Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Ptejte se pilota Jiřího Pruši - odpoví vám průběžně z cesty, jakmile bude mít možnost

Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme.
velikost textu:
vydáno 22.4.2014 10:00

V malém letadle se vydal nad evropské ostrovy, cíl je na Kanárských ostrovech a Madeiře.

Zpět na přílohu on-line z nebe nad Evropou.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. května 2014 do 22:00

OTÁZKA: Dobrý den, co všechno mimo přípravy techniky je potřeba absolvovat pro takový let? Jsou potřeba nějaká zvláštní povolení třeba od celních úřadů v místech kde se přistává nebo se pohybujete jen v tranzitních zonách? Šťastný let... Petr Agulár
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Po zemí Schengenského prostoru není potřeba žádné celní ani pasové odbavení a tak se dá letět z jakéhokoliv letiště kamkoliv. V některých zemích (např. Řecko) to ale nedodržují a je potřeba tam nejdříve letět na mezinárodní letiště, kde se posádka i letadlo odbaví a pak už může cestovat po vnitrozemí. Povolení od celních či jiný úřadů není třeba prakticky nikde (co vím). Některé země ale vyžadují předchozí souhlas (např. v Evropě Kypr, Turecko, Gibraltar) ale pouze z leteckého hlediska - je to spíše záležitost národní bezpečnosti. 24.4.2014 22:32
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, zda máte na trase naplánovaný také úsek s přeletem v noci ? Pro fotografování a natáčení je asi lepší létat ve dne. Nebudete z video záběrů stříhat nějaký delší film pro televizi ? Děkuji za odpověď a přeji šťastný let. Mirek Š. Miroslav Štorch
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: VFR létání v noci považuji za nebezpečné. V řadě zemí Evropy je dokonce zakázané a je tu také velmi málo letišť s dráhovým osvětlením. Létal jsem to jen v USA, kde letiště mají běžně noční dráhové osvětlení, které lze zapnout s pomocí palubní vysílačky. Pokud by televize projevila zájem, budu rád spolupracovat. Mám řadu unikátních záběrů. 24.4.2014 22:34
OTÁZKA: Můj syn se ptá, jakou má vaše letadlo spotřebu paliva. Gratuluji k našemu společnému svátku a přeju krásné počasí po celou cestu. Společně se synem kopírujeme Vaší expedici na simulátoru a tiše závidíme Jiří Boček
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky moc za sledování reportáže na iDnes a jsem rád, že Vás i syna to zajímá. Také díky za přání k svátku. Spotřeba letadla se pohybuje mezi 15-22 litry na hodinu letu. Průměr mi vychází na 18 l. Za hodinu urazí toto letadlo cca 220 km. 24.4.2014 22:36
OTÁZKA: Dobry den, jedine Vase mezipristani mimo EU mate naplanovane v Casablance v Maroku. Budete si zde muset vyzadat povoleni k pristani ? Nebo ho jiz mate? dekuji Boris Čolakov
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Maroko předchozí souhlas nevyžaduje. Nelíbí se mi ale fakt, že vůbec neodpovídají na moje dotazy ohledně fotografování/filmování a trochu se obávám tamní byrokracie, která by mohla můj let podstatně zdržet. Asi se proto rozhodnu letět ze Španělska bez mezipřistání. Poslední slovo padne v pátek. 24.4.2014 22:38
OTÁZKA: Dobrý den, na jakém typu letadla poletíte? Aleš Novák
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Letím na letadle Dynamic WT 9 LSA (max. vzletová váha 600 kg) 24.4.2014 22:38
OTÁZKA: Po kazde hodine se divam na vasi trasu. Vidim, ze nemate ani cas se zastavit. uz mate vodu za sebou, tak se zeptam, proc neni vhodne v pripade nouze nad vodou vystrelit padak ? Drzim palce :o) Pavel Chlebecek
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Trochu vody za sebou mám, ale hodně také ještě před sebou.... Padák nad vodou není podle mého názoru vhodné vystřelit pro to, že při dopadu letadla na vodní hladinu nemůže podvozek působit jako tlumič nárazu jeho absorbcí, protože se prostě zaboří. Dopad je pak prakticky stejně tvrdý jako volný pád ze 4- 5 metrů výšky, což je na zlámání páteře. 24.4.2014 22:41
