Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Řecko z nebe: po divu světa ani stopa, zato Pythagoras má celé město

  14:11aktualizováno  14:11
Na odlet z ostrova Rhodos asi nikdy nezapomenu. Abych si mohl jeho hlavní město nafilmovat z výšky, dispečer na letišti komandoval vojenské letadlo a nacpal můj odlet mezi dopravní letadla.

Ráno jsem se probudil na jižním cípu Rhodosu, kde jsem se ubytoval po setmění při objíždění ostrova. Na letiště jsem měl asi hodinu cesty, další hodinu jsem strávil ve městě Rhodos. To se rozkládá na severu tohoto asi 80 km dlouhého ostrova a za dobrého počasí z něj můžete zahlédnout Turecko.

Evropské ostrovy z nebe knižně

Nechtěl jsem letět úplně přímo, ale nejdřív nad historické město Rhodos a pak se teprve vydat směrem na severozápad na další ostrovy. Uctivě jsem tedy zašel na řídící věž a tam našel velmi milé dispečery, kteří mi slíbili udělat, co půjde. Vše ale samozřejmě závisí na provozu, protože město Rhodos je přímo v přibližovací ose dráhy 25, která byla v používání.

Manévry na letišti

Připravil jsem letadlo, požádal o povolení k nahození motoru a pojíždění a pak jsem oficiálně požádal o dva okruhy nad městem. Jako odpověď mi přišla informace, že během 10 minut přistávají dvě dopravní letadla, takže kdybych počkal, nad město budu moct. Řekl jsem, že počkám, a tak jsem dostal pokyn dojet na vyčkávací místo na začátku dráhy 25 a tam čekat.

Fotogalerie

Mezitím se přihlásilo ke startu vojenské letadlo Herkules. Trochu mě znejistilo, jak se dostane přede mě. Dispečer ho ale kvůli mně poslal na dráhu přes předposlední výjezd, pak ho nechal pojíždět po hlavní dráze a na konci dráhy, kde jsem vjezd blokoval já, ho nechal otočit a odstartovat.

Pak jsem čekal ještě pár minut, kdy sedlo jedno letadlo, dispečer mě pustil na dráhu, odstartoval jsem a tři minuty poté tam přistálo další dopravní letadlo. Velmi na mě zapůsobilo, co byl kvůli mně dispečer ochotný udělat.  

Kde stával div světa

Letadlo on-line

Sledujte 4. díl unikátního projektu

Co píše pilot z letadla a kde se zrovna nachází najdete zde

Ostrovy Jaderského a Egejského moře

Ostrovy Jaderského a Egejského moře

Po pár minutách letu jsem byl nad městem. Zvláštní pozornost jsem věnoval přístavu a místům, kde stávala 30 metrů vysoká socha Kolosa, který zde kolem roku 300 před Kristem jako dík za to, že se makedonské armádě nepodařilo ostrov obsadit. Na výrobu sochy použili kov z roztavených zbraní ukořistěných útočníkovi. Při zemětřesení v roce 226 před Kristem se však Kolos, který se počítá mezi sedm divů světa, zřítil. Místo, kde stál, jsem zachytil a vyrazil podél turecké hranice směrem na navigační bod SESKLIO.

Postupně přede mnou z modři vystupovaly další ostrovy ze skupiny Dodekanéských ostrovů – majestátní Tilos, sopečný Nisyros, půvabný Gyali a pak velký Kos, který zasahuje až k turecké pevnině.

Nad Nisyrosem jsem chvíli kroužil, protože jícen jeho ne tak úplně vyhaslé sopky byl opravdu působivý. Tady si mě od rhodoského řízení letového prostoru převzala věž letiště Kos a já jsem pokračoval na sever nad nejsevernější Dodekanéské ostrovy Kalymnos, Leroi, Lepsos a Arkoi. Bez výjimky kouzelné ostrovy krásně kontrastující s modří okolního moře. Nad Arkoi jsem se už nahlásil věži ostrova Samos a během pár minut jsem přistál.

