Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sardinie, to jsou překrásné pláže i drsné vnitrozemí

  1:00aktualizováno  1:00
Sardinie je ostrov překrásných karibských pláží, divokých útesů, průzračného životem nabitého moře, vysokých hor, ale také jedna z nejchudších oblastí Itálie, pro kterou cestovní ruch představuje jeden z hlavních zdrojů příjmů.

Sardinie nabízí jak krásné pláže, tak i vysokohorskou turistiku | foto: Profimedia.cz

Jakmile kola vašeho vozu sjedou z rampy trajektu, upoutá vás zvláštní atmosféra. Je odlišná od pevninské Itálie i od kontinentální Evropy. Máte najednou pocit, že objevujete něco nového a vzdálenějšího než obvykle. Přitom jste překonali pouhých 300 km Ligurského a Tyrhénského moře.

Sardinie
Pobřeží jižně od městečka Alghero

Přesto však ostrovní charakter dává Sardinii něco více. Možná právě to v minulosti přilákalo tajemné Nuragy - obyvatele ostrova, jejichž kultura je díky absenci písemných záznamů stále zahalena tajemstvím.

Atmosféra Sardinie přilákala i šejka Aga Khana Karima, který v 70. letech minulého století vybudoval v severovýchodní části ostrova mondénní turistickou oblast Costa Smeralda, jednu z nejvyhlášenějších oblastí luxusního turismu v rámci celé Evropy.

Sardinie
Costa Smeralda

Srdcem této oblasti je Porto Cervo, středisko, které nabízí jednu z největších koncentrací jachet větších rozměrů v oblasti Středozemního moře. Centrální náměstí je vydlážděno lesklou dlažbou a leckdo by se za ni nestyděl ani ve vlastním domě. Náměstí je obklopené výlohami luxusních obchodů světových značek.

Sardinie je různorodá, najdete tu překrásné písečné pláže a turistická střediska, ale i divoce rozeklané útesy a opuštěné pláže, kde budete po celý den sami.

Sardinie
Ostrůvek Asinare

Můžete navštívit vesničky ve vnitrozemí, které žijí svým poklidným ostrovním tempem, můžete také strávit dovolenou v horách. Sardinci jsou komunikativní a rádi vám pomohou. Při cestách po Sardinii záleží jen na vašem přání, jak budete chtít svou dovolenou strávit, možností je hodně a Sardinie je připravena vám splnit téměř cokoliv.

Na ostrově nečekejte šestiproudé dálnice, ani po německém vzoru dokonale propracovanou infrastrukturu, nenajdete tu přehledné ukazatele. Mapa je nutností, ale pro ostrov platí totéž, co pro Čechy - ztratit se dost dobře nejde, i kdyby si to člověk přál. Maximálně provedete drobnou okružní jízdu a poznáte další místa.

Silniční síť na ostrově však není špatná, pomalu se zlepšuje, staví se nové silnice, nicméně občas je cestování trochu dobrodružnější. O to je ale zábavnější.

Obzvláště ve vnitrozemí se dosud asfaltová silnice může změnit na silnici prašnou, až vám po chvíli zmizí zcela. V průvodci se dokonce můžete dočíst, že se nedoporučuje jezdit po úzkých cestách, které dost často mizí do ztracena, a občas bývá problém se otočit a vrátit. Ani stáda krav či ovcí korzujících přes cestu by vás neměla překvapit.

Sardinie

Sardinie je ostrovem překrásných pláží. Ať už je to Cala Luna, tedy Měsíční zátoka, pláž tvaru půlměsíce vzdálená asi pět kilometrů od střediska Calla Gonnone, dostupná pěšky po útesech nebo lodí. Nebo Riso, karibská pláž na jihovýchodním cípu ostrova u městečka Villasimius, kde vám ke karibskému pocitu bude scházet tak možná žraločí ploutev na obzoru.

Sardinie
Zátoka Calla Gonnone

Jedna z nejkrásnějších pláží – La Pelosa - je na severozápadě Sardinie u městečka Stintino. Nádhera pláže je však vykoupena neskutečným množstvím lidí.

Překrásná místa nabízí ostrov Sant’ Antioco. Není ostrovem v pravém slova smyslu, neboť je spojený se Sardinií asi tři kilometry dlouhou šíjí, kterou vybudovali Kartaginci. Leží na jihozápadním cípu Sardinie a připomíná bohem zapomenutou krajinu.

