Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Saharská anabáze Franka Elstnera

aktualizováno 
Začalo to jednoho večera koncem září 1947, když v pražském bytě cestovatele Elstnera zazvonil telefon. Volali z Leteckých závodů a šli rovnou k věci:"Potřebujeme důkaz, že náš Aero Minor nemá konkurenci! Dálkovou jízdu, dlouhou a rychlou, něco opravdu velikého. Jako jste jezdili před válkou - Afrika, Amerika..."

Po letech okupace tu najednou zase byla možnost vyrazit svobodně do světa, k tomu s novým českým vozem! Chvilka váhání, ale pak už se jen uvažovalo, jak a kam. Co takhle z Prahy na rovník a zpátky, napadlo cestovatele. Měla to být ukázková rodinná jízda malým, čtyřmístným autem v extrémně náročných podmínkách. Pro Elstnerovy - otce Franka, manželku Annu a syna Reného - nastal měsíc bezesných nocí. Nejdřív mapa: kudy na to? Nejspíš Marseille, lodí do Alžíru a odtud napříč Saharou po střední trase. To znamená z Colomb-Bécharu přes Reggan s Bidon 5 do Gao; z toho je 2200 kilometrů poušť bez vody, písek, kamení. Z Gao podél toku Nigeru na Niamey a u Gayu přes řeku do Dahomeje. T am začne pásmo nízkých houštin a někde pod Parakou se vjede do rovníkových pralesů, horkých a dusných, do nezdravého ráje nad Guinejským zálivem. V přístavu Cotonou bude obrátka. A zpátky zkusíme tu trasu zajet v rekordním čase, rozhodli se. Dost fantastická představa, když uvážíme, co byl Aero Minor. Lehký, jednoduchý vozík s dvoutaktním dvouválcem o obsahu pouhých 615 ccm, pohánějícím přední kola. Všechno Made in ČSR včetně pneumatik Baťa Superb. Auto samozřejmě sériové, jen s minimem úprav nezbytných pro africké podmínky. Ochranný plech pod motorem, dvojitý čistič vzduchu, zvětšený chladič a silnější baterie, chrániče na pérech a kloubech řízení, to bylo tak všechno. Až před jízdou pouští doplní svou výstroj povinnými zásobami vody, pohonných hmot a vyprošťovacím nářadím, bude vůz zatížen na dvojnásobek své vlastní váhy. Může to vůbec vydržet? Dne 28. října slavnostně odstartovali z Prahy. "Na shledanou před Autoklubem na Silvestra v poledne!" loučil se Frank Elstner s početnými příznivci. Od etapy k etapě pak veřejnost s napětím sledovala jeho postup: dojede, nedojede? Zpozorněly i zahraniční agentury. Telegrafické zprávy docházející do Prahy nemohly ovšem ani zdaleka postihnout všechny komplikace a krize, jež musela překonávat trojice statečných, odkázaná sama na sebe a občasnou pomoc dobrých lidí. Frank mi jednou vyprávěl, že nejhorší ze všeho bylo, když jejich Andulka na Sahaře onemocněla jakousi tropickou chorobou: horečka, zimnice, mdloby, blouznění, mezi tím jasnější chvilky. Co teď? Rychle do nejbližšího města a přerušit jízdu, nebo pokračovat ve dvou? T o už by nebylo ono. Nemocná však rozhodla sama: "Chlapci, přece vám to nezkazím. Nacpěte mě chininem, naložte a jedeme dál." A tak jeli. Oddechového času bylo málo, ale zdraví se pomalu vracelo. Na zpáteční cestě celou tu nekonečnou trasu Cotonou - Alžír zdolali za rekordních 11 dní, 6 hodin a 15 minut při denním průměru 426 kilometrů! Který z dnešních vozů této kategorie by to bez servisní podpory za srovnatelných podmínek dokázal? Dne 31. prosince 1947 přesně ve 12 hodin zabrzdil žlutohnědý minorek před budovou Autoklubu v Praze vítán nadšeným zástupem. Český cestovatel mohl (jako kdysi po neuvěřitelné cestě kolem světa V erneův hrdina Phileas Fogg) prohlásit: "Pánové, jsem zde!" I dnes, dávno poté, co dojel na konec své cesty životem, je František Alexander Elstner, řečený Frank, zde - ve svých knihách. Skvělý vypravěč, napůl motorista, napůl tramp a zálesák, původem kantor, vzdělaný a moudrý člověk. Poslední knihu Dobrodružnou stezkou napsal a nakreslil pro ty, ""kteří chtějí naplnit své mladé a odvážné sny". Zdá se, že jemu se to povedlo.
Autor:




Nejčtenější

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Katar, Dauhá, Katařan, Katařanka
Katar láká turisty, zrušil vízovou povinnost pro 80 zemí, včetně ČR

Katar s okamžitou platností ruší vízovou povinnost pro občany 80 zemí, včetně České republiky. Oznámili to dnes zástupci katarského ministerstva vnitra,...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.