cestovani.iDNES.cz

Ptejte se pilota Jiřího Pruši - odpoví vám průběžně z cesty, jakmile bude mít možnost

Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme.
velikost textu:
vydáno 22.4.2014 10:00

V malém letadle se vydal nad evropské ostrovy, cíl je na Kanárských ostrovech a Madeiře.

Zpět na přílohu on-line z nebe nad Evropou.

OTÁZKA: Dobrý den, co všechno mimo přípravy techniky je potřeba absolvovat pro takový let? Jsou potřeba nějaká zvláštní povolení třeba od celních úřadů v místech kde se přistává nebo se pohybujete jen v tranzitních zonách? Šťastný let... Petr Agulár
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Po zemí Schengenského prostoru není potřeba žádné celní ani pasové odbavení a tak se dá letět z jakéhokoliv letiště kamkoliv. V některých zemích (např. Řecko) to ale nedodržují a je potřeba tam nejdříve letět na mezinárodní letiště, kde se posádka i letadlo odbaví a pak už může cestovat po vnitrozemí. Povolení od celních či jiný úřadů není třeba prakticky nikde (co vím). Některé země ale vyžadují předchozí souhlas (např. v Evropě Kypr, Turecko, Gibraltar) ale pouze z leteckého hlediska - je to spíše záležitost národní bezpečnosti. 24.4.2014 22:32
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, zda máte na trase naplánovaný také úsek s přeletem v noci ? Pro fotografování a natáčení je asi lepší létat ve dne. Nebudete z video záběrů stříhat nějaký delší film pro televizi ? Děkuji za odpověď a přeji šťastný let. Mirek Š. Miroslav Štorch
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: VFR létání v noci považuji za nebezpečné. V řadě zemí Evropy je dokonce zakázané a je tu také velmi málo letišť s dráhovým osvětlením. Létal jsem to jen v USA, kde letiště mají běžně noční dráhové osvětlení, které lze zapnout s pomocí palubní vysílačky. Pokud by televize projevila zájem, budu rád spolupracovat. Mám řadu unikátních záběrů. 24.4.2014 22:34
OTÁZKA: Můj syn se ptá, jakou má vaše letadlo spotřebu paliva. Gratuluji k našemu společnému svátku a přeju krásné počasí po celou cestu. Společně se synem kopírujeme Vaší expedici na simulátoru a tiše závidíme Jiří Boček
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky moc za sledování reportáže na iDnes a jsem rád, že Vás i syna to zajímá. Také díky za přání k svátku. Spotřeba letadla se pohybuje mezi 15-22 litry na hodinu letu. Průměr mi vychází na 18 l. Za hodinu urazí toto letadlo cca 220 km. 24.4.2014 22:36
OTÁZKA: Dobry den, jedine Vase mezipristani mimo EU mate naplanovane v Casablance v Maroku. Budete si zde muset vyzadat povoleni k pristani ? Nebo ho jiz mate? dekuji Boris Čolakov
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Maroko předchozí souhlas nevyžaduje. Nelíbí se mi ale fakt, že vůbec neodpovídají na moje dotazy ohledně fotografování/filmování a trochu se obávám tamní byrokracie, která by mohla můj let podstatně zdržet. Asi se proto rozhodnu letět ze Španělska bez mezipřistání. Poslední slovo padne v pátek. 24.4.2014 22:38
OTÁZKA: Dobrý den, na jakém typu letadla poletíte? Aleš Novák
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Letím na letadle Dynamic WT 9 LSA (max. vzletová váha 600 kg) 24.4.2014 22:38
OTÁZKA: Po kazde hodine se divam na vasi trasu. Vidim, ze nemate ani cas se zastavit. uz mate vodu za sebou, tak se zeptam, proc neni vhodne v pripade nouze nad vodou vystrelit padak ? Drzim palce :o) Pavel Chlebecek
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Trochu vody za sebou mám, ale hodně také ještě před sebou.... Padák nad vodou není podle mého názoru vhodné vystřelit pro to, že při dopadu letadla na vodní hladinu nemůže podvozek působit jako tlumič nárazu jeho absorbcí, protože se prostě zaboří. Dopad je pak prakticky stejně tvrdý jako volný pád ze 4- 5 metrů výšky, což je na zlámání páteře. 24.4.2014 22:41
OTÁZKA: Dobrý den pane Jiří, dnes je čtvrtek 24.4. a Vy jste se svým letadélkem ve světě:-). Nebudu Vám pokládat žádnou otázku, ale popřejí Vám k svátku vše nejlepší, hlavně šťastnou cestu a šťastný návrat domů za rodinou. Roman Zemánek
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky moc. Na svátek jsem dneska ráno zapomněl, až nějaké ty esemesky mi ho připomněly... 24.4.2014 22:42
OTÁZKA: Jiří, velice Vás zdravím, otázku nemám, jen Vás chci pozdravit a popřát Vám úspěšnou cestu!! Velice Vám fandím a sleduji Vaše zprávy z cesty . Petra Petra Melicharova
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Petro, díky moc. J 26.4.2014 0:32
OTÁZKA: Jak bojujete s únavou? Podle vašich zápisků si moc neodpočinete a lety nad mořem musejí být dost monotónní. Albert Roll
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Je to přesně jak píšete. Nestačím spát více ne 4-5 hodin. Myslím ale, že mě drží adrenalin z celé té akce. Při letu nad mořem se dají také dělat jiné věci. 26.4.2014 0:34
OTÁZKA: Dobrý den, kolik záložních letišť a v jaké maximální vzdálenosti od předpokládaného přistání máte v letovém plánu pro případ, že primární letiště není možné využít? Existuje nějaký předpis pro sportovní létání, který toto upravuje nebo je to čistě v režii pilota? A poslední dotaz: Má Váš letoun kromě kamer nějaké jiné nadstandardní vybavení, které u tohoto typu není úplně běžné? Přeji bezpečný let a méňe problému s byrokracií. Lukáš Habrnal
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Upřímně - záložní letiště neplánuji. Jen sleduji, aby nějaké bylo v dohledu. O předpisu ohledně alternativních letišť nevím. Na letovém plánu jsou vyžadována dvě záložní letiště na každou cestu. Letadlo mám vybavené špičkovou technikou např. - 3D mapy s varováním blízkosti terénu,, TAWS - varování proti srážce, autopilotem, Díky za milé přání. 26.4.2014 0:42
OTÁZKA: Dobry den, budete pristavat na TFS? Jsme tu prave na dovolene mohli bychom Vas videt z plaze pres kterou letaji pristavajici letadla. Pokud ano v kolik asi hodin a ktery den to planujete? Jarda
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Chystám se právě odletět na Tenerife Norte. Měl bych tam být dnes (sobota) někdy kolem čtvrté hodiny. Vy jste asi u jižního letiště.... Pište na jiri@prusa.org, večer bychom se mohli nějak domluvit. 26.4.2014 11:41
OTÁZKA: Pane Jiří, máte můj obdiv. Četla jsem všechny Vaše knihy o letecké dopravě a teď z nich čerpám při psaní bakalářské práce. Přeji šťastnou cestu a krásné zážitky! Kateřina Žáková
