Paro Airport, Bhútán
Paro je hlavní mezinárodní letiště v Bhútánu v Himálaji. Je skryté v údolí a vrcholky okolních hor dosahují nadmořské výšky kolem 4 900 m. Mohou tam přistávat jen speciálně vyškolení piloti, schopní v úzkém koridoru mezi zalesněnými horami bezpečně s letadlem manévrovat.
Princess Juliana International Airport , ostrov Sint Maarten, Karibské moře
Největším problémem tohoto letiště je délka přistávací dráhy, pouhých 2 180 metrů, což stačí pro malé a střední letouny. Přesto je toto letiště druhé nejrušnější v oblasti Karibiku a přistávají zde i obří letadla jako Boeing 747 nebo Airbus A340. Při vzletu nebo přistání létají těsně nad plotem, který odděluje přistávací dráhu od nedaleké pláže. Pro turisty je pozorování letadel přímo od plotu vyhlášenou atrakcí.
Čtěte |
Reagan National Airport, Washington, D. C., USA
Washingtonské letiště je přímo v centru dvou vzájemně se překrývajících vzdušných proudů. Jeho poloha vyžaduje, aby se piloti při klesání drželi řeky Potomac a zároveň se dokázali vyhnout budovám Pentagonu a CIA.
Naopak při vzletu musí piloti rychle stoupat podél levého břehu řeky tak, aby se vyhnuli Bílému domu.
Gibraltar Airport, Gibraltar
Letiště Gibraltar obklopuje ze dvou stran moře, na východní straně Středozemní, na západní straně záliv Algeciras. Přistávací dráha letiště měří pouhých 1 828 metrů, takže při přistávacím a vzletovém manévrování musí být piloti velice přesní.
Přistávací dráha Matekane, Lesotho, Afrika
Tato přistávací dráha se rozkládá na okraji hory ve výšce 2 030 metrů. Už jen tato poloha znamená pro piloty problém, navíc dráha měří 399 metrů. Ještě před vzletem po celou dobu sledujete 600 metrů vysokou stěnu vypínající se kousek před vámi.
Barra Airport, Skotsko, Velká Británie
Letiště je na vnější části skotského ostrova Barra, v široké mělké zátoce. Hladkost přistání závisí na tom, kdy ustává příliv.
Toncontín Airport, Tegucigalpa, Honduras
Letiště hlavního města Hondurasu je položeno v nadmořské výšce 1 000 metrů. Není zde možné přistát s letadlem větším než Boeing 757, protože dráha měří pouze 1 862 metrů. Aby se pilot dostal na letiště, musí proletět horským terénem a těsně před přistáním překonat otočku o 45 stupňů tak, aby bezpečně přistál v údolí.
J. F. Kennedy Airport, New York, USA
Piloti se při přistávacím manévru musí vyhýbat dalším letounům, které směřují na další newyorská letiště Newark a LaGuardia poblíž letiště J. F. K.
Protihluková opatření byla zavedena již v roce 1964. Před přistáním na přistávací dráhu 13L musí mít piloti dohlednost osm kilometrů.
Madeira Airport, Funchal, Portugalsko
Letiště na Madeiře je vklíněno mezi hory a Atlantik. Při přistání musí být proto piloti velmi přesní a k tomuto přistávacímu manévru speciálně vyškoleni. Unikátní projekt pomohl dráhu prodloužit na 2 743 metrů, i přesto je přiblížení na legendární RWY5 pořád dost děsivé. Pilot musí směřovat letoun přímo do hor a na poslední chvíli ho stočit na přistávací dráhu.
Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Nizozemské Antily
Toto je jediné letiště na ostrově Saba v Nizozemských Antilách v Karibském moři. Je známé jako nejkratší dlážděné letiště světa s délkou pouhých 396 metrů. Plocha letiště zabírá poměrně velkou část maličkého ostrůvku, a ačkoli se na něm zatím neudála žádná větší havárie, mnozí experti ho považují za vůbec nejnebezpečnější letiště světa.
