Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rakouská policie kontroluje, zda mají turisté hotovost

  9:49aktualizováno  9:49
Ani veterinární opatření proti takzvané nemoci šílených krav a mnohdy dosti přísné kontroly na hranicích by neměly české a slovenské turisty odradit od návštěvy Rakouska. Země je totiž turisticky velmi zajímavá a i v létě je možné odnést si z alpské republiky mnoho příjemných zážitků. K vidění je atraktivní příroda a Rakousko je i státem s bohatou kulturou a historií. Za noc v levnějším, ale přesto slušném hotelu, se platí od 500 šilinků (1250 českých korun), za denní menu v hostinci či levnější restauraci od 60 do 100 šilinků (150-250 Kč) a potraviny jsou v přepočtu přibližně dvakrát dražší než v ČR.

Dražší (přibližně dvakrát až třikrát) je v Rakousku také zdravotní ošetření. Od začátku července ale vstoupí v platnost česko-rakouská dohoda, podle níž si oba státy vzájemně uznávají platby zdravotních pojišťoven a budou hradit případnou neodkladnou lékařskou péči.

Na rakousko-českých a rakousko-slovenských hranicích se stává, že policie je jaksi "shovívavější" k obyvatelům Evropské unie, než k turistům z postkomunistických zemí. Většinou se ale vstup do alpské republiky obejde bez komplikací a problémy mohou mít pouze lidé, kteří připomínají "černé" pracovní síly, a turisté, kteří přicházejí s malým množstvím peněz. Proto je vhodné mít s sebou nejméně 300 až 500 šilinků v hotovosti na osobu a den. Tato částka ale není stanovena zákonem a na jednotlivých přechodech se požadavky policistů liší.

Není povoleno přes hranice převážet větší množství potravin a úřady povolí jen množství, které je pro vlastní potřebu. Může se proto stát, že pokud vezete například více než jeden kilogram masa, přebytečné množství zůstane v odpadkovém koši na hranicích. Rakouští dopravní policisté jsou nesmlouvaví a v žádném případě se nevyplatí nabízet jim peníze "do kapsy". Zejména majitelé starších vozů by si měli dát pozor na technický stav svého automobilu, protože sjeté pneumatiky, nefungující světla i kapající olej mohou pokuty vyhnat do vysokých částek. V alpské republice se hojně trestá také nepoužívání bezpečnostních pásů na zadních sedadlech, chybějící dětská sedačka a telefonování za volantem bez "hand free" sady.

Rakušané jezdí vesměs ohleduplně, pouštějí chodce na přechodech a "hodní" jsou i k automobilům vyjíždějícím z vedlejší silnice. Často se zde ale mírně překračuje povolená rychlost, a proto si je nutné dávat pozor.

Ve městech (zejména ve Vídni) i po vesnicích se pohybuje množství cyklistů, kteří mají často vyhrazené zvláštní jízdní pruhy, a to většinou na chodnících. Často se stává, že cyklisté jezdí rychle a nevšímavému chodci mohou způsobit úraz. V centru téměř všech měst a větších obcí platí krátkodobé parkovací zóny (tzv. Kurzparkzone) s různou maximální dobou stání. Je proto potřeba v automatech nebo trafikách zakoupit parkovací lístek, který stojí většinou kolem pěti až deseti
šilinků na hodinu. Policisté parkovací lístky a dobu stání často kontrolují, pokuty jsou dosti vysoké a nezřídka se odtahuje. Pozor ovšem na veřejné podzemní garáže, protože hodina parkování v nich může stát i 40 až 50 šilinků (100-125 Kč).

V Rakousku se vyplatí používat dálnice, kterých je mnoho a vedou ke všem velkým městům. Jsou ale většinou rozkopané a je proto nutné počítat s tím, že maximální rychlosti 130 km/h si dlouho neužijete. Na čerpacích stanicích i na hraničních
přechodech se dají koupit i krátkodobé dálniční nálepky. Muži zákona v současnosti vedou intenzivní kampaň za dodržování nejvyšší povolené rychlosti a v obcích se začali dokonce objevovat novinky - plastikoví policisté v životní velikosti, kteří jsou z dálky k nerozeznání od těch skutečných.