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky moc a přeji co nejlepší výsledky. Pokud budete chtít s něčím poradit, napište. 26.4.2014 11:42
OTÁZKA: Moc tomu nerozumím, ale jak vlastně zjišťujete směr a rychost větru? Karla Nosková
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Směr a sílu větru za letu ukazuje GPS. Kalkuluje rychlost a směr letu oproti zemi a vzduchu. Z rozdílu určuje vliv (směr/rychlost) větru. 26.4.2014 11:44
OTÁZKA: Dobrý deň, Vaša cesta musí byť úžasná. Plánujete aj oddychový deň? MonikaJanka
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Ano, dneska cítím, že potřebuji trochu doplnit síly. Opravdu jsem se na cestě zatím nezastavil. Takže v pondělí strávím na Madeiře a pokračovat plánuji v úterý. To bude zatěžkávací zkouška - doufám, že počasí bud letu přát. 27.4.2014 19:58
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych se zeptat na odhad celkovych nakladu na podobnou cestu, kdyby chtel clovek neco podobneho podniknout take. Doufam, ze to neni moc vlezla otazka. Dekuji a preji stastnou cestu! Marek
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Rozpočet mám asi na 100 tis Kč. 27.4.2014 19:59
OTÁZKA: Jakým letadlem letíte? Mortrix
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Dynamic WT 9 v provedení LSA - tzn. maximální vzletová váha 600 kg 27.4.2014 19:59
OTÁZKA: Píšete, že jste cestu dlouho plánoval a na vše se dobře připravoval. Jak si tedy vysvětlujete ty neskutečné byrokratické zmatky? Je to jihem Evropy nebo to bylo na severu stejné? Jan Slanec
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Moje zkušenost je, že na jihu je byrokracie větší než na severu Evropy. Řecko, Kypr jsou možná ještě horší. Jen úplně nevíte, za jaké strany to přijde. Nejedná se o zmatky - jedná o zmatečný systém, kterému se nemůžete vyhnout sebelepší přípravou. 27.4.2014 20:02
OTÁZKA: Ahoj Jiří, sledujem, obdivujem a fandim. Pri spiatočnej ceste prajem dobrý vietor a hladké pristátie doma. To Ti praje bývalý kolega s ČSA z BTS Fero Žáček. Fero Žáček
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky moc Fero, doufám, že budeme mít někdy příležitost se zahlédnout! J 27.4.2014 20:03
OTÁZKA: Dobrý den. Jen mě zaráží že když chcete obletět většinu evropských ostrovů tak vynecháte Azorské ostrovy. Je to z důvodu doletu letadla, nebo z jiného - např. nedostupnost paliva na letištích těchto ostrovů. Kdyby jste argumentoval že nejsou v na kontinetálním šelfu Evropy tak Kanárské ostrovy jsou v Africe i když patří pod Španělsko. Děkuji za odpověď a přeji šťastnou cestu bez problémů. Aleš Martinek
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: S ničím neargumentuji - Azorské ostrovy mám v hledáčku, ale dát to vše na jedné cestě by bylo prostě vražedné. Dynamic má teoretický dolet 1500 km. Prakticky nelze ale nad mořem plánovat více než 1000 km dolet protože jsou tu velmi silné větry, které když foukají proti, tak letadlo zpomalí klidně o 30%. Vzdálenost nejbližšího Azorského ostrova - Santa Maria - od portugalské pevniny je cca právě 1500 km, takže mimo dosah. Jediná možnost se tam dostat typem Dynamic je z ostrova Madeiry - ale je to stále přes 900 km. Na této cestě na to nemám čas a nevím, zda bych měl sílu. 27.4.2014 20:08
OTÁZKA: Dobrý den pane Jiří, není Vám líto, že se na tak krásných místech planety zdržíte tak krátkou dobu? Stačíte si projít i místa přistání pěšky, nebo po přistání se na hotelu ihned chystáte na další let? Jak reagují zaměstnanci letišť na Vás, když zjistí od kud až letíte. Držím Vám pěsti a přeji málo silného větru, hezký pobyt ve vzduchu i na zemi:-). Roman Zemánek
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Dobrý den i Vám - ano trochu člověka mrzí, že nemám možnost vše vidět detailněji, ale při takovéto cestě mám hlavu prostě naprogramovanou na letadlo a let a tak bych se ani nemohl soustředit na něco jiného. Zároveň ale toho z letadla také stihnu spoustu vidět, jen prostě trochou jinak. Na letištích poměrně nikoho nezajímá odkud letím, jak složité to je atd. Každý si chce jen lépe či hůře splnit svůj pracovní úkol a více nikoho obvykle netrápí. 27.4.2014 20:11
OTÁZKA: Pane Jiří, chci se ještě zeptat co používate za záznamovou techniku, myslím tím typ kamer a fotoaparátu. Roman
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Kamery používám akční - Garmin Virb Elite - vyšly mi nejlépe ze srovnávacích natáčení oproti ostatním akčním kamerám. Fotoaparát/ruční kamera - Sony Alpha 29.4.2014 0:31
OTÁZKA: dobrý den pane Jíří kde tet jste J MALY
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Na Madeiře. Je to vidět na mapě. 29.4.2014 0:31
OTÁZKA: prosím vás můzete mi povědět kde se těd na cházíte podle mapy jste pořad na jednom míste K Novotný
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Dneska jsem na jednom místě - na Madeiře. Měl jsem jeden den letového volna. 29.4.2014 0:32
OTÁZKA: Ahoj letče. Patřím již mezi seniory, tak si tento pozdrav dovolím a věřte, že je myšlen s upřimným obdivem. Sleduji váš letecký maraton zatím dva dny a určitě budu pokračovat. Jsem povoláním fotografka a smekám před vaším uměním zachytit krásu. Zajímalo by mě, jak během letu řešíte běžné lidské potřeby, únavu, hlad a další. Při sledování leteckých závodů Red Bull Air Race jsem v přímém přenosu viděla srážku letadla s pelikánem. Tenkrát vše dobře dopadlo. Máte v letadle nějaký radar pro sledování ptačích hejn, když létáte v malých výškách? Přeji dobrý vítr a vždy hladká přistání. Magdalena Přibylová
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Dobrý den a díky. Omlouvám se za pozdní odpověď - zkolaboval mi počítač a tak jsem se na pár dní odmlčel. Lidské potřeby: pití - mám u sebe stále láhev s 1,5 l vody, to je opravdu nutné; jídlo - upřímně, moc toho nevozím, spíše jen ovoce a možná trochu pečiva, raději se pak najím v klidu při přestávkách a také hodně snídám; únava mě naštěstí tolik nepronásleduje - zřejmě tomu pomáhá množství adrenalinu, které taková akce zřejmě produkuje, také množství činností, které je kromě pilotování potřeba zvládnout. Z lidských potřeb pak už zůstává jen čůrání - a to je tajné! Radar na ptačí hejna bohužel nemám. Mám jen varovací systém (TAWS) na blízkost letadel (ale musejí mít odpovídač, takže například větroně nezachytí). 7.5.2014 7:56
OTÁZKA: CO Rikáte udalosti zpěvacka Iveta bartosova koci la pod vlak syn

