Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jak září modré plameny v noci. Trabanti si vyzkoušeli těžbu síry

aktualizováno 
O modrých plamenech jsme slyšeli vyprávět, ale to, co vidíte na vlastní oči, se s tím nedá srovnat. Na první dojem to působí romanticky, ale těžká dřina v sirném indonéském dolu nás hned vrací do reality, píše Dan Přibáň v dalším pokračování expedice Trabantem napříč Tichomořím.

Dělníci pracují mezi kyselinovým jezerem, planoucími sirnými plyny a dusivým sirným kouřem. | foto: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořímpro iDNES.cz

„Pěkné sirné doly, super modré plameny. Určitě se tam zastavte,“ slyšeli jsme doporučení. Víceméně jsme nevěděli, co čekat, ale fotky modrých plamenů vypadaly skvěle. A sirné doly? O tom jsme už někde četli.

A tak jsme vyrazili na Ijen. Už jsme si v Indonésii zvykli na brutální kopce, ale cesta klikatící se pod vrchol téhle sopky je něco, co jsme nezažili. Napřed přestal stoupání zvládat trabant Babu, pak maluch bez výfuku, až nakonec zbyl jen trabant Egu a jawa. Rvali jsme ho do kopců, kde jsme nedokázali auto udržet na místě brzdami, házeli jsme kameny za kola, utahovali ruční brzdu, až jsme kolem půlnoci dorazili na parkoviště.

Fotogalerie

Vypadalo dost turisticky. Mysleli jsme, že jedeme do divočiny. „Ijen,“ ptáme se. „Yes, yes.“ Divné, že by to byla taková atrakce? Zaparkujeme a Vojta ve tmě provedl průzkum. Po chvilce se vrací. Je tam závora, zavřená, ale nikde nikdo. Hmmm. Asi ty plameny nebudou tak úžasné, když se tam v noci nechodí. Ale co, prozkoumáme to. Když už jsme tady.

Na okraj pekla

Zabalili jsme si pár fidlátek a přikradli se k závoře. Nikde ani noha, nad námi nádherné hvězdy a před námi ve tmě úzká cesta. Podlezli jsme závoru a začali jsme stoupat nocí vzhůru.

Když zastavíme na vydýchání a otočíme se, nad vrcholem vedlejší sopky září Jižní kříž. Stoupáme a stoupáme. Asi ve třech čtvrtinách se ozvalo nahoře zvláštní vrzání. Lanovka? Přibližující se baterka nás vyvedla z omylu. Co to sakra je? Skok do roští. Kolem projel člověk s kárkou, které úpěnlivě pískaly brzdy. Že by pracovali v noci? Došli jsme až na hranu kráteru. Dole tma, ani kousek modrého plamene. Takže nic, co naděláme.

Děsivě krásná scenérie a děsivě těžká práce. Oheň žhne teplotou až 600 stupňů a...

Děsivě krásná scenérie a děsivě těžká práce. Oheň žhne teplotou až 600 stupňů a největší plameny mají pět metrů. Je to prý jedno ze dvou míst na světě, kde hoří podobný oheň. A tenhle je údajně ten větší.

Vojtu to neodradilo, sešel pár metrů a ze tmy někde pod námi huláká, že tam ty plameny fakt jsou. Dělá si srandu, abychom se taky prošli? Ale zvědavost je moc velká. Míjíme ceduli „Návštěvníkům vstup zakázán“ a v dálce se skutečně mihotá modrá záře. Jsou tam! Plán na přespání nahoře a vyčkávání východu slunce okamžitě padl. Jdeme dolů!

Trabantem napříč Tichomořím

Sápeme se po úzkých skalních římsách. Už si svítíme, tohle už po tmě nejde. Ať nás klidně vyhodí, musíme to zkusit! Sestupujeme pořád níž a níž, až dole uvidíme další baterku. Oni fakt pracují v noci. Sirný pach je pořád těžší a my jsme pořád blíž a blíž modrému ohni. A pak už není kam klesat, dno kráteru a před námi něco, co nám vyrazilo dech. Nevěděli jsme co čekat, nečetli průvodce ani články. Bylo to ryzí a fascinující.

Sisyfové sirných polí

Potkali jsme kopáče síry, muže žijící v jedovatých oblacích, kteří stoupají ke hvězdám s desítkami kilogramů žluté krusty, aby zas kráčeli po úbočí sopky dolů. A zase znovu nahoru. Sisyfové sirných polí. Napřed jednoho, pak dva.

Jejich siluety se rýsují ve světle baterek a elektrizující záři modrého plamene, symbolu Ijenu. Děsivě krásná scenérie a děsivě těžká práce. Modrý oheň, který prý hoří jen na dvou místech světa, žhne teplotou až 600 stupňů a největší plameny mají až pět metrů.