Rodiště Pythagora a antický tunel

Samos už nepatří k Dodekanéským ostrovům, ale ke skupině Ostrovů severovýchodního Egejského moře. Patří do ní celkem přes 20 řeckých ostrovů v blízkosti tureckého pobřeží. Samos mě vábil proto, že se zde narodil filosof a matematik Pythagoras, jehož poznatky nás všechny trápily už na základní škole.

Městečko a pevnost Pythagorion

Městečko a pevnost Pythagorion

Také jsem chtěl vidět tunel Eupalinos, který je považován za špičku starověkého stavitelství. Více než kilometr dlouhý tunel pod horou u města Pythagoreion přiváděl do města vodu. Tunel byl stavěn z obou stran najednou, což bylo v té době velmi odvážné řešení. Bohužel se mi nepodařilo ho vidět, protože je už přes rok v rekonstrukci jeho vstupní brána. Samo město Pythagoreion, které je také součástí světového dědictví UNESCO však stojí za návštěvu.

V úterý budu pokračovat na Kykládské ostrovy a pak zpět na Ostrovy severovýchodního Egejského moře. Tyto dva dny by měly být srdcem celé výpravy nad ostrovy Egejského moře.

Autor: pro iDNES.cz




Nejčtenější

V Kerkyře na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě
VIDEO: Káva a letadla nad hlavou. Provoz na nejkratším letišti Evropy

Na Korfu je nejmenší přistávací ranvej v jižní Evropě. Piloti musí mít speciální výcvik, neboť z jedné strany je moře a z druhé nejvyšší hora Korfu...  celý článek

KARAVAN. Vyjet s obytným přívěsem se zprvu zdálo jako skvělý nápad. Po...
Hotel s sebou. Karavany a obytné vozy Češi milují, nejvíc rodiny s dětmi

Češi stále častěji vyrážejí na dovolenou v zapůjčených karavanech či obytných vozech. Poptávka roste i po těch luxusnějších. Řada půjčoven už má kapacity na...  celý článek

Maple Leaf, stokilová zlatá mince dorazí v září do Prahy
Proč zmizela obří mince? Kvůli zlatu, sběratelství nebo frajeřině

Neznámí pachatelé ukradli z berlínského muzea obří stokilovou minci z ryzího zlata. Na případu zaráží, jak bezproblémové bylo minci v hodnotě sto milionů korun...  celý článek

Každý rok iglú ve Speikbodenu roztají a každý rok tu postaví nové. Ráz...
Kde se dá koupat na sněhu a bobovat jako mistr. Tip do neobjevené Itálie

Jen pár hodin cesty autem na jih leží region Jižní Tyrolsko, který láká na nádherné sjezdovky až do druhé poloviny dubna. Některá zdejší lyžařská střediska...  celý článek

Tereza Kretschmannová
Letuško, chci si stáhnout okno. Jaká je práce 11 kilometrů nad zemí?

Dostanete pěknou uniformu a létáte si po světě. Tak si většina lidí představuje práci letušky. Přidejte k tomu ale ještě náročný výcvik, velkou odpovědnost,...  celý článek

Další z rubriky

Maják a navigační bod letiště Macedonia v Soluni
Řecko z nebe: kde se zrodily lesby a kde řádí největší úřední šiml

Jak se dá řešit situace, kdy letiště oficiálně prodává benzin, ve skutečnosti nikoliv, a aeroklub, který tam benzin má, ho oficiálně prodávat nesmí? Pilot Jiří...  celý článek

Písčitý výběžek u města Kurtulus
Průlet sopkou i důkaz, že gruzínští generálové neznají Google Earth

Šest tisíc kilometrů, 550 litrů paliva, 30 hodin v kokpitu. Proletěl jsem několika sopkami a zápasil s bouřkami i blesky. Díky této krásné expedici jsem na...  celý článek

Pilot Jiří Pruša startuje na letišti v Příbrami k letu na Kavkaz. (17. března...
Gruzínský Kavkaz, ruský Elbrus i biblický Ararat z českého letadla

Pilot Jiří Pruša pokračuje ve svém mapování letecky nejzajímavějších míst Evropy. Tentokrát zamířil se svým letounem Dynamic nad pohoří Kavkaz i po stopách...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.