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Zdravím Vás pane Jiří a gratuluji Vám k úspěšnému přeletu z Madeiry do Portugalska. Jaké to je takovou dobu sedět v kabině letadla? Je to asi dost náročné jak po psychické tak fyzické stránce. Letěl jste někdy ještě delší trasu jak dnes? Co letadlo, poslouchá? Měl jste po cestě nějaké problémy třeba s motorem nebo jinou technikou? Přeji hezký večer a posílám pozdrav z Frenštátu pod Radhoštěm do Portugalska:-) Roman
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky moc. Delší trasu jsem letěl tři dny před tím - Jerez/Lanzarote. Ta byla asi o 90 km delší, ale časově stejná, protože při ní jsem měl menší protivítr. Dlouhý pobyt na palubě i nebezpečí psychické nejistoty nad širokým oceánem řeším různými činnostmi. Taky si myslím, že mi velmi pomohl satelitní telefon, který mi stále dával pocit, že nejsem tak úplně ztracený nad nekonečným mořem. Musím říci, že jsem cestu snášel lépe, než jsem si myslel, že budu. Problémy s letadlem jsem naštěstí žádné neměl. Problémy jsem ale měl s počítačem, který mi zkolaboval hned po příletu do Portugalska (proto také píši až dnes) a při letu z Madeiry mi bohužel nevysílal můj satelitní telefon polohové zprávy, takže je redakce iDnes musela shánět složitě přes portugalské Řizení letového provozu (vojenské). Zdravím do Frenštátu JP 7.5.2014 8:01
OTÁZKA: Jíří ícokdyz se vám che WC, kdy se objevíte nad Prahou novotný
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: WC není takový problém... zeptejte se pilotů větroňů. Ve větroni jsem už létal 9 hodin a je to řešitelné.... Nyní už jsem v Praze, ale nad Prahou létat není tak jednoduché.... 7.5.2014 8:02
OTÁZKA: Jíří ícokdyz se vám che WC, kdy se objevíte nad Prahou novotný