Sisyfové sirných polí. To jsou kopáči síry, muži žijící v jedovatých oblacích,...

Sisyfové sirných polí. To jsou kopáči síry, muži žijící v jedovatých oblacích, stoupající ke hvězdám s desítkami kilogramů žluté krusty, aby se zase vraceli po úbočí sopky dolů.

Nemají vlastně žádné ochranné pomůcky, žádné respirátory, ani speciální obleky....

Nemají vlastně žádné ochranné pomůcky, žádné respirátory, ani speciální obleky. Nic. Jen přesvědčení, že mají dobrou práci.

Kopáči nemají vlastně žádné ochranné pomůcky, občas letité respirátory, většinou jen hadr přes pusu a přesvědčení, že mají dobrou práci. Pracují mezi kyselinovým jezerem, planoucími sirnými plyny a dusivým sirným kouřem.

Dostat se ke žlutému pokladu Ijenu je ruleta s větrem. Strávili jsme dole dost času, abychom několikrát zůstali ochromeni sirným kouřem. Zařezává se nemilosrdně do plic a do očí a vy jen zoufale čekáte na poryv větru, který by vás vysvobodil. Ne vždy přijde dost rychle a všem se nám do hlavy vkradla myšlenka, že umřít tady a takhle, není nic, o co bychom stáli.

Žlutý poklad Ijenu

Hořící sirný plyn vedený starými trubkami končí v barelech, které fungují jako chladiče. Ven z nich už vytéká horká síra, srážející se v jezírku. Jakmile vychladne a vítr vyžene jedovatý kouř, rozlámou ji kusem ocelové trubky. Říká se, že jak dlouho v jícnu pracujete, o tolik se vám zkrátí život. Věříme, že by to mohlo být i o víc.

Horníci odnáší kvapně síru do pletených košíků zavěšených na bambusové tyči.

Horníci odnáší kvapně síru do pletených košíků zavěšených na bambusové tyči.

Celá práce závisí na poryvech větru. Jakmile se vítr otočí, odnáší kopáči kvapně síru do pletených košíků zavěšených na bambusové tyči. Po půl hodině práce jsou oba plné. Ohne se a koše, o kterých jsme měli pocit, že jsou přitlučené k zemi, zvedne, hodí si je přes rameno a kráčí s nimi po skalách oleštěnými tisíci dlaněmi a chodidly. Vzhůru na okraj kráteru a pak zase dolů. Po svazích sopky až na patu hory. A znovu nahoru.

Za kilo síry dostávají 1 000 rupií, což jsou necelé dvě koruny. Jedna várka, kterou odnesou na zádech, váží od 65 do 90 kilo, rekord je prý 120 kilo. Jeden kopáč (na směny jich v Ijenu pracuje několik set, říká se, že 200 až 300) za směnu nakutá a vynese dvě várky a vydělá si dejme tomu 160 tisíc rupií. Běžné jídlo tu stojí 15 000, tak si to spočítejte. Jo a je to prý dobrá práce! Jestli máte pocit, že vaše práce stojí za prd, zkuste si tahle vydělat tři stovky.

Očistec

My ale máme problém i bez síry. Dan těsně pod vrcholem špatně šlápl, zahučel do díry a už se belhal. Napřed se opíral o stativ, pak o bambus, na kterém nosí kopáči košíky se sírou. O tom, že zůstane nahoře, když to dole modře hoří, nechtěl ale ani slyšet. A tak se pomalu, ale celkem jistě spustil po uzoučkých skalních stezkách do kráteru. Cestou nahoru ale přišla krize.

Dan si těsně pod vrcholem cestou nahoru zrakvil nohu. Špatně šlápl a už se...

Dan si těsně pod vrcholem cestou nahoru zrakvil nohu. Špatně šlápl a už se belhal. Napřed se opíral o stativ, pak o bambus, na kterém nocí kopáči košíky se sírou. O tom, že zůstane nahoře, když to dole modře hoří, nechtěl ani slyšet. Docela v pohodě se dobelhal dolů.

Noha bolela pořád víc, až na ni nemohl došlápnout. Plazí se, skáče, šourá, pajdá po kamenech pomalu nahoru. Jeden nosič se nabídl, že ho vynese, ale odmítl ho. Dalšího taky, ale u třetího už souhlasil. Maličký chlapík si ho vyhodil na záda, ale ušel s ním jen deset metrů. Pak se nabídl Vojta, který to zvládl několikanásobně déle, ale i na něj to bylo moc. A tak se náčelník musel dostat nahoru sám. Jestli dole žhne peklo, cesta nahoru byla očistec. Ale když není jiná možnost, musí to jít. Prostě musí. A to, co jsme viděli dole, za tu bolest rozhodně stálo.