OTÁZKA: Dobrý den pane Jiří, dnes je čtvrtek 24.4. a Vy jste se svým letadélkem ve světě:-). Nebudu Vám pokládat žádnou otázku, ale popřejí Vám k svátku vše nejlepší, hlavně šťastnou cestu a šťastný návrat domů za rodinou. Roman Zemánek
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky moc. Na svátek jsem dneska ráno zapomněl, až nějaké ty esemesky mi ho připomněly... 24.4.2014 22:42
OTÁZKA: Jiří, velice Vás zdravím, otázku nemám, jen Vás chci pozdravit a popřát Vám úspěšnou cestu!! Velice Vám fandím a sleduji Vaše zprávy z cesty . Petra Petra Melicharova
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Petro, díky moc. J 26.4.2014 0:32
OTÁZKA: Jak bojujete s únavou? Podle vašich zápisků si moc neodpočinete a lety nad mořem musejí být dost monotónní. Albert Roll
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Je to přesně jak píšete. Nestačím spát více ne 4-5 hodin. Myslím ale, že mě drží adrenalin z celé té akce. Při letu nad mořem se dají také dělat jiné věci. 26.4.2014 0:34
OTÁZKA: Dobrý den, kolik záložních letišť a v jaké maximální vzdálenosti od předpokládaného přistání máte v letovém plánu pro případ, že primární letiště není možné využít? Existuje nějaký předpis pro sportovní létání, který toto upravuje nebo je to čistě v režii pilota? A poslední dotaz: Má Váš letoun kromě kamer nějaké jiné nadstandardní vybavení, které u tohoto typu není úplně běžné? Přeji bezpečný let a méňe problému s byrokracií. Lukáš Habrnal
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Upřímně - záložní letiště neplánuji. Jen sleduji, aby nějaké bylo v dohledu. O předpisu ohledně alternativních letišť nevím. Na letovém plánu jsou vyžadována dvě záložní letiště na každou cestu. Letadlo mám vybavené špičkovou technikou např. - 3D mapy s varováním blízkosti terénu,, TAWS - varování proti srážce, autopilotem, Díky za milé přání. 26.4.2014 0:42
OTÁZKA: Dobry den, budete pristavat na TFS? Jsme tu prave na dovolene mohli bychom Vas videt z plaze pres kterou letaji pristavajici letadla. Pokud ano v kolik asi hodin a ktery den to planujete? Jarda
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Chystám se právě odletět na Tenerife Norte. Měl bych tam být dnes (sobota) někdy kolem čtvrté hodiny. Vy jste asi u jižního letiště.... Pište na jiri@prusa.org, večer bychom se mohli nějak domluvit. 26.4.2014 11:41
OTÁZKA: Pane Jiří, máte můj obdiv. Četla jsem všechny Vaše knihy o letecké dopravě a teď z nich čerpám při psaní bakalářské práce. Přeji šťastnou cestu a krásné zážitky! Kateřina Žáková
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Díky moc a přeji co nejlepší výsledky. Pokud budete chtít s něčím poradit, napište. 26.4.2014 11:42
OTÁZKA: Moc tomu nerozumím, ale jak vlastně zjišťujete směr a rychost větru? Karla Nosková
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Směr a sílu větru za letu ukazuje GPS. Kalkuluje rychlost a směr letu oproti zemi a vzduchu. Z rozdílu určuje vliv (směr/rychlost) větru. 26.4.2014 11:44
OTÁZKA: Dobrý deň, Vaša cesta musí byť úžasná. Plánujete aj oddychový deň? MonikaJanka
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Ano, dneska cítím, že potřebuji trochu doplnit síly. Opravdu jsem se na cestě zatím nezastavil. Takže v pondělí strávím na Madeiře a pokračovat plánuji v úterý. To bude zatěžkávací zkouška - doufám, že počasí bud letu přát. 27.4.2014 19:58
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych se zeptat na odhad celkovych nakladu na podobnou cestu, kdyby chtel clovek neco podobneho podniknout take. Doufam, ze to neni moc vlezla otazka. Dekuji a preji stastnou cestu! Marek
Nad leteckou mapou dolaďujeme, kudy přesně přes Istrijský poloostrov poletíme. Pruša: Rozpočet mám asi na 100 tis Kč. 27.4.2014 19:59

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.