TIPY ČTENÁŘŮ na nebezpečná a unikátní letiště
Kerkyra, Korfu, Řecko
V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě, píše Petr Sojka, který tu byl před dvěma lety na dovolené. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu Pantokrator. Tato ranvej má délku jen 2 375 metrů.
Nepál, Lukla (Tenzing-Hillary Airport)
Plocha tohoto letiště je zajímavá tím, že je poměrně hodně strmá - stoupání 12 procent na délce 527 metrů; dráha je široká 20 metrů. Přistání je opravdu zážitek, píše Zdeněk Lanc, který si to vyzkoušel na vlastní kůži.
Skiathos, Řecko
Letiště má přezdívku evropský St. Maarten, napsal Dalibor Blažek. Na jednom konci ranveje o rozměrech 1 628 x 30 metrů vede silnice, z druhé strany je pod ranvejí pláž.
Samedan, Svatý Mořic, Švýcarsko
Je to nejvýše položené letiště v Evropě, poměrně krátká dráha a není tam žádná služba řízení letového provozu, píše Jan ČAMEK, pilot společnosti Seagle Air. Vzhledem k atraktivitě lokality pro boháče sem ale létají stovky proudových letadel ročně, včetně Boeingů 737 ve VIP úpravě (cestující pak často pokračují helikoptérou přímo na sjezdovku...).
Bolzano, Itálie
Dráha o délce něco málo přes jeden kilometr, přílet údolím, které se ale klikatí a vstupují do něj vysoké skály. Prakticky tam za ošklivého počasí mohou létat je speciálně proškolení piloti s razítkem od italského úřadu civilního letectví.
Přiblížení na toto letiště je extrém, úhel sestupu je přibližně dvojnásobný oproti běžným letištím, což některá letadla vůbec nejsou schopna zvládnout. Proto na toto letiště (stejně jako například na London-City) musí mít certifikaci na tzv. Steep Approach - strmý sestup. Dráha je v Bolzanu prakticky použitelná jen pro malá trysková letadla a turbovrtulová letadla typu ATR nebo Dash-8. Tento tip poslal do redakce rovněž Jan Čamek, pilot Seagle Air.
Letiště Naga City, Camarines Sur, ostrov Luzon, Filipíny
Na severovýchodním konci přechází ranvej, která měří 1 006 metrů, do úbočí aktivní sopky Mt. Isarog (1 966 m n. m.), takže v závislosti na povětrnostních podmínkách má přistání dvě varianty: pohodovou z jihozápadu a hororovou ze severovýchodu, kdy se letadlo musí v malé výšce přiblížit přímo k sopce a ostrou zatáčkou stočit na dráhu. Nejobvyklejší počasí je zamračeno s deštěm, Mt. Isarog má na vrcholku prakticky trvalý příkrov z oblačnosti.
Absolvoval jsem tam asi 6 vzletů a přistání s Boeingem 737 a všechna přistání ze strany Mt. Isarogu byla opravdu zapamatováníhodná, napsal Jan Pavlík.
Chuuk International Airport, Weno, Mikronésie
Letos jsme byli v Mikronésii (Federativní státy Mikronésie) a let z Guamu na Honolulu má tři mezipřistání na jednotlivých ostrovech této federativní republiky. Všechna tři letiště leží na okrajích ostrovů a jsou vystrčená do oceánu. Začátek i konec je oceán, píše Petr Michna s tím, že fotografie jsou z přistávání na Chuuku ve městě Weno. Ranvej je dlouhá 1 829 metrů, široká 46 metrů.
tip na další letištěMáte zkušenost z dalších letišť ve světě, která podle vás nepatří právě k nejbezpečnějším nebo jsou něčím unikátní? Podělte se o svůj tip s ostatními čtenáři v diskusi nebo nám napište a pošlete fotky. Zveřejněný příspěvek s vašimi vlastními fotografiemi odměníme honorářem. |