Růžové kolo: zbraň nejen proti zlodějům

  • 87
Když třicetiletému Michalu Křivohlávkovi ukradli v Praze během pěti let už čtvrté kolo, došla mu trpělivost a provedl razantní krok - natřel svůj nový cyklistický přírůstek narůžovo.

"Zjistil jsem, že před zloději taková ochrana spolehlivě funguje. Kolo mi zůstalo už dva roky a ani ho s sebou nemusím brát dovnitř budovy. Jednoduše ho připnu k zábradlí a můžu si být jistý, že tam na mě počká," pochvaluje si mladý cyklista.

Kromě toho, že křiklavé poznávací znamení v bazarech platí za špatně obchodovatelný artikl, má růžová barva ještě jeden efekt: řidiči při pohledu na bizarní kousek výrazně zpomalí. "Lidi si vás prostě všimnou. Sice kroutí hlavou, ale aspoň vás nesrazí," obhajuje Křivohlávek své kolo.

I 4 kilometry po Praze jsou jízdou o život

Čtyři kilometry, které na kole absolvuje každý den ze svého domova na Žižkově do práce na Malé Straně, hodnotí nadšenec cyklistiky jako partyzánštinu.

"Pro cyklisty v Praze není místo. Centrum je přeplněné auty a oficiální cyklostezky nefungují, každou chvíli musíte sesednout," zlobí se Křivohlávek a svůj názor navíc podloží výmluvnou statistikou: "V Praze je podle jedné studie šest set tisíc kol. Lidí, kteří je používají k pravidelné dopravě po městě, je ale jen kolem deseti tisíc."

Pro tento paradox má mladý absolvent sociální antropologie vedle špatného systému dopravy ještě jedno vysvětlení: lidé by si podle něj měli ujasnit, zda chtějí spíš nádherné pozlátko, které se však bojí vytáhnout na ulici, nebo praktickou věc, která jim bude sloužit. Na pražských silnicích se již prohání devatenáct růžových kol, jejichž majitelé se tak snaží upozornit veřejnost na problém nefunkčního systému dopravy v metropoli.

Podpořte cyklisty v Praze 17.září

"Politici neberou cyklisty vážně a zřejmě nás mají za blázny. Asi blázni jsme, tak proč to nedat najevo růžovou barvou," říká organizátor happeningů typu hromadného lakování kol. "Příští bude 17. září od 13 hodin v centru města na Smetanově nábřeží," říká Křivohlávek.

Pokud máte nějaký nápad, jak zlepšit podmínky pro cyklisty v Praze či máte zkušenosti z jiných měst, kde se to podařilo, podělte se o svoje názory v diskuzi.

Na růžovém kole jezdí do práce i redaktor iDNES Tomáš Havlín

Na růžovém kole jezdí do práce i redaktor iDNES Tomáš Havlín

Na růžovém kole jezdí do práce i redaktor iDNES Tomáš Havlín

,