Většina řidičů totiž instinktivně zpomalí hned jak je spatří. Policisté mohou měřit rychlost téměř všude, vyhledávají ale zejména větší proluky mezi domy v obcích a místa, kde je omezená rychlost. Nejčastěji je ale policejní auta se stacionárními
radary vidět na dálnicích v místech, kde se kvůli častým opravám zužují pruhy a platí zde většinou maximální rychlost 80 km/h. Překročení rychlosti do deseti kilometrů v hodině ale většinou tolerují.

Nejnižší pokutou je 300 šilinků (750 Kč), ale za bezohlednou jízdu, nedání přednosti a za zavinění dopravní nehody se může vyšplhat do značné výše. Je třeba myslet i na to, že když už přece nějaký ten dopravní přestupek spácháte, platí se v
hotovosti a policista vám v případě, že nemáte u sebe dostatečné množství peněz, může zabavit například autorádio.

Z vlastní zkušenosti: Mnohem přísnější bývají policistky, než policisté (dopravní i hraniční) a menší pokutu většinou dostanete, když jste ochotni přestupek ihned přiznat a bez odmlouvání zaplatit. A pokud nejde o nic závažnějšího, mužům
zákona někdy stačí i přiznání vlastní chyby a příslib, že si příště dáte pozor.

V případě potřeby se občané mohou obrátit na české velvyslanectví ve Vídni, které má telefonní číslo 0043-1-894 37 41.

Plastikový policista stojí v obci Hainburg u rakousko-slovenské hranice. Tento nový prostředek proti překračování povolené rychlosti začaly používat rakouské úřady a funguje zatím dobře!

Autor:




Nejčtenější

Zboží s tematikou zatmění 2017
Reportáž: Zatmění slunce vyhnalo Američany na venkov. Přípravu nepodcenili

Jackson, USA (od zvláštního reportéra Technet.cz) Zatmění slunce je astronomická událost, která je (na rozdíl třeba od průletu komety) srozumitelná úplně každému. Američané se už nemohou dočkat, především pak...  celý článek

Některé turistické stezky a cyklotrasy v Národním parku Šumava jsou po...
Šumavský park chce zakázat vstup do lesů. Na stezky padají stromy

Nevyrážejte do lesů kolem Nové Pece a Stožce, mnoho turistických tras je stejně neprůchodných. Takové varování vydal ráno Národní park Šumava. Silný vítr o...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

Specialized Turbo Vado 4.0
Jak se přilepit hobíkovi na záda. Test elektrokola do města i na výlet

I největší skeptici už vidí, že expanzi elektrokol nic nezastaví. Po velkém průlomu v Německu, Rakousku a Švýcarsku v uplynulých letech definitivně zasahují i...  celý článek

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení (21.8.2017)
Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení, zemřeli nejméně dva lidé

Jihoitalský ostrov Ischia v pondělí večer zasáhlo zemětřesení o síle 4. Agentura Reuters uvedla, že se zřítilo několik budov. Italský list Corriere della Sera...  celý článek

Další z rubriky

Provensalské Grasse je hlavní město francouzských parfémů
Kde nos potřebujete víc než oči. Výlet do města, kde voní každá ulice

Letní návštěva jihofrancouzské Provence se nemusí omezit jen na notoricky známá místa a přímořská letoviska. Vyrazte pár kilometrů do vnitrozemí, kde se mezi...  celý článek

Typický obrázek z německé Rujany: plážové „domečky“ jako ochrana před stálým...
Hrachovka z pytlíku, vlny studené. Jak se za Československa jezdilo k moři

Praotec Čech nás zavedl do středoevropské kotliny, rok 1918 nás v ní hranicemi uzavřel. Výsledek: nemáme moře. A přece jsme po jeho vlnách vždycky toužili....  celý článek

První fotky pořízené pod mořskou hladinou dokazují, že potápění u zříceného...
Dokud je čas. Potápění u zříceného Azurového okna se stalo hitem

Ještě přes svým zřícením do moře bylo Azurové okno na Maltě jednou z největších turistických atrakcí světa. A jak to vypadá, kolaps této nádherné skalní stěny...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.