Na kraji kráteru už ale padl, noha úplně vypověděla službu. Přišla na řadu improvizace. Půjčili jsme si vozík, na kterém sváží kopáči síru dolů ze sopky, že najdeme místo na spaní a ráno uvidíme co dál. Když jsme kárku vraceli, objevil se její majitel a nabídl, že náčelníka dolů odveze. Cesta zpět tak nebyla příliš hrdinská, ale zato jediná možná a navíc oboustranně výhodná, protože řidiči vozíku vynesla o dost více než síra stejné hmotnosti.

Podivná změna

Pak se ale začaly dít divné věci. Najednou se ze tmy vylouply stovky světýlek, stovky turistů kráčejících po úbočí hory. Napřed dva tři s průvodci, pak deset, padesát, až se z nich stal nekonečný proud snad dvou tisíc lidí. Náš děsivě krásný sen o Ijenu začal dostávat trhliny. Opravdu tady těží síru, nebo je to už jen turistická atrakce? Opravdu dostávají jen těch 1 000 rupií za kilo? Komu jdou peníze ze vstupného?

Náš děsivě krásný sen o Ijenu začal dostávat trhliny.

Náš děsivě krásný sen o Ijenu začal dostávat trhliny.

Netušíme, jak to je, ale víme jedno. Měli jsme obrovské štěstí, že jsme do kráteru sestoupili nezodpovědně a neopatrně sami! Zažili jsme Ijen, jaký je, nebo možná jaký byl. Bez turistů a průvodců. Normálně nedáváme lidem peníze, když si o ně za focení řeknou, v oblacích síry nám ale přišla malá jakákoli částka.

Těžko říct, jaký je Ijen doopravdy. Ale jestli turisté vydělají víc než síra, ať jich tam proudí další tisíce, tihle Sisyfové si to zaslouží. Nám už napořád zůstává v hlavách jiný Ijen, možná až moc romantický, možná moc snový, ale pro nás je surový a opravdový. Zážitek, který stál za to!

Autoři:




Nejčtenější

V květnu letošního roku oslavil David Glasheen oficiálních 20 let svého pobytu...
Bývalý milionář žije 20 let na osamoceném ostrově

David Glasheen měl všechno, po čem moderní člověk většinou touží. Během propadu akcií na newyorské burze v roce 1987 ale přišel o vysokou sumu peněz a postupně...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Termosnímek letadla (ilustrační foto)
V Americe kvůli vedrům rušili lety. Vzduch byl pro letadla moc řídký

Extrémní teploty v americké Arizoně si vyžádaly zrušení či odložení desítek pravidelných letů, především menších linkových letadel. Událost rozproudila debatu...  celý článek

Letušky byly prvními čínskýmki civilistkami, které se v roce 2016 prošly po...
Vybuduji ostrov, přivlastním si moře. Umělé kusy souše staví hlavně Čína

Je plné ryb, ropy a zemního plynu. A proto rostou v Jihočínském moři umělé ostrovy. Je to území, o které se přetahuje nejméně šest zemí a budování ostrovů má...  celý článek

Pověrčivá Číňanka hodila do motoru letadla mince, zastavila tím odlet. (27.6....
Čínská stařenka hodila do motoru mince pro štěstí, letadlo evakuovali

Pověrčivá stará paní zabránila v úterý odpoledne v Šanghaji startu letadla společnosti China Southern Airlines, když cestou na palubu hodila do motoru hrst...  celý článek

Další z rubriky

Dobrodruh a cestovatel Dan Přibáň v redakci iDNES.cz (6. října 2015)
Příští výprava bude bez žen, říká Dan Přibáň, který objel svět trabantem

Dan Přibáň a jeho žlutý cirkus objeli svět. Nejslavnější trabantista Česka se vrátil z půlroční expedice po Austrálii a Tichomoří. Prý to byla nejtěžší...  celý článek

Gereja Ayam, Chicken church, Slepičí chrám (...i když by mělo být spíš kuřecí)....
Kde by byl i Chuck Norris sladký. Trabanti dojeli do Ocelového města

Poslední dny si připadáme jako v nějakém románu Julesa Verna. Po návštěvě naprosto surrealistického chrámu, který měl být holubicí, ale vypadá jako slepice,...  celý článek

Náhradní Buddha. Ve škole mi říkali náhradní Kristus, to když jsem měl vlasy po...
Když nezbývá nic jiného, než potřetí vyrvat motor zpod kapoty...

Tak teď už víme, že jeden motor na dlouhou expedici nestačí. A že dopravu na Jávě si řídí každý, jak chce. Největší turistické atrakci se radši vyhýbáme a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.