Je to největší ostrov Sardinie, pro který je typická nedotčená příroda a izolovanost. Až 40 metrů vysoké útesy a krásné zátoky představují další tvář Sardinie, divokou a nespoutanou. Ostrov je vyhlášen jako vynikající oblast pro potápění a rybolov, jsou zde mimo jiné k vidění i delfíni.

Ostatně pro potápění je obecně Sardinie velmi dobrou lokalitou, i vyznavači šnorchlování si přijdou na své. Moře omývající ostrov je velmi bohaté na mořský život a na ostrově najdete nesčetné množství potápěčských škol.

Sardinie
Jedna z nesčetných zátok

Sardinie nejsou jenom pláže a moře, ale také hornaté vnitrozemí. Nejvyšším vrcholem je Punta la Marmora s výškou 1833 metrů nad mořem. Nachází se v masivu Monti del Gennargentu, kde si v zimě můžete i zalyžovat.

Pro návštěvu hor, které se nacházejí prakticky v celém vnitrozemí ostrova, však doporučuji jarní, popřípadě podzimní období. Obzvláště vhodný je konec dubna či začátek května. Moře je již přijatelně teplé, dobře se chodí po horách a největší odměnou vám bude sardinská bohatá vegetace, kterou v letním období díky spalujícímu slunci neuvidíte.

Dalším příkladem, proč byste neměli na Sardinii zůstávat pouze u moře, je soutěska Gola di Goroppu. Toto místo se nachází asi 15 km od pobřeží nedaleko střediska Cala Gonone. Nabízí úchvatnou scenérii vápencové soutěsky, široké průměrně 15 metrů, která se ale místy zužuje na pouhých několik metrů.

Sardinie
Gola di Goroppu

Soutěska je obklopena skalami, které dosahují úchvatné výšky až 500 metrů. Impozantní scenérie tohoto místa však není dostupná automobilem, ten musíte nechat asi 10 km od soutěsky, a dále pokračovat po svých.

I taková je Sardinie, občas od cestovatele vyžaduje i jistou porci námahy, aby viděl očekávané. A to je dobře, možná právě toto brání krásná místa ostrova a vlastně i ostrov samotný od masivní průmyslové turistiky, které jsme svědky v řadě jiných míst.
 
Zážitkem, který nelze na Sardinii vynechat, je jízda místní turistickou železnicí, tak zvanou "linee turistiche", která spojuje Arbatax na východním pobřeží ostrova s hlavním městem Sardinie Cagliari. Především prvních 159 km mezi Arbataxem a městem Mandas je zážitkem, neboť železnice protíná nádherné horské oblasti Sardinie včetně nejvyššího pohoří Monti del Gennargentu.

Sardinie
"Line turistiche" spojující město Arbatax s hlavním městem Sardinie Cagliari

Cena zpáteční jízdenky Arbatax – Mandas je 23 euro (zdroj www.treninoverde.com). Je také možné vlakem absolvovat celou cestu Arbatax – Cagliari a pro zpáteční cestu využít dopravu lodí.

Návštěvu Sardinie nelze než vřele doporučit, stojí za to poznat její krásy a odvézt si tolik zážitků.


Může se hodit:

Všeobecné informace:

Sardinie je druhým největším ostrovem Středozemního moře hned po Sicílii. Od roku 1948 je autonomní oblastí Itálie. Dělí se na čtyři provincie – Cagliari, Nuoro, Sassari a Oristano. Hlavním městem je Cagliari.

Na Sardinii žije asi 1,6 mil. obyvatel, z nichž 80 procent mluví sardinštinou, řečí podobnou italštině. Je velmi obtížné se mimo turistická střediska domluvit jinými jazyky. Ceny se velmi podobají pevninské Itálii, obecně lze říci, že sever ostrova je dražší, jih levnější. Ceny v srpnu stoupají až na dvojnásobek oproti ostatním letním měsícům.

Z hlediska geografického je Sardinie ostrovem hornatým. Hory zabírají téměř 80 procent celkové rozlohy 24 090 km2.

Z hlediska turistického lze Sardinii rozdělit na sever, charakterizovaný především větší koncentrací turistických středisek a také vyšších cen, a na jih, který je poněkud izolovanější, avšak jsou zde nižší ceny a nebývá zde tolik turistů jako na severu.

Obecně lze říci, že cestovní kanceláře obvykle směřují turisty na sever ostrova. Avšak i přes postupující turistický boom je Sardinie oblastí, která je v porovnání s ostatními turistickými oblastmi Středozemního moře nejméně zasažena drsným turistickým průmyslem, který velí podél pobřeží stavět desítky kilometrů hotelových a apartmánových komplexů. Spíše zde narazíte na menší stavby, obvykle citlivě zasazené do přírodního prostředí.

