Krajinou kaňonů a vodopádů kolem Štěchovic. Výlet snů kousek od Prahy

Zveme vás na výlet za krásnými vyhlídkami a spoustou vodopádů. Středočeská krajina kolem Štěchovické přehrady je divoká a malebná zároveň: najdete tu skály padající k hladině Vltavy i divoké potoky, které si prorážejí cestu hlubokými bočními kaňony.
Pohled ze Smetanovy vyhlídky

Pohled ze Smetanovy vyhlídky | foto: Jan Hocek, pro iDNES.cz

Prošli jsme zajímavou trasu podél hrany vltavského kaňonu, k výchozímu bodu jsme se pak vrátili příměstskou autobusovou linkou. Postupně jsme se kochali panoramatickými pohledy ze Smetanovy vyhlídky, vyhlídky Máj a méně známé vyhlídky Bednář. Navíc jsme procházeli kolem mnoha vodopádů, z nichž nejvyšší měří tři metry. Naše trasa vedla po značených cestách i mimo ně, občas poměrně divokým terénem – vezměte si tedy s sebou dobrou mapu a kvalitní boty.

Smetanova vyhlídka

Výlet zahajujeme v obci Třebsín. Nedaleko autobusové zastávky zanecháváme auto a sem se odpoledne plánujeme vrátit autobusovou linkou 438, která vyjíždí z Měřína.

Krásné fotky z výletu

Chytáme se žluté značky a po polní cestě vyrážíme k jihu, k naší první vyhlídce. Smetanova vyhlídka leží necelý kilometr od Třebsína a patří mezi populární cíle mnoha výletníků. Vyhlídková plošina byla postavena v roce 1974 u příležitosti 150. výročí narození Bedřicha Smetany. Romantika výhledu a divokých skalních srázů sem v minulosti lákala mnohé trempy, takže tady najdete sruby, chaty a rekreační domky.

Z vyhlídky nad hladinou přehrady vidíme zákrut Vltavy, zalesněné stráně a přímo pod námi potom proslulou osadu Ztracenka. Chaty trempů vykukují ze smrkového lesa a vypadají ze stometrové výšky jako domečky z lega. Po pravé ruce obdivujeme strmé svahy rezervace Kobylí dráha, ale tam se vydáme někdy příště. Namířeno máme k další vyhlídce.

Krňanský vodopád

Žlutá značka nás přivádí k zahrádkářské osadě a pak strmě klesáme po lesní pěšině do údolí Krňanského potoka. Nacházíme tu hezkou studánku, která taky nese skladatelovo jméno, a hned vedle kaskádu několika malých vodopádů.

Zdaleka největší vodopád v okolí se skrývá dalších asi 300 metrů po proudu potoka. Opouštíme tedy turistickou značku a vydáváme se podél potoka cestou necestou směrem k Vltavě. Vlastní vodopád nacházíme jen pár metrů před vzdutím Štěchovické přehrady, voda tu padá z mechem porostlé skály z výšky asi tří metrů.

Asi nejjistější by bylo vrátit se odtud zpět ke studánce po stejné cestě, my se ale rozhodujeme pro dobrodružnější výstup po levobřežní hraně krňanského údolí a sápeme se z hluboké rokle zpět k turistické značce.

Pohled na Smetanovu vyhlídku a Ztracenku z pravého břehu

Kvetoucí lísky na začátku února

Krňanský vodopád

Vyhlídka Máj

Žlutá značka stoupá po pěkné lesní cestě a po asi kilometru chůze se vynořujeme z lesa. Z úbočí vrchu Kolátov se nám naskýtá hezký pohled na krajinu Netvořicka a dolního Posázaví a v dálce za námi spatříme lesnatý masiv Grybla.

Cesta se vlní mezi pastvinami a remízky a pomalu stoupáme k nejvyššímu bodu naší trasy, kterým je 448 m vysoký vrcholek Máj. Krajina je tu plná nádherných luk, takže si můžeme vyšlapovat po trávě kudy se nám zlíbí. Mineme samotu Bučina a zakrátko jsme na Máji. Samotnou vyhlídku nacházíme kousek pod vrcholem a pohled odtud je opravdu nádherný.

Hladina Vltavy leží 200 metrů pod námi a řeka přímo pod vyhlídkou vytváří tvar podkovy ne nepodobný tomu, který známe z arizonského „Horseshoe Bend.“ Díky popularitě místa je tu docela živo, ale i tak nacházíme klidný koutek na okraji skaliska.

Pohled z vyhlídky Máj

Tajná vyhlídka Bednář

Byla by škoda tady končit a sejít na zastávku do nejbližší vsi Teletín. Rozhodujeme se pokračovat dále na jih a objevit další vyhlídku „Bednář“, která je značená jen na nejpodrobnějších mapách a turistická značka k ní nevede.

Od Máje jdeme podél lesa po loukách a po pár stech metrech nacházíme pozůstatky tvrze Kročákov ze 13. století. Vědci zde provádějí průzkum, nicméně nebýt informační tabule, my bychom asi nepoznali, že právě procházíme archeologickou lokalitou...

Držíme stále jihozápadní směr, přejdeme další louku a vkročíme opět do lesa. Jdeme kousek z kopce, než narazíme na lesní pěšinu vedoucí zhruba po vrstevnici. Dáme se po ní doprava a po chvilce jsme na naší dnešní poslední vyhlídce. Pod námi se zrcadlí zákrut Vltavy, vidíme obec Třebenice a hráz slapské přehrady.

Rybník v Nedvězí

Osada Ztracenka je jednou z nejstarších trampských osad v České republice.

Kamenná moře v údolí Třeblové

Teletínské vodopády

Protože stejnou cestou se vracejí jenom zbabělci, sestupujeme do údolí Teletínského potoka. Zurčení potůčku sice dobře slyšíme pod námi, ale sestup strmým suťovým svahem mezi skalisky nepostrádá na dobrodružnosti. Procházíme kolem kamenného moře s balvany, pokrytými hustými mechovými čepicemi.

U potoka se opět napojujeme na žlutou značku a kousek dál přicházíme k soutoku Teletínského potoka a Třeblové. Na obou potocích jsou postaveny protipovodňové hrázky a místy nacházíme hezké přírodní kaskády. Pokračujeme stále lesem proti proudu Třeblové a po několika kilometrech přicházíme do Nedvězí.

Protože autobus jede až za slabou hodinku, rozhodujeme se prodloužit si naše putování a pokračujeme po loukách asi dva kilometry do Blaženic. Pokud bychom měli trochu více času, mohli bychom dojít až do Měřína, odkud vyjíždí náš spoj. Tohle pokračování si ale necháme napříště!

• Délka trasy: 13 km
  • Náročnost: pokud vynecháte Krňanský vodopád a vyhlídku Bednář, vede trasa až do Nedvězí po značené trase. Při návštěvě obou výše zmíněných míst je trasa poměrně náročná terénem i na orientační schopnosti. V tom případě doporučujeme kvalitní mapu nebo GPS a kvalitní obuv.
  • Doprava: výchozí bod, obec Třebsín, je dosažitelný příměstským busem ze Štěchovic. Návrat z Blaženic je možný busem č. 438, který vyjíždí z Měřína. O víkendech odjíždí linka z Blaženic ve 14:49. Jízdní řád ke stažení zde:
  • Stravování: na trase nejsou žádné restaurace
Autor: , pro iDNES.cz

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...