se vyvézt na Marmoladu. Je už odpoledne, a proto míříme nazpátek k autu. Musíme tedy hned od začátku opustit upravené sjezdovky a vjet do terénu. Vydáváme se po stopách našich předjezdců, abychom se neztratili, ale zároveň hledáme panenský prašan.

Pětikilometrový sjezd prašanem po kolena je ohromující. Dvanáct set metrů převýšení nám trvá několik desítek minut. Musíme totiž často odpočívat. Nadmořská výška je znát a my jsme zpocení a udýchaní. Ledovec je bezpečný, laviny v poměrně mírném sklonu nehrozí a ledovcové trhliny jsou ucpané silnou vrstvou sněhu.

Lyžování v Marmoladě
Marmolada - sjezdovka na ledovci

Míjíme chatu Pian dei Fiacconi, ignorujeme sjezdovku pod kuriózní lanovkou a "pereme" to hlava nehlava hlubokým sněhem až k jezeru Fedaia. Na parkovišti sledujeme ostatní lyžaře, kteří přijíždějí s očima navrch hlavy stejně jako my a ještě dlouho se nemohou vzpamatovat z překrásného zážitku.

Praktické informace

Kolik času je potřeba

Okruh Skitour Marmolada průměrný lyžař absolvuje nejvíce třikrát za den. Rychleji to nestihne a zároveň mu nevystačí na víc síly.

Co je s sebou potřeba

Teple se oblečte. I kdyby bylo dole jakékoliv teplo, na ledovci bude zima. Nezapomeňte na přilbu. Sjezdovky nejsou nebezpečné, ale velký provoz a rozdílné kvality lyžařů na nich způsobují kolize. Na ledovec je vhodné použít vybavení do terénu (lavinový vyhledávač, lopatu a sondu). Experti jezdí na širokých, tak zvaných prašanových lyžích.

Jakou permanentku potřebujete

Celou oblast Dolomit pokrývá skipass Dolomiti Superski. Pokud chcete koupit o něco levnější oblastní jízdenku, Marmolada patří do skiareálu Arabba. Podrobnosti najdete na www.dolomitisuperski.com


Autor je šéfredaktorem portálu Horydoly.cz

Autoři:




Nejčtenější

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Výhled na pobřeží ostrova Gran Canaria
U Kanárských ostrovů je hnědé moře, zamořují jej sinice

Návštěvníky Kanárských ostrovů může v těchto dnech na vyhlášených plážích překvapit odpudivá barva moře. Kvůli vysokým teplotám vody se zde rozbujely sinice,...  celý článek

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.