Jak se dostat na Sardinii:
letecky: Praha – Cagliari, cena cca 10 000,- Kč, s jedním přestupem. Cena se dá snížit při letu s nízkonákladovými společnostmi do Říma. Na místě lze půjčit auto, dá se popř. využívat i služeb autobusové a v některých oblastech i železniční dopravy.

autem a lodí: trajekty odjíždějí z Janova, Livorna, Civitavecchie, Fiumincina. Janov a Livorno jsou z ČR nejblíže, Livorno, ač o trochu dále z ČR než Janov, je nejvýhodnější, neboť trajekt z Janova jede déle a je dražší. Je nutné být v nejméně dvouhodinovém předstihu v přístavu, trajekty odjíždějí na minutu přesně. Přeprava trajektem je zcela bez problémů, Středozemní moře je obvykle klidné a nehrozí žádná rizika. K lodnímu lístku lze přikoupit kajutu. Nemáte-li kajutu, není to problém. Zejména na nočních linkách je obvyklé, že spíte tam, kde si najdete místo. Denní linky jsou rychlejší (od 5 hodin), naopak  noční linky jedou asi 9 hodin (trasa Livorno – Olbia). Lodní lístky doporučuji koupit v co největším předstihu, existuje celá řada slevových akcí, např. auto za 1 euro. Při včasném nákupu lze zpáteční cestu trajektem Livorno - Olbia pořídit pro dvě osoby v osobním automobilu kolem 150 eur. Největšími společnostmi jsou Moby, Lloyds Sardegna, Sardinia Ferries. Ceny a podmínky se liší dle jednotlivých dopravců, doporučuji shlédnout jejich www stránky. Při objednávce po internetu je obvykle nutné platit kartou, objednávky taktéž zařizují některé cestovní kanceláře.

Pro vyznavače obytných automobilů existují speciální trajekty, které vám umožní být po celou dobu plavby u auta, což je na standardním trajektu zakázáno. 

Ubytování:

Sardinie nabízí poměrně širokou škálu ubytovacích kapacit, které lze rezervovat přes cestovní kanceláře v ČR nebo po internetu. Ponechat shánění ubytování na poslední chvíli je možné, ale nedoporučoval bych to zejména v srpnu. Sardinie je především oblíbenou dovolenkovou destinací pro kontinentální Itálii, která má v srpnu dovolenou. Tomu odpovídají ceny, které mnohdy rostou až na dvojnásobek, a také počet lidí. Sardinie dále nabízí hustou síť kempů, které jsou poměrně slušně zařízené, ceny v nich se pohybují od 8 € za osobu. V srpnu však není problém najít kemp, kde budou požadovat i 20 € za osobu. Stanování ve volné přírodě je oficiálně zakázáno, nicméně není nijak neobvyklé a je možné.


Autoři:




Nejčtenější

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

V červnu 2016 byly otevřeny nové turistické stezky v Adršpachu.
Jak vyzrát na Adršpach. Fronty a přeplněná místa přenechte nezkušeným

Adršpašské skalní město praská ve švech pod náporem turistů a fronty se stojí na vstup do skal i na parkoviště. Jak z toho ven a současně si bizarní pískovcové...  celý článek

Další z rubriky

Lidé procházejí kolem protituristického graffiti v historickém centru...
V Evropě se zvedá odpor proti turistům. Je jich moc, zlobí se místní

Protesty v Benátkách a Barceloně, zvláštní opatření v Římě a Dubrovníku. V nejpopulárnějších turistických destinacích Evropy se šíří protituristické nálady....  celý článek

Podvečerní „poušť“ ve slovenském Záhorie
Jen tak si prožít poušť ve střední Evropě. Záhorie miluje i armáda

Nejrozsáhlejší písečné duny ve střední Evropě jsou tak dokonalou replikou pouště, že si je oblíbili i vojáci a ti, kteří jejich techniku vyrábějí. Vždyť...  celý článek

Bunkr Atlantického valu, který Němci postavili za druhé světové války, aby...
Nizozemsko odkrývá nacistické bunkry. A s nimi i bolestnou historii

U pláží nedaleko Haagu pokryl písek bunkry, které tu byly postaveny na Hitlerův rozkaz. Jakoby tento písek schoval i bolestivé vzpomínky, které bunkry...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.