Letadlo - Letadlo. Ilustrační foto. | foto: David Votruba, iDNES.cz

První prodejci chtějí uvádět ceny letenek s poplatky

  • 5
Letenka za 1 Kč nebo za 100 Kč? To zní lákavě. Nakonec ale rozčarovaný zákazník často zaplatí s letištními taxami, palivovými poplatky a dalšími servisními příplatky cenu mnohanásobně vyšší. Společnost Travel Alliance se proto rozhodla, že od 1.března bude uvádět plné ceny letenek.

Společnost Travel Alliance patří k největším hráčům na trhu a sdružuje několik prodejců, například Dušek Tours, Fly United nebo Nemo& Selecta.

"Odmítáme matoucí inzerci, kde je uváděna cena letenky bez letištních a dalších poplatků. Znamená to transparentní a férový přístup při prodeji letenek,“ upřesnila Lucie Petráčková z Travel Alliance.

Matení zákazníka

"Je to velmi zavádějíci, je jasné, že letenka za stokorunu neexistuje, ale přesto ji firmy nabízejí,“ říká jeden z pravidelných cestujících, Martin Procházka z Brna.

Stejné je to i se zájezdy. Cestovní kanceláře se snaží nalákat zákazníky na nízké ceny, v závěru přitom lidé zaplatí za daný zájezd o několik tisíc korun víc.

Neuvádění poplatků u leteckých společností i cestovních kanceláří dlouhodobě kritizuje Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). "Cena nesmí vzbuzovat zdání, že je nižší, než jaká je ve skutečnosti,“ vysvětlil právník SOS Martin Reisinger.

SOS se domnívá, že letecké společnosti i cestovky porušují svým chováním obchodní zákoník a zákon o regulaci reklamy. Spotřebitelé již za podobné praktiky zažalovali i aerolinky SkyEurope. (V této souvislosti je ale třeba dodat, že Sky Europe již podnikly vstřícný krok ke zprůhlednění cen letenek, když ve své nejnovější reklamní kampani uvádějí ceny v rozsahu od té minimální po maximální včetně poplatků.)

České praktiky

Kromě Travel Alliance, jejíž iniciativa je na českém trhu ojedinělá, inzeruje plné ceny letenek ještě nízkonákladová letecká společnost Clickair.

Tyto iniciativy však zůstávají v České republice zatím osamoceny. Například společnost Asiana bude celkové ceny "uvádět jen tam, kde je to možné“, řekl její mluvčí Zdeněk Pokorný. "Uvádět celkové ceny včetně poplatků na on-line portálech se nechystáme, protože pro různé trasování existují různé letištní poplatky,“ vysvětlil Pokorný.

Podobné vysvětlení má i šéf Student Agency Radim Jančura. "Poplatky do stejné destinace se liší podle toho, s kým se letí a přes jaké letiště,“ vysvětlil Jančura.

Zákazníci, kteří se pohybují na internetu, prozatím ale mnoho nemají ani ze snahy společnosti Travel Alliance uvádět plné ceny letenek s poplatky. Pokud budete hledat například na Fly United (jednoho z členů Travel Alliance), až v závěrečném kroku vyhledávání se dozvíte, že například cena letenky z Prahy do Paříže přes Milán nestojí počátečních inzerovaných 2990 Kč, ale 7041 Kč.

"Problém je v rezervačním systému typu Amadeus, který používá většina prodejců v Česku a který uvedení cen bez tax zatím umožňuje jen s určitým omezením vyhledávacích parametrů," vysvětluje Tomáš Třebický z Nemo& Selecta. "Pokud chcete získat konečnou cenu letenky i s poplatky, nemůžete hledat nejvýhodnější letenku v rozmezí třeba 7 dnů, ale musíte zvolit pouze konkrétní den," upřesňuje.

Jak je to u sousedů

Uvádění cen bez poplatků by přitom v sousedním Německu bylo nemyslitelné. A nenařizuje to přitom žádný zákon – jde jen o slušnost a zvyk.

Na českém trhu přitom inzerují ceny bez poplatků i společnosti, které v jiných zemích své ceny uvádějí kompletní. Například pokud si rezervujete letenku přes internet Lufthansy, pro lety z Česka bude cena nejprve bez tax. Pokud si najdete letenku s odletem z Německa, hned v prvním kroku bude cena kompletní.

Příplatků v letecké dopravě přitom přibývá, například palivová taxa je novinkou teprve posledních let. Na dálkových letech je tak běžné, že na všech poplatcích zaplatí zákazník i deset tisíc korun k základní ceně letenky.

Blýská se na "plné ceny letenek"?

Problémem je, že v Česku neexistuje žádný regulační úřad, který by z právního hlediska mohl hromadně nařídit povinné uvádění cen zájezdů a letenek včetně všech poplatků.

Zasáhnout do celé problematiky by v budoucnu mohla zřejmě jen EU. V současné době projednává Evropský parlament v rámci prvního čtení návrh Nařízení o jednotných pravidlech poskytování letecké přepravy v EU. Nařízení je určeno leteckým společnostem, nicméně se významně dotýká i činnosti cestovních kanceláří, agentur a prodejců letenek. Součástí nařízení je i doporučení, aby "letecké tarify publikované v komunikačních a sdělovacích prostředcích a adresované přímo či nepřímo cestující veřejnosti obsahovaly všechny taxy, poplatky, daně a příplatky."

,