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Jíří ícokdyz se vám che WC, kdy se objevíte nad Prahou novotný

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, jsem z Aeroklubu Letkov, rádi bysme se s Vámi potkali při Vašem návratu. Bude nám ctí Vás doprovodit ve formaci od hranic do Příbrami. Aby to ale bylo možné, tak bysme potřebovali předběžně vědět termín, kdy se budete vracet. Máme k dispozici 2x WT9 Dynamic (pravděpodobně) minimálně však jeden :-) S přátelským pozdravem, Jan Kratochvíl Jan Kratochvil
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Tohle už jsme vyřešili. Jen jsem Vás tam postrádal! 7.5.2014 8:03
OTÁZKA: dobryden poletite taky nad prahou Novotný
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Vrátil jsem se do Příbrami, což je moje domovské letiště. 7.5.2014 8:04
OTÁZKA: škoda,že nejsem mladší a hezčí,hned bych s Váma letěla,jste frajer,dík L. libuška
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: No to je tedy poklona! Já bych Vás ale asi stejně raději nevzal. Bál bych se zodpovědnosti za milou a hezkou ženu. S omluvou JP 7.5.2014 8:05
OTÁZKA: U nás je teď bouřkové počasí a sobota pro Vás asi bude trochu pro návrat horší. Držím palce do Příbrami, včera jsem mezi bouřkami z Příbrami do Slaného kličkoval a pěkně to práskalo :o) Vícekrát jste zmínil, že chtěli po vás výsledky zdravotních vyšetření. Myslel jsem si, že pokud máte Medical 2 , tak je to dostačující dokument k prokázání schopnosti létat. Jaké výsledky vyšetření chtěli vidět prosím ? Pavel Chlebeček anonym
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky - nakonec jsem přílet opravdu kvůli počasí posunul na neděli a bylo to dobře. Ohledně zdravotních prohlídek - ano chtějí vždycky Medical. Jen používám otevřené výrazy, protože každý toto označení nemusí znát. Díky a zdravím JP 7.5.2014 8:07
zpět na osobnost